Skladová evidence

Top  Previous  Next

Seznam témat:

umístění

popis funkce

možnosti prohlížeče

popis položek

nastavení parametrů skladu

reklamační řízení

 

 

Umístění

Funkce evidence skladů je umístěna v hlavním menu Sklady | Sklady:

Umístění funkce

 

nebo v evidenci číselníků, a to v hlavním menu Číselníky | Sklady | Sklady:

Umístění funkce

 

Popis funkce

Skladové zásoby jsou evidovány na různých typech skladů a je proto nutné vytvořit jednotlivé sklady, kde jsou pak nastaveny parametry, na základě kterých bude se skladovými položkami umístěnými na příslušném skladě nakládáno (tj. jakým způsobem budou zásoby oceňovány, jaký bude zvolený cenový systém...).

Při zadávání skladu je nutné zvolit obsah skladu (např. zboží), způsob oceňování (např. FIFO), a nastavení účetních knihy pro příjem a výdej (např. ODP, ODV - obě knihy jsou v instalační DB již předdefinované). Nastavte příslušné účty pro účtování zásob, obalů a zaokrouhlení. Účet zásob je v tomto případě používán automaticky při účtování jakékoliv příjemky (strana MD) a výdejky (strana DAL), zatímco protiúčet budete zadávat až v definici souvztažnost

 

Postup při zadávání skladů

nastavit parametr "používat"
zvolit "obsah skladu" - materiál, zboží, polotovary... (podle toho se pak se skladem pracuje - např. se vybírají jenom vyhovující pohyby, umožňuje se pracovat s přijatou objednávkou nebo s výrobními příkazy...)
vybrat "způsob oceňování":

0 -        FIFO (tj. při výdeji se evidenční cena výdejky určuje dle nejstarší evidenční ceny příjemky)
1 -        průměrné ceny (jako evidenční cena výdejky se použije aktuální průměrná cena položek na skladě)
3 -        plánované ceny (při výdeji se chová podobně jako FIFO, ale při příjmu se evidenční cena položek nastavuje natvrdo dle hodnot v ceníku plánovaných cen - přístupno na formuláři skladové položky na záložce "ceníky - plánované ceny")

 

založit "účetní knihu pro příjem" s vlastností 8 ("příjemky") - odpovídající účetní řada s kódem odpovídajícím kódu skladu se založí automaticky na dialogu skladu po výběru této účetní knihy
založit "účetní knihu pro výdej" s vlastností 9 ("výdejky") - odpovídající účetní řada s kódem odpovídajícím kódu skladu se založí automaticky na dialogu skladu po výběru této účetní knihy
nastavit "účetní konta" pro:
   - účtování zásob
   - účtování obalů - pokud se s obaly pracuje
   - účtování zaokrouhlení (zisk)
   - účtování zaokrouhlení (ztráta)
nastavit správný "typ reklamačního skladu" - nereklamační nebo konkrétní reklamační typ skladu
zvolit "typ daňového skladu" - jenom pro plátce SPD (u ostatních se automaticky nastaví "nedaňový sklad")
zvolit "typ konsignačního skladu" - u dodavatelského konsignačního skladu je potřeba vyplnit měnu skladu a primárního dodavatele (v parametrech skladu pro příjem)
nastavit způsob "umisťování" položek na skladě - pokud se má používat
přednastavit "členění" - pokud lze přednastavit pro hlavičky příjemek a výdejek
dále nastavit "parametry" a "cenové systémy", příp. i restrikce a oprávnění...
 

Možnosti prohlížeče

V záhlaví prohlížeče skladové evidence jsou umístěny ostatní funkce pro další práci nad záznamy skladů:

Umístění ostatních funkcí v prohlížeči skladů

 

Popis ostatních funkcí

 Funkce aktivuje funkci inventura skladu. Vyvolání funkce se provede stiskem klávesy F3.

Na skladě, na kterém probíhá inventura, již není možné manipulovat s položkami příjemek či výdejek (tzv. uzamčení skladu v inventuře), kromě zaskladnění (vyskladnění) skladových položek dle inventury.

  Pomocí funkce zrušíte inventuru skladu. Oprávnění pro rušení inventury je možné přiřazovat i přímo u skladu na záložce restrikce a oprávnění. Vyvolání funkce se provede stiskem klávesy F8.

