Evidence reklamací

Top  Previous  Next

Seznam témat:

umístění

popis funkce

zaevidování reklamace

opravy reklamací

příjem z oprav

výdej ze skladu reklamací

omezení, podmínky provozu

 

Umístění

Funkce je přístupná v menu Reklamace:

 

Popis funkce

Funkce slouží k evidenci reklamací odběratelských i vlastních (dodavatelských).

 

Standardní reklamace (odběratelské) vyžadují zadefinování 3 typů reklamačních skladů:

sklad pro příjem reklamací (osklady.reklam = 1)
sklad oprav reklamací (osklady.reklam = 2)
sklad pro expedice reklamací (osklady.reklam = 3)
Typy standardních reklamačních skladů

 

Vlastní reklamace (dodavatelské) vyžadují zadefinování těchto 3 typů reklamačních skladů:

sklad příjmu vlastních reklamací (osklady.reklam = 5)
sklad oprav vlastních reklamací (osklady.reklam = 6)
sklad expedic vlastních reklamací (osklady.reklam = 7)
Typy skladů pro vlastní reklamace

 

Typ reklamačního skladu říká, kde se právě daná reklamovaná položka nachází:
- byla přijata na sklad reklamací
- byla odeslána na opravu
- byla přijata zpět jako (ne)opravena
...

 
Jednotlivých typů reklamačních skladů může být v systému zadefinováno několik. V případě, že pro konkrétní sklad příjmu reklamací je určený konkrétní sklad oprav, příp. pro sklad oprav je určen sklad expedic reklamací, lze tuto vazbu zadat přímo u daného skladu. Tím pádem se urychlí převody mezi jednotlivými sklady, kdy uživatelé nebudou muset znovu a znovu vybírat sklad, na který se má převádět.

Př. svázání skladu oprav R2 se skladem příjmu

 

 

Př. svázání skladu expedic R3 se skladem oprav

 

 

Zaevidování reklamace

 

Zaevidování standardní (odběratelské) reklamace se provádí pořízením hlavičky reklamační příjemky (na skladě typu "příjem reklamací") s IČ a multi ID reklamujícího. Zde lze zadat termín vyřízení reklamace, který se automaticky předvyplňuje dle reklamační lhůty zadané u odběratele, resp. z globálně nastaveného parametru:

 

Položky standardní (odběratelské) reklamace lze pořídit 2 způsoby:

hromadně pomocí tlačítka Reklamace (Alt+F3) z hlavičky reklamační příjemky (výběrem reklamovaných položek výdejek)
ručně pomocí tlačítka Insert (bez vazby na reklamovanou položku výdejky)

 

Stiskem tlačítka Reklamace (Alt+F3) se zjistí, zda byly vydány položky se sériovými čísly. V případě, že ano, je možné zvolit možnost, zda se mají reklamované položky vybírat dle sériových čísel. Jinak je možné vybírat dle čísel výdejek (příp. faktur) s možností vybírat přímo položky jednotlivých výdejek.

Více o hromadném pořízení reklamovaných položek viz zde: příjem reklamace.

 

Po výběru položek se provede "reklamační příjem", kdy se ke každé založené položce příjemky uloží vazba na položku výdejky, která se reklamuje a zároveň se nově vzniklé položky příjemky označí jako tzv. reklamační případy.

Jednotlivý reklamační případ je jednoznačně definován hodnotami reklamdataid a reklamporadi.
Tyto hodnoty odpovídají hodnotám data_id a id_poradi samotné položky příjemky reklamace.

 

Položky vlastní (dodavatelské) reklamace lze pořídit 3 způsoby:

převodem z nereklamačního skladu na sklad příjmu vlastních reklamací
hromadně pomocí tlačítka Z výdeje (Alt+F3) z hlavičky reklamační příjemky (výběrem položek výdejek)
ručně pomocí tlačítka Insert (bez vazby na reklamovanou položku)

 

Případné vazby na reklamační případ v jiných tabulkách jsou uloženy ve sloupečkách reklamdataid a reklamporadi.

