Seznam témat:
umístění
popis funkce
zaevidování reklamace
opravy reklamací
příjem z oprav
výdej ze skladu reklamací
omezení, podmínky provozu
Umístění
Funkce je přístupná v menu :
Popis funkce
Funkce slouží k evidenci reklamací odběratelských i vlastních (dodavatelských).
Standardní reklamace (odběratelské) vyžadují zadefinování 3 typů reklamačních skladů:
• | sklad pro příjem reklamací (osklady.reklam = 1) |
• | sklad oprav reklamací (osklady.reklam = 2) |
• | sklad pro expedice reklamací (osklady.reklam = 3)
Typy standardních reklamačních skladů
|
Vlastní reklamace (dodavatelské) vyžadují zadefinování těchto 3 typů reklamačních skladů:
• | sklad příjmu vlastních reklamací (osklady.reklam = 5) |
• | sklad oprav vlastních reklamací (osklady.reklam = 6) |
• | sklad expedic vlastních reklamací (osklady.reklam = 7)
Typy skladů pro vlastní reklamace
|
Typ reklamačního skladu říká, kde se právě daná reklamovaná položka nachází:
- byla přijata na sklad reklamací
- byla odeslána na opravu
- byla přijata zpět jako (ne)opravena
...
Jednotlivých typů reklamačních skladů může být v systému zadefinováno několik. V případě, že pro konkrétní sklad příjmu reklamací je určený konkrétní sklad oprav, příp. pro sklad oprav je určen sklad expedic reklamací, lze tuto vazbu zadat přímo u daného skladu. Tím pádem se urychlí převody mezi jednotlivými sklady, kdy uživatelé nebudou muset znovu a znovu vybírat sklad, na který se má převádět.
Př. svázání skladu oprav R2 se skladem příjmu
Př. svázání skladu expedic R3 se skladem oprav
Zaevidování reklamace
Zaevidování standardní (odběratelské) reklamace se provádí pořízením hlavičky reklamační příjemky (na skladě typu "příjem reklamací") s IČ a multi ID reklamujícího. Zde lze zadat termín vyřízení reklamace, který se automaticky předvyplňuje dle reklamační lhůty zadané u odběratele, resp. z globálně nastaveného parametru:
Položky standardní (odběratelské) reklamace lze pořídit 2 způsoby:
• | hromadně pomocí tlačítka Reklamace (Alt+F3) z hlavičky reklamační příjemky (výběrem reklamovaných položek výdejek) |
• | ručně pomocí tlačítka Insert (bez vazby na reklamovanou položku výdejky) |
Stiskem tlačítka Reklamace (Alt+F3) se zjistí, zda byly vydány položky se sériovými čísly. V případě, že ano, je možné zvolit možnost, zda se mají reklamované položky vybírat dle sériových čísel. Jinak je možné vybírat dle čísel výdejek (příp. faktur) s možností vybírat přímo položky jednotlivých výdejek.
Více o hromadném pořízení reklamovaných položek viz zde: příjem reklamace.
Po výběru položek se provede "reklamační příjem", kdy se ke každé založené položce příjemky uloží vazba na položku výdejky, která se reklamuje a zároveň se nově vzniklé položky příjemky označí jako tzv. reklamační případy.
Jednotlivý reklamační případ je jednoznačně definován hodnotami reklamdataid a reklamporadi.
Tyto hodnoty odpovídají hodnotám data_id a id_poradi samotné položky příjemky reklamace.
Položky vlastní (dodavatelské) reklamace lze pořídit 3 způsoby:
• | převodem z nereklamačního skladu na sklad příjmu vlastních reklamací |
• | hromadně pomocí tlačítka Z výdeje (Alt+F3) z hlavičky reklamační příjemky (výběrem položek výdejek) |
• | ručně pomocí tlačítka Insert (bez vazby na reklamovanou položku) |
Případné vazby na reklamační případ v jiných tabulkách jsou uloženy ve sloupečkách reklamdataid a reklamporadi.