 Funkce provede přecenění skladu dle plánovaných cen. Tato funkce je přístupná pouze u těch skladů, kde je ve způsobu oceňování nastaveno "plánované ceny". Ve všech ostatních případech je tlačítko zadýmené. Vyvolání funkce se provede stiskem klávesy F11.

 

Popis položek

Formulář pro evidenci skladů je rozdělen do 4 následujících záložek:

Záložky ve formuláři evidence skladu

základní údaje
parametry        
cenové systémy
restrikce/oprávnění

 

Ostatní funkce

Funkce zobrazí seznam všech pohybů nadefinovaných na daném skladě.

 

Záložka základní údaje

Formulář pro zadání skladu - záložka základní údaje

 

Popis položek:

kód - libovolné avšak maximálně čtyřmístné alfanumerické označení (můžete tedy použít jak písmena, tak i čísla nebo jejich kombinaci). Toto označení  bude nejen identifikací skladu samotného, ale promítne se také do označení řady příjemek či výdejek daného skladu do účetnictví
použít - pokud není zatrženo, sklad se nepoužívá, tj. v evidenci zůstává, ale již se dále nenabízí
obsah skladu - položka definuje, co je na daném skladě umístěno: materiál, zboží, polotovary, výrobky, ostatní

 možnosti nastavení


 

Dle typu skladů jsou filtrovány i definované pohyby, ke každému typu skladu musí být zadány pohyby zvlášť.

 
Pokud na jednom skladu skladujete více položek definovaných obsahem skladu (materiál, zboží, polotovary, výrobky), použijte obsah skladu typ "ostatní" a účtujte skladové zásoby dle druhů. Pokud skladujete na každém skladu jen jednu položku z definice obsahu skladu, účtujte dle skladu, tedy dle účtu uvedeného u skladu. Oba způsoby je však možné kombinovat.
 

reklamační sklad - pro reklamace je možné zvolit různé typy reklamačních skladů. Sklad se potom chová jinak než běžný typ skladu, neprobíhají zde rezervace a ani se stavy tomto typu skladu nezahrnují při zjišťování scházejícího množství.

 

typ reklamačního skladu - souvisí ponejvíce (vyjma typu "Nereklamační sklad") s problematikou reklamačních skladů. Je možné nastavit typ reklamačního skladu z těchto typů:
1. nereklamační sklad - jediná výjimka, jedná se o běžný typ skladu
 

 
2. příjem reklamací, opravy reklamací, expedice reklamací - jedná se o typy klasických reklamačních skladů
 

 
3. zjednodušená evidence vlastních reklamací, příjem vlastních reklamací, opravy vlastních reklamací, expedice vlastních reklamací - jedná se o typy reklamačních skladů pro reklamace vlastní
 

 

 

Pokud byl sklad v aktuálním období použit pro příjem, není možné změnit jeho typ (položka bude zadýmená).

 

 

oceňování - parametrem se nastavuje způsob ocenění skladu
účetní knihy pro příjem a výdej - nejprve je nutné vytvořit účetní knihy v číselníku účetních knih (např. ODP, ODV - obě knihy jsou v instalační DB již předdefinované). Číselná řada pro příjemky a výdejky je automaticky generovaná dle označení skladu
účty - zásoby, obaly, zaokrouhlení zisk a ztráta, typ nákladů pro likvidaci. Účet zásob je v tomto případě používán automaticky při účtování jakékoliv příjemky (strana MD) a výdejky (strana DAL), zatímco protiúčet budete zadávat až v definici souvztažnosti
účet ze skladu - parametr skladu "Účet ze skladu (= upřednostnit před účtem z druhu skl. položek)" zapnutý, je účet druhu skladových položek ignorován
účtovat protiúčty i pro podrozvahový účet zásob - pouze při účtování skladů na podrozvahové účty
typ nákladů pro likvidaci - položka je vázána s číselníkem pořizovacích nákladů a je přístupná pouze pro nereklamační sklady
- využívá se u likvidace došlých faktur (funkce Alt+L v prohlížeči příjemek):

 Funkční klávesa v prohlížeči příjemek pro likvidaci faktur

 

typ daňového dokladu - položka je uvolněna k editaci, pouze pro plátce spotřební daně (u neplátců SPD se automaticky nastaví "nedaňový sklad")
To, zda je firma plátcem SPD, se nastavuje u sazeb DPH vlastního státu:
Formulář státu

 
Sazby DPH

 

