Práce s pohledávkami - jednání o pohledávkách

Top  Previous  Next

Seznam témat:

umístění

popis funkce

možnosti prohlížeče

popis položek

typy jednání - nastavení

evidence historie jednání - záložka pohledávky

hromadné vystavení upomínek

přihlášení pohledávky do insolvence

Umístění

Funkce je umístěna v hlavním menu Účetnictví | Saldokonto | Práce s pohledávkami | Práce s pohledávkami - jednání o pohledávkách:

Umístění funkce

 

Dále jsou funkce pro již přímou práci s pohledávkami konkrétních obchodních partnerů umístěny:

 

v záhlaví prohlížeče obchodních partnerů

Umístění funkce

 

v náhledu prohlížeče obchodních partnerů "platební bilance"

Umístění funkce

 

v záhlaví prohlížeče saldokonta

Umístění funkce

 

ve formuláři účetního dokladu (uskutečněného plnění), záložka Saldokonto

Umístění funkce

 

Popis funkce

Funkce slouží k interaktivní práci s pohledávkami, jako je  evidence jednání a korespondence o pohledávce, urgence, upomínky, evidence soudu, prodeje, konkurzu, plánování příštího jednání, tisk a odeslání upomínek, přihlášení pohledávek do insolvence, potvrzení přihlášení pohledávek do insolvence a zaúčtování opravných položek na základě tohoto potvrzení atd.

Po spuštění funkce v hlavním umístění (Účetnictví, Saldokonto, Práce s pohledávkami, Práce s pohledávkami - jednání o pohledávkách) se otevře seznam obchodních partnerů, u nichž mám pohledávky.

 

Konfigurace

Před započetím práce s pohledávkami je potřeba mít splněné následující požadavky na nastavení:

nastavit typy pro jednotlivé druhy jednání v číselníku typy jednání
nastavit parametry, viz konfigurace upomínky

Postup

Po spuštění funkce se otevře formulář "Práce s pohledávkami".

Formulář Práce s pohledávkami

Uživatel nyní v seznamu pohledávek (Pohledávky aktuální stav) označí 1 nebo více pohledávek, ke kterým chce vložit nové jednání a stiskne tlačítko Přidat v sekci Jednání o pohledávkách. Nyní může uživatel zvolit, odkud vzít seznam pohledávek do nového právě zakládaného jednání.

Možnosti:

storno - vložení nového jednání se přeruší
označené pohledávky - program vloží seznam označených pohledávek
z označených jednání - program vloží seznam pohledávek z označených jednání a nastaví u nich aktuální údaje.
prázdný - program založí nové jednání s prázdným seznamem pohledávek (lze doplnit ve formuláři nového jednání)

 

 

Po zvolení některé z možnosti kromě storna program otevře formulář nového jednání se seznamem pohledávek podle zadání. Formulář jednání, viz Historie jednání.

Možnosti prohlížeče

Přímo v  prohlížeči  jsou umístěny funkce:

Práce s pohledávkami - obchodní partneři, u nichž mám pohledávky

Popis položek

Ve  formuláři "Práce s pohledávkami" se nahoře zobrazí Firma a ID, t.j. IČO obchodního partnera a rozlišení pro případ pobočky firmy.

Rozlišení ID 0 odpovídá vždy hlavní kartě obchodního partnera, jiná hodnota než 0 odpovídá pobočce.

Je - li rozlišení ID = 0 zobrazuje se formulář vždy pro celého obchodního partnera včetně všech poboček. V takovém případě je zaškrtávací box "Všechny pobočky" nepřístupný a zaškrtnutý. Měnit jej je možné jen pro případ pobočky obchodního partnera, potom jeho stav rozhoduje o tom, zda formulář bude za celého obchodního partnera (všechny pobočky), nebo jen za danou pobočku (ID).