Jedná se o tyto tabulky:

položky přijatých objednávek (opobjit)
položky příjemek na sklade oprav a skladě expedic (osklprijemit)
položky výdejek z reklamačních skladů (osklvydejit)
položky dobropisů (ovydfaktit)

 

U reklamačního případu lze zadat tyto hodnoty:

stav reklamace (celočíselný kód jednoznačně identifikující přesný stav reklamace)
důvod reklamace (zadává se přes číselník důvodů reklamací)
termín vyřízení reklamace (kopíruje se z hlavičky reklamace s možností změny)
původní prodejní cena reklamované položky (nelze změnit - kopíruje se z reklamované výdejky)
původní prodejní měna reklamované položky (nelze změnit - kopíruje se z reklamované výdejky)

 

Stav reklamace se skládá ze tří částí: XYZ.

X se týká základního popisu zpracovanosti reklamace:

   0 - nezpracováno

   1 - dobropisováno

   2 - nahrazeno

   3 - vyřízeno

Y se týká oprav:

   0 - bez opravy

   1 - oprava vlastní firmou

   2 - oprava dodavatelem

   3 - oprava servisní organizací

Z se týká stavu po výdeji (převodu) buďto ze skladu příjmu reklamací nebo ze skladu oprav:

   0 - nevydáno (nepřevedeno), resp. ještě se opravuje

   1 - převedeno na sklad expedic jako neopravené

   2 - převedeno na sklad expedic jako opravené

   5 - převedeno na jiný sklad (vydáno do šrotu)

 

Relevantní stavy reklamací:

000  nevyřízeno
005  nevyřízeno, vydáno/převedeno na jiný sklad
010  opravuje vl. firma
011  neopraveno vl. firmou
012  opraveno vl. firmou
020  opravuje dodavatel
021  neopraveno dodavatelem
022  opraveno dodavatelem
030  opravuje serv. organizace
031  neopraveno serv. org.
032  opraveno serv. org.
100  dobropisováno
105  dobropisováno, vydáno/převedeno na jiný sklad
110  dobropisováno, opravuje vl. firma
111  dobropisováno, neopraveno vl. firmou
112  dobropisováno, opraveno vl. firmou
120  dobropisováno, opravuje dodavatel
121  dobropisováno, neopraveno dodavatelem
122  dobropisováno, opraveno dodavatelem
130  dobropisováno, opravuje serv. org.
131  dobropisováno, neopraveno serv. org.
132  dobropisováno, opraveno serv. org.
200  k výměně
205  k výměně, vydáno/převedeno na jiný sklad
210  k výměně, opravuje vl. firma
211  k výměně, neopraveno vl. firmou
212  k výměně, opraveno vl. firmou
220  k výměně, opravuje dodavatel
221  k výměně, neopraveno dodavatelem
222  k výměně, opraveno dodavatelem
230  k výměně, opravuje serv. org.
231  k výměně, neopraveno serv. org.
232  k výměně, opraveno serv. org.
300  vyřízeno (příp. neuznáno)
305  vyřízeno (příp. neuznáno), vydáno/převedeno na jiný sklad
311  vyřízeno, neopraveno vl. firmou
312  vyřízeno, opraveno vl. firmou
321  vyřízeno, neopraveno dodavatelem
322  vyřízeno, opraveno dodavatelem
331  vyřízeno, neopraveno serv. org.
332  vyřízeno, opraveno serv. org.
400 vyměněno
405 vyměněno, vydáno/převedeno na jiný sklad
410 vyměněno, opravuje vl. firma
411 vyměněno, neopraveno vl. firmou
412 vyměněno, opraveno vl. firmou
420 vyměněno, opravuje dodavatel
421 vyměněno, neopraveno dodavatelem
422 vyměněno, opraveno dodavatelem
430 vyměněno, opravuje serv. org.
431 vyměněno, neopraveno serv. org.
432 vyměněno, opraveno serv. org.

 

Protože je stav celé číslo, tak se např. stav "neopraveno dodavatelem" uloží v databázi jako 21 (a ne 021)...

