Likvidace faktur |
Top Previous Next |
Seznam témat: likvidace investičních faktur v evidenci dlouhodobého majetku
Funkce pro likvidace faktur v modulu "majetek"je součástí procesu zadávání nových účetních případů u investic, zadávání nových karet do dlouhodobého majetku, či zadávání technických zhodnocení. Funkce je vázána s typy pohybů "nový nákup" a "technické zhodnocení"
Likvidace faktur je určena pro zadání vazby mezi došlými investičními fakturami (přijaté plnění) a evidencí "sledování investic" resp. "evidencí dlohodobého majetku". Pořízení hmotného majetku se v účetnictví účtuje prostřednictvím účtů pořízení, na kterých je nutné kalkulovat cenu pořízení majetku před zařazením do používání. Tyto účty mají ten charakter, že umožňují vysledovat celkové náklady na pořízení jednotlivého majetku a při zařazení do používání (do evidence majetku) označit položky investičních faktur (přijaté plnění) a účetního deníku (úroky, vlastní související náklady, apod.) tak, aby bylo možné zpětně dohledat způsob kalkulace ceny dlouhodobého majetku (několik zápisů strany MD daného analytického účtu pořízení majetku může být přiřazeno likvidací k jednomu zápisu majetku do evidence). K danému účelu je ve Vision ERP části Evidence majetku funkce "Likvidace faktur", která umožňuje označit faktury a zápisy v účetním deníku, kalkulovat cenu pořízeného majetku a účetní zápisy označit tak, aby příslušné saldo účtu bylo označeno jako vyřízené. Aby vůbec bylo možné funkci používat musí být splněny 3 podmínky:
Nastavení stálého konta
Nastavení parametrů majetku
Nastavení u pohybu
U sledování investic je funkce omezena na pouhé provedení vazby mezi přijatým plnění a provedenými pohyby "nová karta" nebo "účetní případ". Teprve při převodu investice do používání typem pohybu "převedení z investic" provede likvidace faktury či faktur nebo jejich částí. Při zadávání typu pohybu "nový nákup", "převedení z investic" nebo "technické zhodnocení" (ať už jako klasické technické zhodnocení formou záznamu pohybu nebo celé podkarty, či dobropisu), se nejprve založí karta s hodnotami vstupních cen resp. technického zhodnocení, které odpovídá vybraným částkám z faktur (při tzv, likvidaci), po zadání všech ostatních údajů v kartě (konto, inventární číslo, technické parametry...) se provede zápis karty s vytvořením dokladu a zaúčtováním a s tím se zároveň provede likvidace faktur. Tj. předpokládá se, že práce s fakturou je již uzavřena a pakliže zůstatek k likvidaci je nulový, nebude se již nadále k likvidaci nabízet. Při pořizování karet investic v evidenci pořízení investic se provede pouze výběr faktur či jejích částí, které se u investice vedou formou účetních případů. Teprve při převedení investice do používání se jednotlivé hodnoty faktur zaúčtují a následně zlikvidují.
Formulář pro zadání investičních faktur k likvidaci
Vybrané faktury k likvidaci k pro hromadné opravy se zobrazují ve spodní části okna. Výběr jedné faktury Dvojitým poklepem na levé tlačítko myši se prosvětlí tlačítko pro přesun karty do spodního, výběrového okna Tlačítko pro přesun karet do spodního okna Výběr více faktur najednou
Vybrané karty se podbarví a pak kliknutím na levé tlačítko myši v poloze na šipka nebo stisk klávesy INSERT se provede přesun všech vybraných karet do spodního okna Zadání hodnoty k likvidaci Při likvidaci faktur mohou nastat následující stavy:
S již vybranými hodnotami faktur ve spodním okně ještě můžete dále pracovat - rušit výběr, opravovat hodnoty k likvidaci Při pořízení karet dlohodobého majetku nemůžete vybrat fakturu se zápornou hodnotou (dobropis)
Dobropis můžete použít v případě dodatečného snížení ceny majetku při použití pohybu "technické zhodnocení" Při výběru více faktur nebo jejích částí k jedné kartě investici můžete vybrat pouze faktury se stejným typem konta - hmotný nebo nehmotný majetek.
Označení typu konta je vázán s účetní osnovou a je nutné tedy rozlišovat výběr faktur z kont vázaných na účet označených v účetním rozvrhu v položce "sledovat" jako "likvidace". Nastavení konta pro likvidaci faktur
Nastavení režimu likvidací pro karty dlouhodobého majetku naleznete v parametrech majetku. S tím souvisí i další parametrické pro výběr řady. K tomu aby jste mohli funkci likvidaci investičních faktur využívat jsou nutná základní nastavení v parametrech a u pohybů, u kterých byste eventuelně tuto funkci chtěli použít. V parametrech dlouhodobého majetku musí být zaškrtnuta možnost použít likvidaci faktur u pohybu musí být nastaveno "účtovat".
Likvidaci faktur využívají pohyby nový nákup, technické zhodnocení resp. dobropis.