 

typ konsignačního dokladu - nastavit lze tyto typy skladů:
osklad není konsignační - běžný typ skladu
ododavatelský konsignační sklad - "skutečný" konsignační sklad, ve kterém je umístěno zboží dodavatele
ovlastní konsignační sklad (odběratelský) - vlastní konsignační sklad u cizího odběratele, ve kterém je umístěno zboží vlastní firmy
ovlastní konsignační sklad typu "call-off stock" - vlastní konsignační sklad u cizího odběratele v jiném státě EU podléhající podmínkám "call-off stock", ve kterém je umístěno zboží vlastní firmy

 

měna dodavatelského konsignačního skladu - měna, ve které je veden dodavatelský konsignační sklad (všechny ručně pořizované příjmy na sklad jsou omezeny na danou měnu)


 

 

umisťování skladových položek - podle nastavení se nabízí umisťování položek na skladě
členění organizace - pokud je možné toto definovat na sklad, pak bude přenášeno do každého dokladu souvisejícího s daným skladem, s tím, že je možné jej ručně v dokladu upravit
Nastavení členění

 

Podle nastavení se řídí vyplňování členění u příjemek resp. výdejek. Navíc je vyplnění členění vázáno na nastavení u stálých účtů, tj. zda členění je či není vyžadováno. Podle nastavení u příjemek, resp. výdejek, pak vyplnění členění buď je či není povinné.

 

členění ze skladu - při zaškrtnutí této varianty můžete použít nastavení členění u skladu. Automaticky tedy při vytvoření do resp z tohoto skladu příjemky/výdejky doplní zadané členění ze skladu
při tvorbě příjemky/výdejky z jiného dokladu... - jedná se o dědění nastaveného členění mezi provázanými doklady, příp. s použitím členění ze skladu
při příjmu z VO bez vyplnění členění... - pokud položka VO, ze které se přijímá, nemá vyplněno konkrétní členění, použije se na položce příjemky členění z hlavičky příjemky

 

 

Záložka parametry

Záložka parametrů se skládá z podzáložek zahrnující okruhy parametrů:

parametry příjmu - veškeré parametry skladu, které ovlivňují či umožňují zjednodušit práci při příjmu skladové položky na sklad
parametry výdeje  - veškeré parametry skladu, které ovlivňují či umožňují zjednodušit práci při výdeji skladové položky ze skladu
ostatní parametry - veškerá omezení či povolení při práci se skladem jako inventury, pohyby apod.
klauzule WHERE - pro ruční zadávání položek příjemky (SQL dotaz)

Formulář skladu - záložka parametry - podzáložky parametrů

 

Veškeré parametry příjmu skladu ovlivňují či umožňují zjednodušit práci při příjmu skladové položky na sklad, veškeré parametry výdeje, které ovlivňují či umožňují zjednodušit práci při výdeji skladové položky ze skladu, ostatní parametry jsou určena pro veškerá omezení či povolení při práci se skladem jako inventury, pohyby apod.

 

Nastavení parametrů skladu

 

Parametry příjmu

Formulář skladu - záložka parametry - zadání parametrů příjmu

 

Popis parametrů:

filtrovat příjem na dodavatele - pokud je tento parametr zatržen a bude se pořizovat příjemka na tento sklad, po vyplnění dodavatele v hlavičce příjemky se budou k příjmu nabízet pouze ty skladové položky, u nichž je tento dodavatel uveden v seznamu dodavatelů na kartě přijímané skladové položky
 
umožnit částečné rozpouštění nákladů a slev - určuje, jestli se náklady a slevy mohou rozpustit i na příjemky, ze kterých se již vydávalo. Pokud je tento parametr zaškrtnut, budou se náklady a slevy na příjemce rozpouštět pouze na dosud nevydané množství. Pokud zaškrtnut není, budou se náklady a slevy rozpouštět na celou příjemku. Pokud se však z příjemky již vydávalo, náklady a slevy se nerozpustí.

 

při příjmu z výroby používat evidenční cenu z výrobního příkazu - pokud se přijímá z výrobního příkazu (na sklad polotovarů nebo výrobků), bude jako zdroj evidenční ceny použita kalkulovaná evidenční cena z výrobního příkazu.