 

Kromě prohlížeče hlaviček příjemek reklamací lze pracovat i s položkovým prohlížečem reklamací, který zobrazuje přímo jednotlivé reklamační případy:

Insert způsobí založení nové hlavičky příjemky
Update otevírá související hlavičku příjemky
Delete odstraňuje jenom označené reklamační případy, přičemž hlavička příjemky zůstává beze změny

 

Hlavičkový prohlížeč zobrazuje kromě standardních informací i tyto hodnoty:

termín vyřízení reklamace
zbývající čas (pro nevyřízené reklamace)
stav reklamace (nevyřízeno/rozpracováno/vyřízeno)

 

V hlavičce příjemky i v položkovém prohlížeči je možné použít následující funkce:

Rozdělit (F3) - umožňuje rozdělit reklamační případ do dvou záznamů (přičemž respektuje sériová čísla)

 - akceptované stavy: 000, 005, 010, 020, 030

Vyměnit (F4) - vytvoří se přijatá objednávka se skladovou položkou, která nahradí reklamovanou položku

 - v hlavičce PO se poznačí, že vznikla z reklamací (daný sloupeček se zobrazuje i v prohlížeči PO)

 - u vzniklé položky PO se nastaví vazba na reklamační případ

 - v případě, že neexistuje výdejka (převodka) z daného reklamačního případu, vytvoří se převodka na jiný sklad (výdejka "do šrotu")

 - akceptované stavy: 000, 005, 010, 011, 012, 020, 021, 022, 030, 031, 032

Dobropisovat (F6) - vytvoří se dobropis, který bude obsahovat položkovou vazbu na reklamační případ

 - v případě, že neexistuje výdejka (převodka) z daného reklamačního případu, vytvoří se převodka na jiný sklad (výdejka "do šrotu")

 - akceptované stavy: < 100, 200-232

Opravit (F10) - vytvoří se převodka na sklad oprav (příjemcem bude dle výběru buďto vlastní firma, dodavatel nebo servisní organizace)

 - pozn.: dodavatele lze označit jako servisní organizaci v tabulce dodavatelů skladové položky

 - akceptované stavy: 000, 100, 200, 400

Opravit znovu (Ctrl+F10) - zruší se původní převodka na sklad oprav a založí se nová (s jiným příjemcem - "oprava jinde")

 - akceptované stavy: 010, 011, 020, 021, 030, 031

Vydat (Alt+F10) - vytvoří se převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu"

 - akceptovaný stav: 000, 100, 200, 300, 400

Poznámka (F11) - umožňuje rychlou editaci poznámky na položce příjemky, včetně  důvodu reklamace

 

V položkovém prohlížeči lze navíc využít další funkce:

Označit jako vyřízeno (F12) - ručně nastaví stav "vyřízeno, příp. neuznáno" (příp. s příznakem "vydáno/převedeno")

 - akceptované stavy: 000, 005

Označit jako nevyřízeno (Ctrl+F12) - ručně nastaví stav "nevyřízeno" (příp. s příznakem "vydáno/převedeno")

 - akceptované stavy: 300, 305

 

Smazat případnou položku výdejky (převodky) ze skladu příjmu reklamací lze na konkrétním reklamačním případě (položce příjemky) na záložce Výdejky - pro relevantní stavy se objeví tlačítko umožňujícím smazat označenou položku výdejky (převodky).

(Vyhovují např. stavy: 005 - Nevyřízeno, převedeno na jiný sklad (vydáno "do šrotu"), 105 - Dobropisováno, převedeno na jiný sklad (vydáno "do šrotu"), 210 - Nahrazeno, opravuje vl. firma...)

Ruční odstranění výdejky způsobí automatickou změnu stavu reklamace na "Nevyřízeno".

Tlačítko pro ruční odstranění výdejky z položky reklamace

 

Při fakturaci z PO, která vznikla z reklamace (funkcí Výměna), příp. při fakturaci z výdejky, která vznikla z takové PO, se kromě faktury vytvoří i dobropis pro reklamovanou položku.