Jedná se o tyto tabulky:
• | položky přijatých objednávek (opobjit) |
• | položky příjemek na sklade oprav a skladě expedic (osklprijemit) |
• | položky výdejek z reklamačních skladů (osklvydejit) |
• | položky dobropisů (ovydfaktit) |
U reklamačního případu lze zadat tyto hodnoty:
• | stav reklamace (celočíselný kód jednoznačně identifikující přesný stav reklamace) |
• | důvod reklamace (zadává se přes číselník důvodů reklamací) |
• | termín vyřízení reklamace (kopíruje se z hlavičky reklamace s možností změny) |
• | původní prodejní cena reklamované položky (nelze změnit - kopíruje se z reklamované výdejky) |
• | původní prodejní měna reklamované položky (nelze změnit - kopíruje se z reklamované výdejky) |
Stav reklamace se skládá ze tří částí: XYZ.
• | X se týká základního popisu zpracovanosti reklamace: |
0 - nezpracováno
1 - dobropisováno
2 - nahrazeno
3 - vyřízeno
0 - bez opravy
1 - oprava vlastní firmou
2 - oprava dodavatelem
3 - oprava servisní organizací
• | Z se týká stavu po výdeji (převodu) buďto ze skladu příjmu reklamací nebo ze skladu oprav: |
0 - nevydáno (nepřevedeno), resp. ještě se opravuje
1 - převedeno na sklad expedic jako neopravené
2 - převedeno na sklad expedic jako opravené
5 - převedeno na jiný sklad (vydáno do šrotu)
Relevantní stavy reklamací:
• | 005 nevyřízeno, vydáno/převedeno na jiný sklad |
• | 011 neopraveno vl. firmou |
• | 021 neopraveno dodavatelem |
• | 022 opraveno dodavatelem |
• | 030 opravuje serv. organizace |
• | 031 neopraveno serv. org. |
• | 105 dobropisováno, vydáno/převedeno na jiný sklad |
• | 110 dobropisováno, opravuje vl. firma |
• | 111 dobropisováno, neopraveno vl. firmou |
• | 112 dobropisováno, opraveno vl. firmou |
• | 120 dobropisováno, opravuje dodavatel |
• | 121 dobropisováno, neopraveno dodavatelem |
• | 122 dobropisováno, opraveno dodavatelem |
• | 130 dobropisováno, opravuje serv. org. |
• | 131 dobropisováno, neopraveno serv. org. |
• | 132 dobropisováno, opraveno serv. org. |
• | 205 k výměně, vydáno/převedeno na jiný sklad |
• | 210 k výměně, opravuje vl. firma |
• | 211 k výměně, neopraveno vl. firmou |
• | 212 k výměně, opraveno vl. firmou |
• | 220 k výměně, opravuje dodavatel |
• | 221 k výměně, neopraveno dodavatelem |
• | 222 k výměně, opraveno dodavatelem |
• | 230 k výměně, opravuje serv. org. |
• | 231 k výměně, neopraveno serv. org. |
• | 232 k výměně, opraveno serv. org. |
• | 300 vyřízeno (příp. neuznáno) |
• | 305 vyřízeno (příp. neuznáno), vydáno/převedeno na jiný sklad |
• | 311 vyřízeno, neopraveno vl. firmou |
• | 312 vyřízeno, opraveno vl. firmou |
• | 321 vyřízeno, neopraveno dodavatelem |
• | 322 vyřízeno, opraveno dodavatelem |
• | 331 vyřízeno, neopraveno serv. org. |
• | 332 vyřízeno, opraveno serv. org. |
• | 405 vyměněno, vydáno/převedeno na jiný sklad |
• | 410 vyměněno, opravuje vl. firma |
• | 411 vyměněno, neopraveno vl. firmou |
• | 412 vyměněno, opraveno vl. firmou |
• | 420 vyměněno, opravuje dodavatel |
• | 421 vyměněno, neopraveno dodavatelem |
• | 422 vyměněno, opraveno dodavatelem |
• | 430 vyměněno, opravuje serv. org. |
• | 431 vyměněno, neopraveno serv. org. |
• | 432 vyměněno, opraveno serv. org. |
Protože je stav celé číslo, tak se např. stav "neopraveno dodavatelem" uloží v databázi jako 21 (a ne 021)...