Formulář s informacemi o obchodním partnerovi a bilanci

 

Popis položek:

Práci s pohledávkami za pobočku firmy lze otevřít v detailu obchodního partnera v záložce Pobočky, nebo v prohlížeči "Obchodní partneři (včetně poboček)"
V horní části formuláře se zobrazuje platební bilance firmy. Tlačítkem "Nastavit" lze nastavit privátní parametry pro zobrazení platební bilance.
V sekci Pohledávky se zobrazují všechny pohledávky po splatnosti k obchodnímu partneru.
V sekci Jednání o pohledávkách se zobrazují všechna jednání o pohledávkách k obchodnímu partneru.
Zobrazení Jednání o pohledávkách lze přepnout na "za pohledávku", potom se zobrazí všechna jednání k pohledávce v sekci Pohledávky, na které je aktuální pozice.
Prostor mezi sekcemi Pohledávky a Jednání o pohledávkách lze plynule měnit.

Typy jednání - nastavení

V číselníku typů jednání  pro funkčnost jednání o pohledávkách je nutné nastavit následující položky

Nastavení záznamu v číselníku typů jednání pro upomínky

Popis položek:

typ jednání - kód, který bude vložen do položky jednání o pohledávce. Doporučujeme použít alfanumerické znaky bez mezer, speciálních znaků a bez diakritiky.
použití - specifikuje o co v jednání jde a zda se týká pohledávek. Od naposledy provedeného jednání se pak odvíjí stav pohledávky  (soud, prodej, insolvence....)
o        Jednání - odpovídá běžnému jednání v historie jednání (telefon, e-mail....)
o        Vymáhání pohledávek (ostatní)
o        Vymáhání pohledávek (soud)
o        Vymáhání pohledávek (prodej)
o        Vymáhání pohledávek (konkurz)
o        Vymáhání pohledávek (exekuce)
o        Vymáhání pohledávek (nabyto postoupením)
o        Vymáhání pohledávek (Přihlášení insolvence)
o        Vymáhání pohledávek (1. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (2. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (3. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (4. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (5. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (6. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (7. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (8. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (9. upomínka)
o        Vymáhání pohledávek (Potvrzení přihlášení do insolvence)

 

První hodnota "Jednání" odpovídá běžnému jednání původní historie jednání. Další hodnoty odpovídají jednáním o pohledávkách. Tím program pozná jednání o pohledávkách a o jaké jde.

Pro správnou funkci jednání o pohledávkách musí uživatel vložit do číselníku seznam typů pro jednotlivé druhy jednání o pohledávkách, které bude používat.

V rámci distribuce IS Vision ERP, jsou základní typy jednání přednastaveny včetně návrhu textů obsahu e-mailové zprávy v případě upomínek a ostatních jednáních o pohledávkách.

 Číselník typů jednání

 

skript pro tlačítko odeslat - položka je dostupná pouze pro použití vymáhání pohledávek. Obsahuje skript, který zajistí odeslání e-mailem jednoho jednání vymáhání pohledávek.
texty pro sestavy - tento text pro různé jazyky (domácí, anglicky, německy) se použije do sestavy upomínek a do těla mailu. Jazyk se zjišťuje podle záznamu v číselníku firem - ne podle kontaktu!  Do předmětu e-mailové zprávy se vkládá obsah textu záložky "věc".

 

Vygenerovaná příloha formou sestavy v PDF se přikládá jako příloha.

Evidence historie jednání - záložka pohledávky

Evidence historie jednání obsahuje seznam pohledávek, ke kterým se jednání vztahuje. Umožňuje přidat/odebrat pohledávky, ke kterým se jednání vztahuje.

Záložka pohledávky ve formuláři historie jednání

Popis položek:

v horní části záložky se zobrazuje platební bilance firmy. V případě hlavní firmy (ID=0) je bilance za hlavní firmu a všechny pobočky,
vpravo se zobrazuje souhrn pohledávek v jednání podle měn,
ve spodní polovině je prohlížeč pohledávek, připojených k jednání. Zobrazuje:

 - stav k jednání: Splatnost, Měna, Částka, což odpovídá datu splatnosti, měně a částce zůstatku pohledávky v okamžiku jednání

 - stav k minulému jednání: Datum minulého jednání, Splatnost, Měna a Částka zůstatku pohledávky k minulému jednání,

 - aktuální stav pohledávky: Splatnost, Měna, Zůstatek, Prodlení do měsíce (kategorie prodlení měsíců) atd.