 

Opravy reklamací

 

Opravy reklamací se zobrazují v položkovém browseru, který umožňuje použít následující funkce:

Rozdělit (F3) - podobně jako u příjmu reklamací
Vyměnit (F4) - podobně jako u příjmu reklamací s tím rozdílem, že se nevytváří žádná převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu" - případný výdej se bude řešit až na skladě expedic reklamací
Dobropisovat (F6) - podobně jako u příjmu reklamací s tím rozdílem, že se nevytváří žádná převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu" - případný výdej se bude řešit až na skladě expedic reklamac
Opravit znovu (Ctrl+F10) - podobně jako u příjmu reklamací
Přijmout (F10) - vytvoří se převodka na sklad expedic reklamací, přičemž obsluha rozhodne, zda položka byla či nebyla opravena

 - akceptované stavy: *10, *20, *30

 

Více informací naleznete v části "Vyřízení reklamace opravou".

 

Příjem z oprav

 

Příjem z oprav na sklad expedic reklamací se zobrazuje v položkovém browseru, který umožňuje použít následující funkce:

Převést (F3) - vytvoří se převodka na jiný sklad
Vyměnit (F4) - podobně jako u příjmu reklamací s tím rozdílem, že se nevytváří žádná převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu"
Dobropisovat (F6) - podobně jako u příjmu reklamací s tím rozdílem, že se nevytváří žádná převodka na jiný sklad nebo výdejka "do šrotu"
Opravit znovu (Ctrl+F10) - podobně jako u příjmu reklamací
Vyřídit (F10) - vytvoří se výdejka na reklamujícího, která se následně vyfakturuje; akceptované stavy: *11, *12, *21, *22, *31, *32 a zároveň <300

 

Více informací naleznete v části "Vyřízení reklamace opravou/Příjem z oprav na sklade expedic".

 

Výdej ze skladu reklamací

 

Výdejky ze skladu reklamací se zobrazují v samostatném (hlavičkovém) prohlížeči, který neumožňuje vkládat nové záznamy (ty vznikají jenom použitím funkcí Převést (F3), resp. Vyřídit (F10) na příjemkách z oprav). Update a Delete jsou zpřístupněny dle aktuálních parametrů...

Výdejky z reklamačních skladů

 

Omezení, podmínky provozu

Stav reklamace, důvod reklamace a termín vyřízení se ukládají jenom u reklamačního případu.
(Termín opravy se ukládá jenom u položky příjemky na skladě oprav).
 
Storna, resp. vratky nelze na reklamačních skladech použít.
 
Výdej (převod) z reklamačního skladu se děje naráz, nelze vydávat z jednoho reklamačního případu po částech.
Za tímto účelem je možné využít funkce pro rozdělení případu na 2 záznamy.
 
Množství lze opravovat výhradně na reklamačním případě pro stav reklamace "nevyřízeno".
 
Stav reklamace neobsahuje informaci o tom, zda bylo vydáváno (převáděno) ze skladu expedic.
Za tímto účelem je v prohlížeči na skladě expedic vidět nový sloupeček ("vydano":Ano/Ne, který tuto informaci zobrazuje).
 
Stav reklamace neobsahuje informaci o existenci konečné faktury z výdejky ze skladu expedic.
Číslo případné faktury je vidět v prohlížeči výdejek ze skladu expedic.
Primárně tato faktura vzniká automaticky s výdejem, další manipulace závisí výhradně na obsluze - jedná se o standardní vazbu výdejka-faktura...
 
Stav reklamace nelze editovat ručně. Všechno probíhá automaticky.
Vytváření (rušení) položek PO, příp. dobropisů, výdeje a převody atd. nastavují, resp. ruší jednotlivé příznaky XYZ definované výše...

 

Související témata

Evidence vlastních reklamací (u dodavatelů)

Příjem reklamace

Vyřízení reklamace opravou

Vyřízení reklamace výměnou

Vyřízení reklamace dobropisem

Vyřízení reklamace neuznáním