Kromě prohlížeče hlaviček příjemek reklamací lze pracovat i s položkovým prohlížečem reklamací, který zobrazuje přímo jednotlivé reklamační případy:
• | Insert způsobí založení nové hlavičky příjemky |
• | Update otevírá související hlavičku příjemky |
• | Delete odstraňuje jenom označené reklamační případy, přičemž hlavička příjemky zůstává beze změny |
Hlavičkový prohlížeč zobrazuje kromě standardních informací i tyto hodnoty:
• | termín vyřízení reklamace |
• | zbývající čas (pro nevyřízené reklamace) |
• | stav reklamace (nevyřízeno/rozpracováno/vyřízeno) |
V hlavičce příjemky i v položkovém prohlížeči je možné použít následující funkce:
• | Rozdělit (F3) - umožňuje rozdělit reklamační případ do dvou záznamů (přičemž respektuje sériová čísla) |
- akceptované stavy: 000, 005, 010, 020, 030
• | Vyměnit (F4) - vytvoří se přijatá objednávka se skladovou položkou, která nahradí reklamovanou položku |
- v hlavičce PO se poznačí, že vznikla z reklamací (daný sloupeček se zobrazuje i v prohlížeči PO)
- u vzniklé položky PO se nastaví vazba na reklamační případ
- v případě, že neexistuje výdejka (převodka) z daného reklamačního případu, vytvoří se převodka na jiný sklad (výdejka "do šrotu")
- akceptované stavy: 000, 005, 010, 011, 012, 020, 021, 022, 030, 031, 032
• | Dobropisovat (F6) - vytvoří se dobropis, který bude obsahovat položkovou vazbu na reklamační případ |
- v případě, že neexistuje výdejka (převodka) z daného reklamačního případu, vytvoří se převodka na jiný sklad (výdejka "do šrotu")
- akceptované stavy: < 100, 200-232
• | Opravit (F10) - vytvoří se převodka na sklad oprav (příjemcem bude dle výběru buďto vlastní firma, dodavatel nebo servisní organizace) |
- pozn.: dodavatele lze označit jako servisní organizaci v tabulce dodavatelů skladové položky
- akceptované stavy: 000, 100, 200, 400
• | Opravit znovu (Ctrl+F10) - zruší se původní převodka na sklad oprav a založí se nová (s jiným příjemcem - "oprava jinde") |
- akceptované stavy: 010, 011, 020, 021, 030, 031
• | Vydat (Alt+F10) - vytvoří se převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu" |
- akceptovaný stav: 000, 100, 200, 300, 400
• | Poznámka (F11) - umožňuje rychlou editaci poznámky na položce příjemky, včetně důvodu reklamace |
V položkovém prohlížeči lze navíc využít další funkce:
• | Označit jako vyřízeno (F12) - ručně nastaví stav "vyřízeno, příp. neuznáno" (příp. s příznakem "vydáno/převedeno") |
- akceptované stavy: 000, 005
• | Označit jako nevyřízeno (Ctrl+F12) - ručně nastaví stav "nevyřízeno" (příp. s příznakem "vydáno/převedeno") |
- akceptované stavy: 300, 305
Smazat případnou položku výdejky (převodky) ze skladu příjmu reklamací lze na konkrétním reklamačním případě (položce příjemky) na záložce Výdejky - pro relevantní stavy se objeví tlačítko umožňujícím smazat označenou položku výdejky (převodky).
(Vyhovují např. stavy: 005 - Nevyřízeno, převedeno na jiný sklad (vydáno "do šrotu"), 105 - Dobropisováno, převedeno na jiný sklad (vydáno "do šrotu"), 210 - Nahrazeno, opravuje vl. firma...)
Ruční odstranění výdejky způsobí automatickou změnu stavu reklamace na "Nevyřízeno".
Tlačítko pro ruční odstranění výdejky z položky reklamace
Při fakturaci z PO, která vznikla z reklamace (funkcí Výměna), příp. při fakturaci z výdejky, která vznikla z takové PO, se kromě faktury vytvoří i dobropis pro reklamovanou položku.