Seznam pohledávek v záložce pohledávky v historii jednání

Prohlížeč umožňuje přidat nebo odstranit pohledávku do/z jednání. Jako detail se zobrazuje formulář saldokonto.

Přidat (odstranit) pohledávky k jednání

Po stisku tlačítka Přidat u prohlížeče pohledávek, přiřazených k jednání se zobrazí všechny pohledávky k obchodnímu partneru ke kterému je jednání. Obsluha může označit množinu pohledávek a uložit (F2 nebo ENTER). Program připojí označené pohledávky k jednání. Stiskem tlačítka odstranit dojde k vyřazení pohledávky ze seznamu pohledávek, přiřazených k jednání.

Změny seznamu pohledávek, přiřazených k jednání, se ukládají až při uložení celého formuláře jednání.

Vygenerování dalšího jednání

Označí otevřené jednání jako splněné, založí nové jednání (Ctrl + F2) podle popisu historie jednání a kromě toho přenese seznam pohledávek do nového jednání s tím, že pohledávkám nastaví aktuální hodnoty splatnosti, měny a částky.

Uzavření stávajícího jednání a vygenerování následného

Hromadné vystavení upomínek

Umístění

Funkce pro vytvoření hromadných upomínek (Alt+U) je umístěna v prohlížeči "práce s pohledávkami", jde v podstatě o seznam obchodních partnerů u kterých jsou evidovány pohledávky s prodlením.

Umístění funkce

 

Popis funkce

Funkce slouží k hromadnému vygenerování jednání typu upomínka k obchodním partnerům. Obsluha může zvolit seznam obchodních partnerů nebo může spustit funkci pro všechny, ke kterým mám pohledávky. Upomínky lze omezit limitem prodlení, rozmezím dat splatnosti. Lze vystavit upomínky vždy jedinou za obchodního partnera nebo podle úrovní upomínek (1-9). Další možností je zvolit typy jednání pro jednotlivé úrovně upomínek.

Upomínky lze vystavovat za celé firmy (všechny pobočky), nebo lze zvolit pobočky firem, ke kterým se budou vystavovat upomínky samostatně. Upomínky lze vytisknout nebo přímo odeslat mailem.

Do upomínek se zahrnou pouze ty pohledávky, jejichž stav není "soud", "prodej", ani "konkurz".

 

Stav pohledávky se zjišťuje na základě probíhajících jednání a nastavení v číselníku typů jednání.

Formulář evidence historie jednání - nastavení typu jednání

 

Konfigurace - hromadné upomínky

Postup:

Nastavit typy pro jednotlivé upomínky a druhy jednání v číselníku typy jednání.
Nastavit sestavu pro tisk vytvořených hromadných upomínek (i v případě odesílání, se sestava použije pro vytvoření přílohy ve formátu pdf) - v parametrech účetnictví - sdílené - v záložce "upomínky a penalizace".
Nastavit skript pro odeslání vytvořených hromadných upomínek - v parametrech účetnictví - sdílené - v záložce "upomínky a penalizace".

Záložka upomínky a penalizace v parametrech účetnictví - sdílené

 

Nastavení tvorby upomínek u jednotlivých obchodních partnerů. U pobočky obchodního partnera lze v záložce Obchodní podmínky nastavit možnosti penalizace.

 

Vystavení upomínek za obchodního partnera proběhne takto:

oProgram vystaví jednotlivé množiny upomínek za jednotlivé pobočky firmy, u kterých je nastavena tato vlastnost.
oNakonec program vystaví množinu upomínek za firmu celkem, ve které již nebudou pobočky s nastavenou touto vlastností.