 

zaokrouhlovat evidenční cenu na 2 desetinná místa - evidenční cena se na příjemce bude zaokrouhlovat na 2 desetinná místa. Nákupní ceny se tento parametr netýká.
 
používat expediční dávky - umožní přijímat a vydávat položky pomocí tzv. expedičních dávek
 
používat budoucí prodejní cenu (např. pro konsignační sklad) - umožní již na položce příjemky uložit prodejní cenu, za kterou se bude v budoucnu z dané položky vyskladňovat
 
kontrolovat duplicitu sériových čísel (v rámci přijímané položky) - kontrola duplicity sériových čísel zaručí, že se na položce příjemky nevyskytnou 2 stejná sériová čísla
 
při převodu na tento sklad nepřevádět rezervace - standardně převod mezi sklady s vazbou na položku přijaté objednávky (s rezervacemi) funguje tak, že se na "výdejové" části převodky zruší vazba na položku PO a původní rezervace položky se přesunou ze skladu výdeje na sklad příjmu; nastavením daného parametru vazba na položku PO na položce výdejky zůstane zachována, na položce PO se zruší rezervace a upraví se vydané množství - na příjmovém skladě se pak rezervuje dle standardního nastavení
 
primární dodavatel - jedná se o primárního dodavatele pro daný sklad (u dodavatelského konsignačního skladu se zároveň jedná o vlastníka zboží umístěného na skladě), který se automaticky předvyplňuje v hlavičce každé ručně pořizované příjemky

 

přednastavení měny na příjemce - určeno pouze pro ruční pořizování příjemky

možnosti nastavení

 

- poslední nákupní měna dodavatele - po vyplnění dodavatele v hlavičce příjemky se automaticky vyplní měna podle poslední příjemky od tohoto dodavatele

- měna pro fakturaci z karty dodavatele - po vyplnění dodavatele v hlavičce příjemky se automaticky vyplní měna pro fakturaci nastavená na kartě tohoto obchodního partnera

 

U dodavatelského konsignačního skladu má vždy přednost vyplněná měna skladu.

 

zdroj nákupní ceny přijímané položky (příjem z VO se řídí parametrem řady VO) - priority:
 
možnosti nastavení

 

- dodavatelská - cena, za kterou je položka dodávaná dodavatelem uvedeným v hlavičce příjemky (dle nastavení parametru MTZ-odbytu "zdroj dodavatelské ceny" se jedná buďto o cenu z dodavatelského ceníku nebo o základní cenu dodavatele)

- poslední nákupní (dodav.) - je poslední nákupní cena položky od dodavatele uvedeného v hlavičce příjemky

- poslední nákupní - je poslední nákupní cena položky bez ohledu na dodavatele

 

způsob zaskladňování VO:
 
možnosti nastavení

 

- vždy příjemkou - znamená, že při příjem z vydané objednávky lze provést pouze do příjemky

- vždy předpříjemkou - znamená, že příjem lze provést pouze do předpříjemky

- oběma způsoby  - znamená, že z vydané objednávky lze provést příjem do předpříjemky i do příjemky

 

likvidace požadavků na dodavatele po příjmu - souvisí s plánem rezervací na PO definovaném na vydaných objednávkách a typem přijatých objednávek
 

 
možnosti nastavení:
- dle plánu a dále dle typu a datumu přijetí objednávky - nejdříve se rezervuje dle plánu rezervací a zbývající množství pak automaticky na PO dle typu objednávek (nejdříve rezervační objednávky pro zákazníky, pak standardní objednávky a objednávky z e-shopu, nakonec rezervační objednávky pro e-shop) a zároveň dle datumu přijetí objednávek (nejdříve nejstarší)
- dle plánu a dále dle typu a termínu dodání - nejdříve se rezervuje dle plánu rezervací a zbývající množství pak automaticky na PO dle typu objednávek (nejdříve rezervační objednávky pro zákazníky, pak standardní objednávky a objednávky z e-shopu, nakonec rezervační objednávky pro e-shop) a zároveň dle termínu dodání objednávek (nejdříve objednávky s nejbližším termínem)
- dle plánu a dále pak ručně - nejdříve se rezervuje dle plánu rezervací a zbývající množství pak ručně na vybraných PO
- ručně bez ohledu na plán - rezervuje se ručně na vybraných PO bez ohledu na plán rezervací
- neprovádět - nerezervuje se vůbec
 
likvidovat požadavky s vazbou na VO (mimo plán) - standardně se položky, které jsou vázané na položkách VO, rezervují přes plán rezervací; tímto nastavením se určuje, zda je možné rezervovat na daných položkách i mimo plán rezervací
 
informovat o automatické likvidaci požadavků - po provedení automatické likvidaci se zobrazí informativní hláška
 