Vazba investičních faktur na pořizovanou investici Při pořízení investic se provádí výběr faktur nebo jejich částí, ty jsou potom s touto investicí vázány resp. při "technickém zhodnocení" = novém účetním případu. V okamžiku zavedení investice do používání se provede likvidace faktur stejným způsobem jako by se vybíraly při zavedení karty do evidence dlouhodobého majetku V případě pořízení investic se vám budou nabízet pouze investiční faktury s kladným zůstatkem
Postup u pořízení investice je tedy takový, že s pořízením investice resp. s dalším účetním případem se u investice shromažďují informace o nákladech vázaných s touto investicí. V okamžiku ukončení investice se pohybem převedení z pořízení investic. Pohyb převedení z investic se provádí ze strany dlouhodobého majetku. Zároveň se zápisem karty do dlouhodobého majetku na základě informací vázaných s kartou v pořízení investic provede likvidace faktur vázaných s touto investicí.
Pohyby Aby pro pořízení nových účetních případů mohlo dojít k výběru faktur nebo jejích částí ze seznamu nezlikvidovaných investičních faktur, musí být splněny podmínky pro nastavení likvidace Nový účetní případ Při požití typů pohybů "nový nákup" nebo "technické zhodnocení" (zde účetní případ) se při splnění podmínek pro aktivaci funkce likvidace nabídnou k výběru všechny investiční faktury s kladným nezlikvidvaným zůstatkem. Při zápisu pohybů se pouze uloží informace o fakturách nebo jejích částech, které sou s pohybem vázány. Teprve při převodu investice do používání se z těchto informací vytvoří doklad a příslušné investiční faktury nebo jejich části se zlikvidují. Přehled účetních případů U typu pohybu "účetních případů" se stejně jako u typu pohybu "nový nákup" se při převodu investice do používání provede likvidace faktur vázaných s příslušným pohybem Celková hodnota karty dlouhodobého majetku je součtem hodnot z pohybu "nový nákup" a všech ostatních pohybů "účetních případů" vázaných s kartou
Likvidace investičních faktur v evidenci dlouhodobého majetku Funkce likvidace faktur se používá při zavedení nových karet dlouhodobého majetku nebo při technickém zhodnocení u dlouhodobého majetku resp. při použití pohybu "technické zhodnocení" ovšem se záporným zůstatkem na faktuře - dobropis. Po úspěšném zápisu pohybu nový nákup nebo technické zhodnocení a vytvoření dokladu se vybraná faktura považuje za zlikvidovanou a dále se již zlikvidovaná hodnota nenabízí při pořízení nebo technickém zhodnocení karet dlouhodobého majetku či u pořízení investic. K likvidaci faktury se vždy nabízí nezlikvidovaný zůstatek faktury
Funkce se automaticky vyvolá v případě v případě, že použijete pohyb nový nákup nebo pohyb technické zhodnocení resp. dobropis u karet dlouhodobého majetku a jsou splněny podmínky nastavení V případě dlouhodobého majetku se vám budou nabízet investiční faktury s kladným i záporným zůstatkem
Pohyby Nová karta dlouhodobého majetku Pohyb nový nákup je určen pro zavedení karty do dlohodobého majetku s možností zaúčtování nákupu likvidací. Pokud jsou splněny podmínky pro aktivaci funkce likvidace nabídnou k výběru všechny investiční faktury s kladným nezlikvidvaným zůstatkem. Při zápisu pohybu se automaticky provede likvidace faktury či faktur, které byly vybrány a je vystaven účetní doklad. Převedení z investic do používání Při pořízení investic se provádí výběr faktur nebo jejich částí, ty jsou potom s touto investicí vázány resp. při "technickém zhodnocení" = novém účetním případu. V okamžiku zavedení investice do používání se provede likvidace faktur stejným způsobem jako by se vybíraly při zavedení karty do evidence dlouhodobého majetku
U technického zhodnocení je postup stejný jako u typu pohybu"nový nákup". Používá se v případě dodatečného snížení vstupní ceny. Výběr faktur pro dobropis
Pro zadání dobropisu je nutné použít typ pohybu "technické zhodnocení" a při zadání hodnot vybrat "změna pořizovací hodnoty" Zadání pohybu "technické zhodnocení" při dobropisu
Účetní doklad se vytvoří automaticky při zápisu pohybu ne základě zadaných faktur resp. jejich částí vázaných s pohybem. Při takto vystaveném dokladu jsou ignorovány souvztažnosti uvedené pro příslušné konto u pohybu a jako podklad pro vytvoření souvztažnosti jsou konta u vybraných faktur a konto na kterém bude vedena zadávaná karta dlouhodobého majetku. Seznam faktur k likvidaci - konto
Příklad Faktury s variabilním symbolem "20100116" a "20010048" vybereme k likvidaci při pohybu "nový nákup. Vybrané faktury Konta "042013" a "042020" jsou konta označená jako DHM (dlouhodobý hmotný majetek), při zadávání karty se nabídnou konta pro dlouhodobý hmotný majetek Konto zadané v kartě dlouhodobého majetku
Na základě kont vybraných faktur, konta zadaného v kartě a hodnot faktur jsou definovány položky dokladu. Položky dokladu
Storno pohybu a dokladu Storno dokladu se provede automaticky při zrušení pohybu, se kterým byl doklad vázán. U každého pohybu, na základě kterého byl vytvořen doklad je uložena vazba na příslušný doklad s možností prohlížení. Seznam pohybů Tj. při odstranění pohybu se doklad vystornuje a zůstává v evidenci účetních dokladů jako storno. Stornovaný doklad v majetkové účetní knize
Přeúčtování Přeúčtování dokladu se provádí stejně jako u dokladů všech ostatních dokladů, u kterých je nastaveno "účtovat".
Související témata |