Opravy reklamací
Opravy reklamací se zobrazují v položkovém browseru, který umožňuje použít následující funkce:
• | Rozdělit (F3) - podobně jako u příjmu reklamací |
• | Vyměnit (F4) - podobně jako u příjmu reklamací s tím rozdílem, že se nevytváří žádná převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu" - případný výdej se bude řešit až na skladě expedic reklamací |
• | Dobropisovat (F6) - podobně jako u příjmu reklamací s tím rozdílem, že se nevytváří žádná převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu" - případný výdej se bude řešit až na skladě expedic reklamac |
• | Opravit znovu (Ctrl+F10) - podobně jako u příjmu reklamací |
• | Přijmout (F10) - vytvoří se převodka na sklad expedic reklamací, přičemž obsluha rozhodne, zda položka byla či nebyla opravena |
- akceptované stavy: *10, *20, *30
Více informací naleznete v části "Vyřízení reklamace opravou".
Příjem z oprav
Příjem z oprav na sklad expedic reklamací se zobrazuje v položkovém browseru, který umožňuje použít následující funkce:
• | Převést (F3) - vytvoří se převodka na jiný sklad |
• | Vyměnit (F4) - podobně jako u příjmu reklamací s tím rozdílem, že se nevytváří žádná převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu" |
• | Dobropisovat (F6) - podobně jako u příjmu reklamací s tím rozdílem, že se nevytváří žádná převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu" |
• | Opravit znovu (Ctrl+F10) - podobně jako u příjmu reklamací |
• | Vyřídit (F10) - vytvoří se výdejka na reklamujícího, která se následně vyfakturuje; akceptované stavy: *11, *12, *21, *22, *31, *32 a zároveň <300 |
Více informací naleznete v části "Vyřízení reklamace opravou/Příjem z oprav na sklade expedic".
Výdej ze skladu reklamací
Výdejky ze skladu reklamací se zobrazují v samostatném (hlavičkovém) prohlížeči, který neumožňuje vkládat nové záznamy (ty vznikají jenom použitím funkcí Převést (F3), resp. Vyřídit (F10) na příjemkách z oprav). Update a Delete jsou zpřístupněny dle aktuálních parametrů...
Výdejky z reklamačních skladů
Omezení, podmínky provozu
Stav reklamace, důvod reklamace a termín vyřízení se ukládají jenom u reklamačního případu.
(Termín opravy se ukládá jenom u položky příjemky na skladě oprav).
Storna, resp. vratky nelze na reklamačních skladech použít.
Výdej (převod) z reklamačního skladu se děje naráz, nelze vydávat z jednoho reklamačního případu po částech.
Za tímto účelem je možné využít funkce pro rozdělení případu na 2 záznamy.
Množství lze opravovat výhradně na reklamačním případě pro stav reklamace "nevyřízeno".
Stav reklamace neobsahuje informaci o tom, zda bylo vydáváno (převáděno) ze skladu expedic.
Za tímto účelem je v prohlížeči na skladě expedic vidět nový sloupeček ("vydano":Ano/Ne, který tuto informaci zobrazuje).
Stav reklamace neobsahuje informaci o existenci konečné faktury z výdejky ze skladu expedic.
Číslo případné faktury je vidět v prohlížeči výdejek ze skladu expedic.
Primárně tato faktura vzniká automaticky s výdejem, další manipulace závisí výhradně na obsluze - jedná se o standardní vazbu výdejka-faktura...
Stav reklamace nelze editovat ručně. Všechno probíhá automaticky.
Vytváření (rušení) položek PO, příp. dobropisů, výdeje a převody atd. nastavují, resp. ruší jednotlivé příznaky XYZ definované výše...
Související témata
Evidence vlastních reklamací (u dodavatelů)
Příjem reklamace
Vyřízení reklamace opravou
Vyřízení reklamace výměnou
Vyřízení reklamace dobropisem
Vyřízení reklamace neuznáním
|