Příjem skladové položky |
Top Previous Next |
Seznam témat:
Funkci evidence příjemek naleznete v hlavním menu:
Umístění funkce
Příjem skladové položky je základní operace na skladě a je to jediný způsob jak zvýšit stav skladu. Opakem příjmu na sklad je výdej. V systému Vision ERP má funkce "příjemky" celou řadu funkcí, které umožňují tento systém použít v různých podmínkách a s různými potřebami. Příjemky jsou spojeny s účetními doklady tak, že každá příjemka odpovídá jednomu účetnímu dokladu. Příjemky zároveň obsahují informace o evidenčních cenách, o datumu příjmu, o dodavateli, o šaržích, o sériových číslech, o stavu skladu a další. Způsob použití těchto funkcí je popsán v dalších částech nápovědy. Nastavení všech těchto funkcí naleznete pouze na třech místech: 1. Parametry MTZ a Odbytu (sdílené) 2. Parametry MTZ a Odbytu (osobní)
V tomto textu se též dozvíte, jak je řešeno
Po vyvolání funkce "příjemky za měsíc" se zobrazí seznam příjemek kde jsou všechny příjemky pořízené na všech skladech v daném měsíci účetního období. Pokud byste potřebovali vyloučit například některým uživatelům některé sklady, lze to provést pomocí vynucených restrikcí. O takové nastavení je vhodné požádat svého správce.
Parametry MTZ a Odbytu (sdílené) Zde v parametrech sdílených se nastavuje chování příjemek napříč celým systémem. Pro příjemky zde platí jen některá nastavení. Nastavení platí pro všechny uživatele a všechny sklady. nastavení sdílených parametrů pro použití v příjemce
Parametry MTZ a Odbytu (osobní) Funkce nastavení parametrů osobních je určena pro přizpůsobení příjemky aktuálně přihlášenému uživateli. Parametry platí pro všechny sklady a všechny příjemky, ale jen pro jednoho uživatele.
Viz Nastavení osobních parametrů pro použití v příjemce
Některá nastavení pro příjem jsou vázána na typ skladu. Nastavení platí pro všechny uživatele, ale pouze pro jeden sklad.
Viz Nastavení parametrů vázaných se skladem (pro příjem)
Proto, abyste mohli začít používat sklad, je vhodné mít nastaveny parametry požadovaným způsobem a vytvořen číselník skladů. Číslování skladů si dobře promyslete. Číslo skladu bude odpovídat řadě účetního dokladu a mělo by mít nějakou vypovídací schopnost. Sklady pracují přes jednotlivé roky, takže není vhodné do čísla skladu kódovat rok. Parametry lze v průběhu práce většinou měnit. Pokud si nebudete jisti, konzultujte svůj záměr s administrátorem. Týká se to především parametrů nastavených v číselníku skladů. Druhým nezbytným předpokladem je nastavení účetních souvztažností a pohybů. Skladové položky nemusíte mít pořízené, program vám umožní pořídit skladovou "kartu" v okamžiku pořizování příjemky. To ostatně platí i obchodním partnerovi a dalších používaných číselnících. Při pořízení příjemky se program nejdříve zeptá na sklad, poté nabídne číselník pohybů (pokud je nastaven pro daný typ příjmu jediný pohyb, program otázku vynechá) a nakonec zobrazí formulář pro pořízení příjemky. hlavička příjemky
Budete-li pořizovat položku příjemky zobrazí se následující dialog: Položka příjemky Pokud pořizujete příjemku, na které potřebujete sledovat šarže, expirace, případně máte povinnost vykazovat Intrastat, pak doplňte ještě i informace na druhé záložce.
Příjemka se po uložení automaticky promítne do stavu skladu a zároveň se zaúčtuje. Pokud je spuštěn rezervační systém, potom příjemka zjistí, zdali existuje mezi přijatými objednávkami požadavek na zboží (materiál), který se právě přijímá a pokud ano, tak provede automatické rezervace (požadavek převede na rezervaci).
Pro zjednodušené pořizování položek příjemky slouží další 2 funkce přístupné v hlavičce příjemky a to přidat položky příjemky hromadně a zrychleně.
Funkce Přidat hromadně (Ctrl+F10) umožňuje pořizovat položky příjemky hromadně přehledným (zjednodušeným) způsobem. Funkce je umístěna na formuláři příjemky: umístění funkce
. Po aktivaci funkce pomocí Ctrl+F10 se nabídne prohlížeč skladových položek rozšířený o sloupce sloužící ke zadání množství, nákupní ceny a případně i množství obalů. Do žlutě podbarvených sloupců lze zadávat hodnoty přes Enter, double-click myškou nebo přímým psaním číslic. Nákupní cenu lze zadat jenom pro položky s nenulovým množstvím. zadání hodnot Po zadání množství se cena vypočítá standardním způsobem dle nastavení v parametrech skladu. Enter nebo double-click nad sloupcem, který není žlutě podbarvený, zpřístupní danou skladovou položku pro editaci. Pokud se pracuje s obaly, jsou na konci seznamu zobrazeny i kódy obalů a množství základní MJ obsažené v každém z nich.