likvidovat požadavky po příjmu z výroby - týká se rezervování položek po příjmu z odvádění nebo VP
 
možnosti nastavení

 

rušení rezervací po zrušení příjmu
 

 
možnosti nastavení:
- dle typu a datumu přijetí objednávky - rezervace se ruší dle typu objednávek (nejdříve rezervační objednávky pro e-shop, pak standardní objednávky a objednávky z e-shopu a nakonec rezervační objednávky pro zákazníky) a zároveň dle datumu přijetí objednávek (nejdříve nejnovější)
- dle typu a termínu dodání - rezervace se ruší dle typu objednávek (nejdříve rezervační objednávky pro e-shop, pak standardní objednávky a objednávky z e-shopu a nakonec rezervační objednávky pro zákazníky) a zároveň dle termínu dodání objednávek (nejdříve objednávky s nejpozdějším termínem)
- ručně - rezervace se ruší ručně na vybraných PO

 

informovat o automatickém rušení rezervací - po provedení automatické rušení rezervací se zobrazí informativní hláška

 

pohyb pro automatický příjem z VP - má smysl pouze u skladů polotovarů a výrobků. Pokud je parametricky nastaveno, že vykázáním poslední operace na příslušném polotovaru (výrobku) se má provést jeho automatický příjem na sklad, tak na příjemce bude použit tento pohyb.

 

 

Parametry výdeje

Formulář skladu - záložka parametry - zadání parametrů výdeje

 

Popis parametrů:

kopírovat poznámky z položek příjemky do výdejky - pokud je nastaveno, poznámka z položky příjemky se automaticky zkopíruje do poznámky na položce výdejky, kterou se z položky příjemky vyskladňuje
 
přepočítávat cenu z přijaté objednávky - pokud je nastaveno, vypočítá se prodejní cena vyskladňované položky dle odpovídajícího cenového systému znovu (bez ohledu na cenu na položce PO, ze které se vyskladňuje); v opačném případě se do položky výdejky převezme přímo prodejní cena z položky PO
 
automatický výběr dodávek dle datumu expirace (namísto FIFO) - výběr dodávek, ze kterých se vyskladňuje se řídí datumem expirace místo standardního pořadí dle FIFO
 
dodávky vybírat ručně (při ručním pořizování položek výdejky) - při ručním pořizování položek výdejky (tlačítkem Přidat v hlavičce výdejky) umožňuje ručně vybírat dodávky, ze kterých se bude vyskladňovat
 
sériová čísla vybírat ručně (při ručním pořizování položek výdejky) - při ručním pořizování položek výdejky (tlačítkem Přidat v hlavičce výdejky) umožňuje ručně vybírat sériová čísla, ze kterých se bude vyskladňovat (dodávky jsou pak automaticky určeny vybranými sériovými čísly)
 
expedice z více přijatých objednávek vždy 1:1 - při hromadném výdeji z více PO (z prohlížeče PO) se pro každou označenou objednávku vytvoří samostatná výdejka
 
vratky jenom z vyfakturovaných výdejek - znemožňuje pořizovat vratky na nevyfakturované položky výdejek
 
při převodu kontrolovat typ příjmového skladu - určuje, zda typ příjmového skladu musí při převodu mezi sklady odpovídat typu výdejového skladu (materiál-materiál, zboží-zboží...)
 
při fakturaci převádět prodejní cenu jako cenu s DPH - pokud je nastaveno, použije se prodejní cena na položce výdejky jako cena s DPH (jinak je to standardně cena bez DPH)
 
počítat cenu dle cenového systému pro každou položku matice - určuje, zda se cena položek matice přebírá z ceny hlavičky matice, nebo se pro každou položku počítá zvlášť
 
umožnit vybírat skladovací jednotku při výdeji z rezervací - umožňuje změnit skladovací jednotku při výdeji z rezervací
 
nenabízet položky výdejky k fakturaci - nastavení způsobí, že při ručním pořizování položek výdejky, předvýdejky a obalů a při některých automaticky prováděných výdejích se nezaškrtne parametr "Fakturovat"
 
funkce, které pracují s parametrem "nenabízet k fakturaci":
- Vyskladnění pokladního dokladu
- Výdej pomocí čtečky čárových kódů
- Výdej (převod) v rámci reklamačního řízení
- Vyskladnění expediční dávky
- Výdej dle kusovníku
- Výdej všeho, co je k výdeji na daném skladě
- Výdej z více VP
- Vytvoření výdejky z příjemky
- Vyskladnění skladového místa (buňky)
 
nepoužívat pro automatický výdej na VP - sklad se nebude nabízet při výdeji materiálů na výrobní příkaz
 
pracovat s projekty u funkce "Expedovat" (v hlavičce výdejky) - při výdeji z hlavičky výdejky pomocí funkce Expedovat (F4) se nabídne možnost expedovat položky z konkrétního projektu (dle čísla projektu)