 

 

Možnost omezit vystavení hromadné upomínky pro daný účet se nastavuje přímo u konkrétního konta v evidenci účtového rozvrhu.

Formulář číselníku účtový rozvrh

Výchozí nastavení parametru "Vystavovat upomínky k pohledávkám při hromadném vystavení" v účtovém rozvrhu je ano = vystavovat.

 

Postup vygenerování hromadných upomínek

Po otevření prohlížeče Práce s pohledávkami může obsluha zvolit obchodní partnery, ke kterým chce vygenerovat upomínky, v případě, že chce vygenerovat pro všechny, nemusí zvolit žádné. Po stisku tlačítka Vygenerovat upomínky (Alt+U) se otevře formulář Vytvořit upomínky (na základě číselníku typy jednání).

Parametry pro vytvoření upomínky

Popis parametrů:

upomínky za:

 - upomínky za zvolené partnery - vždy je zvolen alespoň jeden obchodní partner;
 - upomínky za všechny - vystaví se upomínky za všechny obchodní partnery, ke kterým mám pohledávky, vyhovující dalším limitům.

jak za obchodního partnera

 - jedinou upomínku - program vytvoří jedinou upomínku za každého obchodního partnera, kde budou zahrnuté všechny pohledávky. Upomínka bude mít číslo,                odpovídající nejvyšší doposud vytvořené upomínce k některé z pohledávek.
 - za každou úroveň upomínky zvlášť - program vytvoří upomínky za obchodního partnera pro každou úroveň zvlášť.

limit prodlení (počet dnů) - program vytvoří upomínky na pohledávky, jejichž počet dnů prodlení přesahuje zadaný limit.

Rozmezí dat splatnosti - Program vytvoří upomínky na pohledávky, jejichž datum splatnosti padne do stanoveného rozmezí (včetně krajních hodnot).

 

typy upomínek - na začátku program naplní seznam typů pro jednotlivé úrovně upomínek tak, že bere první v pořadí podle typu. Pokud některá úroveň chybí, měla by ji obsluha doplnit. Obsluha může zvolit jiné typy, program si nastavení zapamatuje (jen v případě úspěšného vytvoření upomínek).

 

text - Vpravo od nastavení typů upomínek se zobrazuje text z číselníku typů jednání (text e-mailu)

 

protokol - program zapisuje chyby v průběhu generování upomínek. Pokud se generování upomínek v důsledku chyby zastaví, doposud vytvořené upomínky zůstanou, program je nezruší.

 

 

Ostatní funkce

 

F3 Vytvořit upomínky - po nastavení podmínek pro vytvoření upomínek stiskem tohoto tlačítka program vytvoří upomínky. Pokud došlo k vytvoření alespoň jedné upomínky, spustí se skript, který provede vytištění upomínek do formátu PDF a jejich odeslání maily. Dále program otevře prohlížeč s právě vytvořenými upomínkami. Nyní může uživatel odstranit nebo upravit některé upomínky a vytisknout.

F5 Moje upomínky - toto tlačítko slouží k otevření prohlížeče naposledy mnou vytvořených upomínek. Prohlížeč vždy zobrazuje upomínky, které vytvořil aktuální uživatel, tedy moje upomínky.

 

Tisk upomínek - sestava

S prohlížečem vystavených upomínek je asociovaná  standardní sestava "CRM - hromadná upomínka (poznamená tisk do databáze)". Sestavu lze vytisknout i bez poznamenání tisku do databáze. Poznamenání se provede nastavením data odeslání do upomínky (příslušného jednání).

Pokud je sestava spuštěná z tohoto prohlížeče, vždy tiskne označené upomínky. Pokud je sestava spuštěná odjinud, sestava vždy tiskne upomínky vytvořené kterýmkoliv uživatelem s těmito možnostmi:

poslední mé vytvořené dávky
dosud nevytisknuté upomínky
upomínky s datem od - do

Prohlížeč vystavených upomínek - tisk sestavy

 

Odeslání upomínek mailem

Vlastní odeslání upomínky je realizováno skriptem - Skripty |Ucto |Upominky |UpominkaHromaEmail.

