Začínáme s nájemným

Top  Previous  Next

Seznam témat :

jak to bylo myšleno

obecné zásady

 

Jak to bylo myšleno

Pro správné fungování modulu nájemné je nutné nejprve zadat parametry a číselníky, které vymezují některé základní informace, bez kterých by modul nájemného nemohl pracovat.

Po nastavení těchto základních prvků jsou pak potřeba zadat další evidence, na jejichž základě je  možné začít pracovat s platbami, vyúčtováním nájemného a ostatními funkcemi s tím spojenými. Do evidenci domů resp. bytů uložíte předně informace o adrese, počtu bytů, případně byty v rámci vchodů včetně informací o vlastnostech bytů, umístěných měřidel. V evidenci uživatelů jsou pak informace spojené se zadáním členství, informace o bytu a zadání předpisu. Tedy co, kolik a jakým způsobem bude uživatel hradit bytovému družstvu.

Důležitá část modulu nájemného tedy tvoří předpisy ( můžeme jim klidně říkat zálohy ). Což jsou v podstatě informace o složení nájemného ( teplo, světlo, voda.... ) a částce, za kterou bude tato služba či nájemné uživateli vyúčtováno. Kromě toho nese předpis informaci u způsobu úhrady ( sporožiro, SIPO....). Podle souvztažnosti uvedené u druhu členství v číselníku členství a zadání předpisů se pak jednotlivé předpisy zaúčtují.

S předpisy souvisí platby. Tyto jsou vytvářeny na základě předpisů, ovšem  částka platby může být odlišná od celkové částky předpisu  např. z původu dluhu či nedoplatku u bytového družstva. Platby jsou tedy určeny jako základ pro vystavení výstupů do bank ( Česká spořitelna, Česká pošta... ). Samozřejmě tak jak je tvořen výstup je možné provést import na základě informací z bank. Po provedeném importu a následném jeho zaúčtování  se spárují platby ( zálohy ). Jednoznačným klíčem pro párování jsou informace o uživateli. Jedná-li se o firmu pak to bude IČO a multi, u běžného uživatele pak  IČO = "NAJ" a jednoznačným určením uživatele je multi ( jako by se jednalo o pobočku firmy ).  Výsledkem párování jsou záznamy v tzv. saldu, které je k nahlédnutí u každého uživatele.

Důležitou součástí modulu nájemného je vyúčtování, tedy rozpočítání skutečných nákladů na jednotlivé uživatele. Samozřejmě s tím pak souvisí vystavování a účtování přeplatků případně nedoplatků, vystavování upomínek apod. Samotné vyúčtování (rozumíme rozpočítávání) se provede buď na základě zaúčtované dodavatelské faktury či přímo zadáním skutečných hodnot spotřebovaných energií (vodné a stočné, teplá voda...) zadáním z odečtů u konkrétních měřidel umístěných v konkrétních domech či bytech.

 

Domy a byty

Evidence domů a bytů, které se následně přidělují uživatelům s informacemi o rozměrech ( plochách ) a další informace související s předpisy a platbami.

Nabízí ucelený přehled o použitých měřidlech a jejich umístění,  vazbu na uživatele vázaných na jednotlivé domy a byty, informace o provedených vyúčtování.

 

Uživatelé

Funkce je určena pro evidenci uživatelů určených pro modul nájemné. Jedná se o seznam  všech uživatelů domů a bytů s informacemi o platbách, označením členství, bydliště na základě evidence domů a bytů. S pomocí evidence lze provádět zaúčtování jednotlivých druhů energie, služeb resp. nájmu pomocí nastavených trvalých plateb uživatele, s možností evidence upomínek přeplatků či nedoplatků . .....

Všechny pořízené uživatele lze sledovat i prohlížet nejen v prohlížeči evidence uživatelů ale i v obchodních partnerech v záložka "pobočky"

 

Vyúčtování

Vyúčtování lze pořídit v libovolném období (nejčastěji  za rok), lze provést libovolný počet vyúčtování na jeden dům (hospodářské středisko). Lze provést vyúčtování na jeden vchod v domě nebo pro vybrané, případně všechny vchody. U vyúčtování lze zvolit položky které mají být vyúčtovány a u vybraných uživatelů můžou být některé položky vyřazeny z vyúčtování (např. výtah u uživatelů bydlících v přízemí atp.).

Na základě předpisů jsou uživatelům domů, bytů či jiných služeb vystavovány zálohy. Vyúčtování pak probíhá jako rozdíl mezi zaplacenými zálohami  (předpisy) a skutečnými spotřebovanými službami (spotřebované energie ) či nájemného.

 

Obecné zásady

 

Náhledy

Náhledy v prohlížečích  jsou určeny k okamžité informaci o záznamu bez toho, že byste museli otevírat formulář pro daný záznam. Pokud je to potřeba, u některých evidencí je výběr z více možností podle toho, jaké kritérium záznamu vás bude zajímat. Zapnutí resp. vypnutí či výběr nebo změna náhledu spustíte pomocí myši stiskem  levého tlačítka na prohlížeči, u kterého potřebujete upravit náhled. Rozbalí se meníčko, ve kterém je potřeba vybrat náhled a typ náhledu.

Nastavení a výběr náhledu

Náhled je umístěn ve spodní části prohlížečů jednotlivých evidencí.

 

Výstupy

Funkce výstupy je určena pro hromadná zpracovávání již vytvořených plateb či provádí pro hromadné zaúčtování všech předpisů, případně  změny a nastavení u trvalých plateb a výstupy pro různé subjekty ( SIPO, česká pošta.... )

 

Nastavení účetního období

Pro běžnou práci se v modulu nájemné je důležité, ve kterém účetním období pracujete. Období má vliv na některé funkce programu ( vyúčtování ) nebo jsou přímo na období závislé ( číselník souvztažností )

Nastavení období

 

Související témata