Dlouhodobý majetek

Top  Previous  Next

Seznam témat:

popis funkce

 

Popis funkce

Evidence splňuje několik funkcí. V prvé řadě je to ocenění majetku, jednou z velmi důležitých funkcí je výpočet účetních a daňových odpisů, v neposlední řada možnost inventarizace.

Jak bychom měli postupovat, aby nám systém dovedl spočítat odpisy, hodnotu karty jsme měli na správném kontě a případně ještě pěkně umístěnou v budově a místnosti, či za ni odpovídal některý z pracovníků?

Základní nastavení

1.agenda nebo-li účetní kniha, do které se budou záležitosti kolem evidence majetku účtovat. Nejčastěji se využívá označení MAJ.  Agenda je součástí záznamů u některých číselníků (např. číselník pohybů). Toto nastavení je společné pro všechny evidence modulu majetek (sledování investic, evidence vozidel...)
2.agenda - zadat do parametrů účetní knihu (agendu) do parametrů majetku. Agenda je součástí záznamů u některých číselníků (např. číselník pohybů)
3.účetní řady zadat v rámci majetkové účetní knihy, které se budou využívat pro zaúčtování pohybů, odpisů...
4.nastavit parametry - zde zvážit, zda použít průzkumníka případně další přednastavení. Před samotným začátkem pořizování do evidence dlouhodobého majetku by mělo již být jasné, zda se bude využívat likvidace faktur, jakým způsobem by mělo být standardní nastavení pro výpočet jak daňových, tak účetních odpisů.
5.parametry vázané s kontem - i zde je možnost vygenerování údajů
6.číslování karet - nastavení masky pro založení inventárního čísla
7.číselníky - zadat číselníky týkající se pořízení dlouhodobého majetku - tj. číselníky týkající se umístění, rozlišení...
8.číselník pohybů - pokud je číselník pohybů prázdný je možné ho vygenerovat pomocí funkce v menu. Zde je potřeba si uvědomit, že u pohybů není nastaveno účtovat a řada a toto je potřeba do jednotlivých pohybů doplnit. Na základě číselníku se zadávají všechny akce, které se týkají karet dlouhodobého majetku (pořízení, vyřazení, opravy...). V případě, že číselník sice obsahuje některé údaje, ale ne ty které jsou vázané s příslušnou akcí, program vyžaduje jejich pořízení.

 Informace o nepřítomnosti pohybů pro akci (zařazení, vyřazení...)

 

9.odpisová tabulka - důležitý číselník bez které nejde vypočítat odpisy. Je možné ho vygenerovat pomocí funkce v menu.

Toto jsou akce, které musí předcházet samotnému pořizování dlouhodobého majetku

 

 

Několik všeobecných informací o evidenci dlouhodobého majetku:

Karta dlouhodobého majetku standardně obsahuje základní údaje o majetku, jako je jeho inventární číslo, název, pořizovací cena, datum zařazení, výrobní číslo, druh, majetkový účet atd. Každé položce majetku je možné přiřadit určité umístění
Při sledování hmotného a nehmotného majetku je součástí každé karty jsou na sobě nezávislé plány daňových odpisů a účetních odpisů. Odpisové plány jsou počítány automaticky na základě zadaných parametrů pro výpočty odpisů.
Odpisy jsou periodické pro finanční účetnictví s možností zaúčtovat zvolenou část účetního období, pak podle Zákona o dani z příjmu právnických osob s převodem do daňového účetnictví pro vyhodnocení daně z příjmu. Program umožňuje zablokovat účetní nebo daňové odpisy v případě, že si uživatel nepřeje některý ze způsobů využít.
S každým majetkem je přirozeně možno aktivně pracovat a systém pro tyto účely zavádí škálu typů pohybů. Tyto pohyby podle svého charakteru mají již dopředu nastaveny některé vlastnosti, které jsou pro ně typické.
S kartami evidence majetku je možné provádět akce jako spojování, rozdělení, technické zhodnocení, částečné převody či vyřazení. U většiny akcí, pokud to dovoluje režim zpracování, je s maximální mírou použita možnost duplikace resp. možnost hromadných akcí nad všemi nebo vybranými seznamy karet. Většina zpracování je koncipována tak, aby byla možnost tyto změny stornovat.
Na evidenci dlouhodobého majetku je vázána evidence vozidel a následný výpočet silniční daně.
Pomocí systému pohybů = změn na kartách evidencí (pořízení investic, dlouhodobý majetek i operativní evidence) je možné si pamatovat historii karty. Systém počáteční stav karet + seznam změn (pohybů) provedených na kartě = aktuální stav pak umožňuje přecházet do různých časových intervalů a podle nich mít vždy aktuální informaci o kartě majetku.
Každá  změna na kartě investic je registrována tzv. pohybem nebo-li tzv. změnovou větou, tedy i opravy (pokud mají vliv např. na zaúčtování nebo změnu ve výpočtu účetních i daňových odpisů). Tím je umožněno sledovat historii každé investice. Při ročním zpracování jsou pak na základě vytvořených pohybů v aktuálním období a počátečních stavů majetku vytvořen nový počáteční stav pro nové účetní období.
Zavedení a práce s evidencí karet dlouhodobého majetku je zčásti ovlivněna nastavením parametrů. Tj. podle nastavení parametrů  budou některé z položek např. zašedlé ne naopak. Podle nastavení v parametrech se bude při zavedení karet do evidence nabízet likvidaci faktur případně průvodce pořízením.

 

Související témata

Evidence dlouhodobého majetku

Pohyby

Odpisy

Sledování umístění

Hromadné opravy

Zpracování účetních odpisů - měsíční

Roční zpracování