 

Příklad  odesílaného mailu:

Dodavatel: ...        

Adresa:         ...

          ...

Stát:         ...

Tel:         ...

Dič:         ...

Ič:                 ...

Zapsán:         ...

Spisová značka:        ...

______________________________________________________________

 

Odběratel:        3. firma pro test

Adresa:        

         

Tel:                

Dič:                

Ič:                3.firma

______________________________________________________________

 

Vážení obchodní přátelé!

... text upomínky ...

 

Číslo fa.                    Splatná                Měna                   Dlužná částka                 Prodlení

________________________________________________________________________________________________________

  1000066                 13.11.2007                CZK                             46,00                     1386

  3110001                  24.3.2011                CZK                            100,00                      159

  1000067                 13.11.2007                CZK                        16 060,00                     1386

 

Část text (Vážení obchodní přátele a dál) může obsluha nastavit v číselníku typů jednání v položce Text. Pokud je v číselníku typů jednání nastaven text, může obsluha nastavit také předmět mailu v položce Popis.

E-mailová adresa se bere z číselníku kontaktů dle kontaktu v jednání o upomínce. Před vlastním odesláním upomínek program zkontroluje, zda kontaktní osoby u všech zvolených jednání o upomínkách mají v číselníku kontaktů uloženou emailovou adresu. Program nekontroluje tvar ani platnost emailové adresy.

 

Po odeslání mailu se nastaví:

datum odeslání na aktuální datum
vygenerovaný text mailu se uloží do jednání o upomínce.

V účtovém rozvrhu (u stálého účtu) lze nastavit, zda při hromadném generování upomínek vystavit upomínky k pohledávkám na tomto účtu

 

Poznámka:

Pokud chcete tuto funkci spustit z prohlížeče obchodních partnerů  je nutné po otevření prohlížeče zkontrolovat  zvolit variantu dotazu textem "Pohledávky".

 

Prohlížeč obchodních partnerů - standardní varianty prohlížeče (datové množiny)

Pouze pro tuto variantu dotazu bude dostupné tlačítko "Vygenerovat upomínky (ALT+U).

Přihlášení pohledávky do insolvence

V případě, že se obchodní partner dostane do insolvence, lze zapsat jednání o jeho pohledávkách s přihlášením seznamu pohledávek do insolvence. Postup je popsán u popisu funkce, jen uživatel zvolí typ jednání z číselníku typů jednání, který má použití "Vymáhání pohledávek (Přihlášení insolvence)".

Jakmile přijde potvrzení o přijetí přihlášení pohledávky do insolvence, lze vytvořit jednání o pohledávkách - potvrzení o přijetí pohledávek do insolvence. Tento typ jednání lze vytvořit již popsaným způsobem u popisu funkce.

Jednání typu potvrzení o přijetí přihlášení pohledávek do insolvence je podnětem k účtování opravných položek. To lze provést, pokud je správně nastaven číselník kategorií opravných položek.

Na záložce Pohledávky jednání typu potvrzení o přijetí přihlášení pohledávek do insolvence je možné provést účtování opravných položek k pohledávkám v insolvenci v rámci tohoto jednání stiskem tlačítka F4 Zaúčtovat. Pokud je jednání již zaúčtované, je název tlačítka "Účetní doklad" a jeho stiskem se otevře dříve vytvořený účetní doklad.

Účtování opravných položek k pohledávkám, přihlášeným do insolvence

Metoda zaúčtování opravných položek pohledávek přihlášených do insolvence

Ke každé pohledávce dle seznamu pohledávek program vloží storna všech dosavadních opravných položek, pokud jsou, potom zaúčtuje novou opravnou položku dle číselníku kategorií opravných položek.

Související témata

Opravné položky k pohledávkám

Číselník typ jednání