 

filtrovat výběr rezervací a požadavků na položkách výdejky i u funkce "Expedovat" dle zakázky, resp. části projektu z hlavičky výdejky - při ručním pořizování položky výdejky s vazbou na přijatou objednávku se výběr rezervací a/nebo požadavků filtruje na číslo zakázky resp. část projektu  z hlavičky výdejky (totéž platí u funkce "Expedovat" v hlavičce výdejky)
 
kontrolovat vyplnění vazby na součást zakázky (při výdeji na zakázku ručně) - při ručním pořizování položky výdejky na zakázku se kontroluje vyplnění vazby na součást zakázky v případě, že zakázka obsahuje aspoň jednu součást zakázky (= přijatou objednávku, která patří do objednávkové řady označené jako "součásti zakázky")
 
při ručním výdeji nabízet množství - množství nabízené při vytváření položky výdejky:
 
- k výdeji: nabídne se všechno volné množství k výdeji
- 1: nabídne se hodnota 1
- 0: nenabídne se nic (hodnota 0)
 
výběr množství při hromadném převodu rezervací - pořadí výběru množství při hromadném převodu rezervací (nejdříve se množství vybírá dle "první položky", pokud následně existuje ještě zbývající množství, vybere se dle "druhé položky" - za "vlnovkou")
 
možnosti nastavení

 
význam jednotlivých pojmů:
- volné množství - volné množství na skladě k výdeji
- libovolné rezervace - jakékoliv rezervace (na VP i bez vazby na VP)
- rezervace na VP - rezervace na výrobních příkazech
- rezervace bez VP - rezervace bez vazby na VP
- dle datumu objednávky - nejstarší objednávky jako první
- dle termínu dodání - objednávky s nejbližším termínem dodání jako první
 
pohyb pro hromadný výdej na VP - viz Výdej materiálů na výrobní příkaz

 

Ostatní parametry

Formulář skladu - záložka parametry - zadání parametrů ostatní

 
Popis parametrů:

nabízet číselník pohybů - určuje, zda se při ručním pořizování hlavičky příjemky/výdejky bude nabízet číselník vyhovujících pohybů pro výběr pohybu, který se následně bude automaticky přednastavovat na položkách pořizované příjemky/výdejky
nabízet jenom svázané pohyby (přes řadu souvztažnosti) - pokud je nastaveno, lze na příjemce/výdejce použít jenom ty pohyby, které mají přiřazenou souvztažnost se stejnou účetní řadou jako sklad
 
Vazba pohybu na sklad přes řadu souvztažnosti

 
při účtování používat členění z hlavičky - pokud je nastaveno, používá se pro účtování položek příjemky/výdejky členění uvedené v hlavičce dokladu; pokud není nastaveno, používá se členění z položek příjemky/výdejky
dodržovat minimální marži - umožňuje hlídat minimální marži u prodávaných položek na přijatých objednávkách, výdejkách, fakturách a na prodejních pokladnách
umožnit fakturovat převodku převádějící na tento sklad - převodky se standardně nefakturují; tímto parametrem lze dané omezení zrušit pro všechny převodky převádějící na daný sklad
v klasické inventuře uvádět množství za des. čárkou v základní MJ - skladová inventura se vede ve výdejových MJ; pokud je tento parametr nastaven, inventurní stav položky zadaný včetně  desetinných míst znamená, že celočíselná část odpovídá množství ve VMJ a desetinná část množství v ZMJ
umožnit příjem dle inventury - dovolí při pořizování inventury tohoto skladu zvyšovat hodnotu ve sloupci "nový stav". Pokud tento parametr není označen, pak nelze hodnotu "nový stav" zvyšovat.
IČ umístění skladu - zadává se identifikace odběratele, u kterého je zřízen vlastní konsignační sklad

 

Doplněk WHERE při ručním příjmu

Výběr skladových položek při ručním pořizování položek příjemky lze na daném skladě omezit speciální podmínkou zadanou jako tzv. "doplněk klauzule WHERE při ručním příjmu".

