Automatické zaúčtování příjemky

Top  Previous  Next

Seznam témat:

popis funkce

základní nastavení

 

 

Popis funkce

Tato funkce na základě účetní souvztažnosti zaúčtuje pořízenou příjemku. Zaúčtování se provádí vždy až při ukládání příjemky, takže rozpracovaná příjemka zaúčtovaná ještě není. Automatické účtování ovlivňuje nastavení vlastností skladů a tzv. „pohybů“. Pohyby jsou ve skutečnosti různé typu příjmů.

Každému typu lze přiřadit různé účetní souvztažnosti a tím ovlivnit i automatické zaúčtování. Každá položka příjemky může být zaúčtována různě.

Automatické účtování příjemek a výdejek je jednou z nejdůležitějších vlastností systému a je na ní vidět silná provázanost různých agend. Automatické účtování je funkce, která slouží k tomu, aby se každý pohyb na skladě zcela automaticky promítl v účetnictví. Automatické účtování reaguje též na jakoukoliv změnu ve výdejce nebo příjemce. Vztah účetnictví a skladových dokladů je zobrazen na následujícím schématu v případě výdejek (v případě příjemek je situace analogická).

 

Struktura účetního deníku je znázorněna vlevo. Deník je rozdělen na účetní knihy (agendy) a ty jsou rozděleny na dokladové řady. V každé dokladové řadě jsou potom účetní doklady.

Do této struktury potom zapadají doklady skladu. Doklady jsou rozděleny na příjemky a výdejky. Obecně platí, že jeden doklad skladu (příjemka nebo výdejka) je zároveň účetním dokladem v účetním deníku. Je vhodné všechny příjemky účtovat do jedné účetní knihy (např. PRI) a všechny výdejky do jiné knihy (např. VYD). Doklady jsou dále rozděleny podle čísla skladu a toto číslo přímo odpovídá číslu dokladové řady v deníku. Číslo příjemky (nebo výdejky) pak odpovídá číslu dokladu v účetnictví. To znamená, že jedna příjemka (výdejka) odpovídá přesně jednomu účetnímu dokladu.

 

Základní nastavení

Několikaleté zkušenosti ukázaly, že účtování pohybů na skladě musí mít určitou volnost, proto bylo do systému zabudováno několik možností jak účtování nastavit. Základním principem je použití tzv. pohybů a souvztažností, které definují způsob zaúčtování proti účtu skladu, který je nastaven přímo v číselníku skladů. Následující popis předpokládá že již máte správně vytvořen účtový rozvrh a nadefinované knihy a řady v účetnictví.

Při nastavování účtování musíte nastavit minimálně následující číselníky:

Číselník skladů

Číselník pohybů

Číselník souvztažností

 

 

Číselník skladů

Způsob nastavení lze nejlépe ukázat na případu účtování příjemky zboží v případě oceňování metodou A:

V tomto případě se evidenční cena účtuje takto:

MD                132

DAL        131

Strana MD se pro jeden sklad obvykle příliš nemění a proto se nastavení způsobu účtování strany MD zajistí jen nastavením účtu v definici skladu (číselník skladů).

Strana DAL je závislá na mnoha okolnostech a pro jeden účet zásob na straně MD může být několik způsobů zaúčtování strany DAL. Nejčastěji se mění analytika účtu nebo střediskové členění. Všechny varianty účtování se nastaví v číselníku pohybů ke kterému se dostanete přímo z číselníku skladů pomocí tlačítka nebo z menu Číselníky | Sklady | Pohyby.

Číselník pohybů

Pro každý typ účtování musíte připravit jeden pohyb. Tyto pohyby se při pořizování výdejky (příjemky) nabízí uživateli, který tak není nucen znát účetnictví, proto je pojmenujte tak, aby jejich významu rozuměl i pracovník, který není zběhlý v účetnictví.

Pohyby se používají též při fakturaci a jelikož fakturace jde někdy bezprostředně po výdeji pracuje program tak, že stejný pohyb, který byl použit na výdejce použije i na faktuře. Způsob zaúčtování se definuje pomocí souvztažnosti.

Typ pohybu slouží k bližšímu určení pohybu - zvolte tedy odpovídající typ. Tyto typy program bude používat k tomu, aby na různých místech nabízel jen vhodné pohyby a nenabízel všechny. Tento filtr se aktivuje především podle obsahu skladu, který je definován v číselníku skladů.

Při pořizování příjemky program též zjistí, zdali existuje více pohybů s jedním typem a pokud ne, tak pohyb vůbec nenabízí. Pohyb v takovém případě automaticky přiřadí položce příjemky - jak je vidět na následujícím obrázku.

 

Účetní souvztažnost vyberete z číselníku souvztažností. Systém umožňuje, abyste k různým pohybům používali jednu souvztažnost. To se může hodit v případech, kdy pomocí pohybů sledujete nějaké vnitřní důvody příjmu ze skladu. Například můžete mít:

- příjem zboží od hlavního dodavatele

- příjem zboží od ostatních dodavatelů

přitom oba pohyby se mohou účtovat stejně. Podobně lze různé pohyby se stejnou souvztažností použít například pro zamezení funkce umísťovacích pravidel u některých pohybů.

Parametr "Používat" souží k zakázání použití určitého pohybu.

Parametr "Používat pro fakturaci" se v případě příjemek nepoužívá .

Parametr "Neumísťovat přijímané položky" slouží k tomu, aby obsluha pomocí použití pohybu s takovým nastavením zamezila automatickému umístění na skladová místa*.

*(vlastnost automatického umísťování je standardně vypnuta)

Parametry "Účty příjmu a výdeje z druhu skladové položky" a "Výnosový účet z druhu skladové položky"slouží k tomu, aby bylo možno řídit způsob zaúčtování pomocí zařazení skladové položky k určitému druhu. Číselník druhů obsahuje pole pro účtování příjemek i výdejek a pokud je u pohybu nastaven tento parametr, potom program zjistí, zdali má skladová položka nějaký druh.

Pokud má (tak jako na předchozím obrázku), potom se program při účtování neřídí souvztažností, ale nastavením účtů v číselníku druhů skladových položek (viz následující obrázek)

Parametr "Výnosový účet z číselníku prací a služeb" má podobnou funkci jako předchozí dva parametry, slouží však pouze pro nastavení účtování na fakturách, při fakturaci prací a služeb a účtování se řídí nastavením v číselníku "prací a služeb". Pro příjemky nemá žádný význam.

 

Číselník souvztažností

Souvztažnost slouží k přesné definici účtování. Souvztažnosti můžete pořídit v menu Číselníky | Účetnictví | Účetní souvztažnosti.

Základní nastavení pro příjem demonstruje tento obrázek:

Jak bylo výše uvedeno, při účtování příjemky program zaúčtuje nejdříve celou částku příjemky na účet skladu, který je definován v číselníku skladů a potom jednotlivé položky příjemky účtuje podle použitého pohybu (respektive souvztažnosti). Pokud by například narazil na nastavení souvztažnosti z předchozího obrázku, zaúčtoval by celkovou částku příjemky na stranu DAL účtu 131 1.

Z uvedených vlastností též plyne zásadní závěr.

Každá položka příjemky může mít jiný pohyb. Každá položka příjemky může být účtována na jiný účet a rozúčtována na různá střediska, zakázky a další členění (pokud je to účelné).

 

 

Související témata

Příjemky

Skladová evidence

Účetní souvztažnosti