Začínáme s nájemným |
Top Previous Next |
Seznam témat :
Pro správné fungování modulu nájemné je nutné nejprve zadat parametry a číselníky, které vymezují některé základní informace, bez kterých by modul nájemného nemohl pracovat. Po nastavení těchto základních prvků jsou pak potřeba zadat další evidence, na jejichž základě je možné začít pracovat s platbami, vyúčtováním nájemného a ostatními funkcemi s tím spojenými. Do evidenci domů resp. bytů uložíte předně informace o adrese, počtu bytů, případně byty v rámci vchodů včetně informací o vlastnostech bytů, umístěných měřidel. V evidenci uživatelů jsou pak informace spojené se zadáním členství, informace o bytu a zadání předpisu. Tedy co, kolik a jakým způsobem bude uživatel hradit bytovému družstvu. Důležitá část modulu nájemného tedy tvoří předpisy ( můžeme jim klidně říkat zálohy ). Což jsou v podstatě informace o složení nájemného ( teplo, světlo, voda.... ) a částce, za kterou bude tato služba či nájemné uživateli vyúčtováno. Kromě toho nese předpis informaci u způsobu úhrady ( sporožiro, SIPO....). Podle souvztažnosti uvedené u druhu členství v číselníku členství a zadání předpisů se pak jednotlivé předpisy zaúčtují. S předpisy souvisí platby. Tyto jsou vytvářeny na základě předpisů, ovšem částka platby může být odlišná od celkové částky předpisu např. z původu dluhu či nedoplatku u bytového družstva. Platby jsou tedy určeny jako základ pro vystavení výstupů do bank ( Česká spořitelna, Česká pošta... ). Samozřejmě tak jak je tvořen výstup je možné provést import na základě informací z bank. Po provedeném importu a následném jeho zaúčtování se spárují platby ( zálohy ). Jednoznačným klíčem pro párování jsou informace o uživateli. Jedná-li se o firmu pak to bude IČO a multi, u běžného uživatele pak IČO = "NAJ" a jednoznačným určením uživatele je multi ( jako by se jednalo o pobočku firmy ). Výsledkem párování jsou záznamy v tzv. saldu, které je k nahlédnutí u každého uživatele. Důležitou součástí modulu nájemného je vyúčtování, tedy rozpočítání skutečných nákladů na jednotlivé uživatele. Samozřejmě s tím pak souvisí vystavování a účtování přeplatků případně nedoplatků, vystavování upomínek apod. Samotné vyúčtování (rozumíme rozpočítávání) se provede buď na základě zaúčtované dodavatelské faktury či přímo zadáním skutečných hodnot spotřebovaných energií (vodné a stočné, teplá voda...) zadáním z odečtů u konkrétních měřidel umístěných v konkrétních domech či bytech.
Evidence domů a bytů, které se následně přidělují uživatelům s informacemi o rozměrech ( plochách ) a další informace související s předpisy a platbami. Nabízí ucelený přehled o použitých měřidlech a jejich umístění, vazbu na uživatele vázaných na jednotlivé domy a byty, informace o provedených vyúčtování.
Funkce je určena pro evidenci uživatelů určených pro modul nájemné. Jedná se o seznam všech uživatelů domů a bytů s informacemi o platbách, označením členství, bydliště na základě evidence domů a bytů. S pomocí evidence lze provádět zaúčtování jednotlivých druhů energie, služeb resp. nájmu pomocí nastavených trvalých plateb uživatele, s možností evidence upomínek přeplatků či nedoplatků . ..... Všechny pořízené uživatele lze sledovat i prohlížet nejen v prohlížeči evidence uživatelů ale i v obchodních partnerech v záložka "pobočky"
Vyúčtování lze pořídit v libovolném období (nejčastěji za rok), lze provést libovolný počet vyúčtování na jeden dům (hospodářské středisko). Lze provést vyúčtování na jeden vchod v domě nebo pro vybrané, případně všechny vchody. U vyúčtování lze zvolit položky které mají být vyúčtovány a u vybraných uživatelů můžou být některé položky vyřazeny z vyúčtování (např. výtah u uživatelů bydlících v přízemí atp.). Na základě předpisů jsou uživatelům domů, bytů či jiných služeb vystavovány zálohy. Vyúčtování pak probíhá jako rozdíl mezi zaplacenými zálohami (předpisy) a skutečnými spotřebovanými službami (spotřebované energie ) či nájemného.
Náhledy v prohlížečích jsou určeny k okamžité informaci o záznamu bez toho, že byste museli otevírat formulář pro daný záznam. Pokud je to potřeba, u některých evidencí je výběr z více možností podle toho, jaké kritérium záznamu vás bude zajímat. Zapnutí resp. vypnutí či výběr nebo změna náhledu spustíte pomocí myši stiskem levého tlačítka na prohlížeči, u kterého potřebujete upravit náhled. Rozbalí se meníčko, ve kterém je potřeba vybrat náhled a typ náhledu. Nastavení a výběr náhledu Náhled je umístěn ve spodní části prohlížečů jednotlivých evidencí.
Funkce výstupy je určena pro hromadná zpracovávání již vytvořených plateb či provádí pro hromadné zaúčtování všech předpisů, případně změny a nastavení u trvalých plateb a výstupy pro různé subjekty ( SIPO, česká pošta.... )
Pro běžnou práci se v modulu nájemné je důležité, ve kterém účetním období pracujete. Období má vliv na některé funkce programu ( vyúčtování ) nebo jsou přímo na období závislé ( číselník souvztažností ) Nastavení období
Související témata
|