 

Př.: Omezení přijímaných položek na položky s kódem začínajícím '01'.

 
Zadání podmínky jako doplněk klauzule WHERE


 

 

 

Záložka cenové systémy

Záložka cenových systémů se skládá z podzáložek zahrnující:

cenové systémy
SQL dotaz

Formulář skladu - záložka cenové systémy - podzáložky cenových systémů

 

Cenové systémy

Sestavení různých cenových systémů slouží k urychlení prodeje při současném poskytování cenových výhod pro různé obchodní partnery. Cenové systémy mohou být sestaveny v několika tabulkách, přičemž některé z nich je možné i kombinovat nebo jim udílet priority ovlivňující výpočet ceny.

Je možné také sestavovat katalogy zboží, ceníky dle tabulkových systémů nebo individuální (separátní) ceníky.

Formulář skladu - záložka cenové systémy

Popis položek:

priorita - u jednotlivých cenových systémů se zadává priorita (čím nižší číslo, tím "větší" priorita - v podstatě jde o pořadí vyhodnocování, přičemž jako poslední se vyhodnocují cenové systémy bez zadané priority)
 
Cenové systémy v rámci stejné priority mají stejnou "váhu". Nejdříve se zjistí ceny v prioritě 1 (metoda SELECT a množstevní slevy), pokud z nich nevypadne cena, pokračuje se v následující prioritě (2 - rabaty z průměrné ceny a rozdíl proti průměrné ceně) a když ani z ní nevypadne žádná cena, tak se pokračuje v následující prioritě (rabaty z prod. ceny). Jako poslední se vždy vyhodnocují cenové systémy bez určené priority.
 

Čím nižší číslo, tím vyšší priorita.

Příklad:

Nastavení priorit v cenovém systému

 

A/N - informace, zda se daný cenový systém používá při výpočtu prodejní ceny (pokud má CS zadanou prioritu, automaticky se tento parametr zaškrtne - zároveň je ale možné použít CS i bez zadané priority)
 
nepřepočítávat cenu z karty dle CS pro jinou měnu - pokud základní prodejní cena na kartě skladové položky neodpovídá měně, ve které se počítá prodejní cena (na objednávce, výdejce, faktuře...) a zároveň v ceníku prodejních cen neexistuje cena v dané měně, používá se standardně jako výchozí prodejní cena základní prodejní cena z karty přepočtená na požadovanou měnu; nastavením daného parametru lze tento přepočet zakázat - výchozí cena pro CS pak bude 0,-
zaokrouhlovat prodejní cenu dle CS i pro cizí měnu - standardně se nastavení zaokrouhlování cen dle CS týká cen v domácí měně; nastavením daného parametru se budou zaokrouhlovat i prodejní ceny v cizích měnách
číslo pevné ceny - určuje číslo pevné prodejní ceny svázané s daným skladem
pevná prodejní cena je výchozí cenou pro cenové systémy - výchozí cenou pro cenové systémy je pevná prodejní cena uvedená v ceníku pevných cen s číslem ceny, který odpovídá číslu pevné ceny zadané u skladu na tomto formuláři (standardně je výchozí cenou pro cenové systémy základní prodejní cena skladové položky, příp. prodejní cena zadaná v ceníku v požadované měně)
pevné prodejní ceny jsou uvedeny s DPH - určuje, zda pevné prodejní ceny jsou v ceníku zadány bez nebo s DPH
minimální marže - slouží ke hlídání cen prodávaných položek. Zadává se jako procento rozdílu prodejní ceny položky a její průměrné evidenční ceny

 

Ostatní funkce

Funkce nabídne seznam akčních cen. Akční ceny definované pro konkrétní kód skladové položky jsou přístupné i na dialogu dané skladové položky. Vyvolání funkce se provede stiskem klávesy F4.

Funkce nabídne seznam cenových hladin. Vyvolání funkce se provede stiskem klávesy F5.

Funkce nabídne seznam cenových hladin tabulkově. Vyvolání funkce se provede stiskem klávesy F6.

Funkce nabídne množstevní slevy. Vyvolání funkce se provede stiskem klávesy F10.

Funkce nabídne množstevní slevy dle cen. Vyvolání funkce se provede stiskem klávesy F11.

 

SQL dotaz

SQL dotaz je určen pro  zjištění prodejní ceny z množiny cen vyhovujících cenových systémů. Tj. v případě, že prodejní cena je tvořena automaticky.