Po takto zadaných hodnotách výběru skladových položek je nutné výběr ukončit zapsáním do seznamu položek příjemek použitím klávesy F2.
Funkce je určena pro rychlé, zjednodušené pořízení položky příjemky. Funkce je umístěna na formuláři příjemky: umístění funkce
Po stisku Ctrl+F11 se zobrazí jednoduchý dialog. Položky je možné stále přidávat (F3), dokud formulář nezavřete. zadání skladové položky do příjemky Uživatel zadá buďto kód položky u dodavatele nebo skutečný kód položky, dále přijímané množství, jednotkovou nebo celkovou nákupní cenu a pohyb pro příjem. Po stisku tlačítka F3 Přidat se pořídí položka příjemky se zadanými hodnotami. Pokud je v hlavičce příjemky aktivní záložka "Položky předpříjemky", pořídí se položka předpříjemky. Přidávat položky lze opakovaně.
Umožněno pouze u skladů, jejichž obsahem jsou výrobky nebo polotovary.
Postup
formulář položky příjemky případně formulář položky příjemky
formulář položky příjemky
Příjemky úzce souvisí s ostatními částmi systému. Vydané objednávky (VO) Pomocí vydaných objednávek lze realizovat automatický příjem na sklad. Vydané objednávky pomocí vazby na příjemky sledují stav vykrytí. Pokud vznikne položka příjemky z vydané objednávky, přenese se na položku příjemky vazba na tuto VO.
Přijaté objednávky (PO) Pokud máte zapnutý systém rezervací, provádí program automatické rezervace zboží na skladě. Tyto rezervace slouží k blokování určitého množství zásob pro konkrétního odběratele nebo pro konkrétní výrobní příkaz. Rezervace vznikají podle určitých pravidel vždy v okamžiku příjmu zboží (materiálu) na sklad. Na rozdíl od vydaných objednávek není rezervace svázaná s konkrétní příjemkou, proto na příjemce ani nenaleznete vazbu na PO.
Interní objednávky Interní objednávky v určité fázi automaticky generují příjemky nebo předpříjemky. Hlavní funkcí interních objednávek je zajistit vnitřní objednávání zboží (materiálu). Zjednodušeně řečeno je podporován model, kdy několik pobočkových skladů (například prodejen) je zásobováno z jednoho (nebo více) centrálního skladu. Prodejna (reprezentovaná pobočkovým skladem) neobjednává zboží u externího dodavatele, ale vytváří tzv. interní objednávky. Všechny interní objednávky se soustředí na centrálním skladě. Centrální sklad provádí hromadný nákup a při příjmu zboží na centrální sklad provede systém automatickou rezervaci pro jednotlivé prodejny. Je tak zajištěno, aby každá prodejna dostala z centrálního skladu to co si objednala. Systém obsahuje automatickou funkci, která pomocí těchto rezervací převede zboží z centrálního skladu na prodejny. Při tomto převodu vznikají příjemky nebo předpříjemky, které mají vazbu na původní interní objednávku. Podrobný popis naleznete v popisu funkce "Interní objednávky". Pokud pomocí interní objednávky vznikne předpříjemka nebo příjemka, naleznete vazbu na interní objednávku vždy na položce ve druhé záložce. Vazba je vždy realizovaná tak, že k jedné položce interní objednávky může existovat několik položek příjemek (předpříjemek).
Výdejky Když program provádí výdej, najde vždy nejstarší příjemku a z ní odečte množství. Program tedy nemůže vydávat v případě, že na skladě není žádné množství, přesněji řečeno nemůže vydat tzv. do mínusu. Každá výdejka tedy přesně ví, ze které příjemky odebrala množství. Tuto vazbu naleznete na položce příjemky. Protože z výše uvedeného vyplývá, že jednu položku příjemky můžete vydávat několika výdejkami, obsahuje položka příjemky seznam všech výdejek, které s příjemkou souvisí.
Odvádění z výroby Funkce slouží k řízení procesu odvádění výroby. Jednou z funkcí je automatizovaný příjem výrobku n sklad hotové výroby. Podmínkou pro úspěšné svázání odvádění a příjmu na sklad je správné nastavení skladu - především položky "obsah skladu" v číselníku skladů. Potom je možno pomocí záznamů v odvádění generovat automaticky příjemky. Příjemka v tomto případě převezme kalkulovanou cenu. Způsob kalkulace musíte nastavit v parametrech výroby takto: . Příjemka též převezme vazbu na odváděcí lístek a na výrobní příkaz. Obě vazby naleznete na položce příjemky. Účetnictví Při uložení každé příjemky vznikne automaticky účetní doklad. Vazba je jednoznačná tedy jedna příjemka = jeden účetní doklad. Přitom platí, že číslo skladu odpovídá řadě účetního dokladu a číslo výdejky je zároveň číslem účetního dokladu.
Související témata |