SQL dotaz musí vracet sloupečky v pořadí: "cena", "vychozicena", "dph".

 

Formulář skladové karty - zadání SQL dotazu

 

Veškeré "vyhovující" ceny, které vypadnou z cenových systémů v dané prioritě při zjišťování prodejní ceny položky (např. na přijaté objednávce, výdejce, faktuře...), se zapisují do dočasné tabulky "ocsceny".

Ostatní funkce

Funkce provede zadaný SQL dotaz a zjistí jeho formální správnost (pozor - NE obsahovou), tedy je-li proveditelný.

Oznámení o případné chybě v SQL dotazu

 

 

Nastaví standardní SQL dotaz pro získání cen a DPH.

 

 

 

Záložka restrikce a oprávnění

Záložka restrikcí a oprávnění se skládá z podzáložek zahrnující restrikce a povolení:

pro sklad
pro účetní řadu příjmovou
pro účetní řadu výdejovou

Záložky sekce oprávnění a restrikce

 

U jednotlivých restrikcí resp. povolení se zadávají uživatelé, u kterých je potřeba omezit nebo naopak rozšířit možnost práce s jednotlivými sklady.

Přidání uživatele provedete u všech nastavení stejně v poli u restrikce resp. povolení použijete klávesu Insert nebo stiskem pravého tlačítka myši zpřístupníte menu s možnostmi přidání  uživatele. Naopak pro odebrání uživatele musí stát kurzor na odebíraném uživateli a pak buď opět použitím pravého tlačítka myši nebo klávesou Delete akci provedete.

Přidání/odebrání uživatele vázaného s restrikcí či povolením

 

Restrikce a povolení pro sklad

Nastavení restrikcí pro funkce skladu

 

Restrikce a povolení pro účetní řadu příjmovou

Nastavení restrikcí pro účetní doklady - příjem

Restrikce a povolení pro řadu výdejovou

Nastavení restrikcí pro účetní doklady -výdej

 

 

Reklamační řízení

Reklamace vyžadují nadefinování těchto 3 typů reklamačních skladů:

sklad pro příjem reklamací,
sklad oprav
sklad pro expedice reklamací.

 

1 - nereklamační sklad (klasický sklad s příjmem, výdejem, rezervacemi...)

2 - příjem reklamací

3 - opravy reklamací

4 - expedice reklamací

5 - zjednodušená evidence vlastních reklamací

6 - příjem vlastních reklamací

7 - opravy vlastních reklamací

8 - expedice vlastních reklamací.

 

Obecně platné informace a omezení pro reklamační řízení

Reklamační případ je jednoznačně identifikován.
Stav reklamace, důvod reklamace a termín vyřízení se ukládají jenom u reklamačního případu. (Termín opravy se ukládá jenom u položky příjemky na skladě oprav).
Vazby na reklamační případ jsou u položek přijaté objednávky, příjemky, výdejky a vydané faktury.
Storna, resp. vratky nelze na reklamačních skladech použít.
Výdej (převod) z reklamačního skladu se děje najednou (tedy pouze vcelku), nelze vydávat z jednoho reklamačního případu po částech. V případě, že je potřeba rozdělit reklamaci na 2 záznamy, je nutné toto udělat ručně u odpovídající položky mateřské převodky.
Množství lze opravovat výhradně na reklamačním případě pro stav reklamace 000 (nevyřízeno).
Stav reklamace neobsahuje informaci o tom, zda bylo vydáváno (převáděno) ze skladu expedic. Za tímto účelem je v prohlížeči (na skladě expedic) vidět nový sloupeček (vydano - Ano/Ne, který tuto informaci zobrazuje).
Stav reklamace neobsahuje informaci o existenci konečné faktury z výdejky ze skladu expedic. Číslo případné faktury je vidět v prohlížeči výdejek ze skladu expedic. Primárně tato faktura vzniká automaticky s výdejem, další manipulace závisí výhradně na obsluze - jedná se o standardní vazbu výdejka-faktura...
Stav reklamace nelze editovat ručně. Všechno probíhá automaticky - vytváření (rušení) položek přijaté objednávky, příp. dobropisů, výdeje a převody (rušení výdejů a převodů) apod. nastavují, resp. ruší jednotlivé příznaky XYZ definované výše...

 

Poznámka uvedená u reklamačního případu se táhne celým reklamačním řízením.

 

Související témata

Evidence skladových položek

Příjemky

Výdejky

Výpočet prodejní ceny podle cenových systémů