Postup aktualizace

Top  Previous  Next

Seznam témat:

aktualizace klientské části

aktualizace databáze

nahrazení starých souborů klientské části

řízená aktualizace

aktualizace verze 169

aktualizace verze 187

aktualizace verze 193.181

Aktualizace klientské části

Jak již bylo v této příručce několikrát zmíněno, systém Vision ERP je dvouvrstvá aplikace typu klient-server.

Vzhledem, k tomu, že s databází se komunikuje výhradně prostřednictvím databázového serveru, není nutné aby jednotliví klienti měli souborový přístup k místu, kde databáze fyzicky leží.

Na serveru obvykle bývají umístěny i soubory klientské aplikace. Ta zde však neběží, pouze je odsud spouštěna.

Umístění klientských souborů ve sdílené složce na serveru je doporučeno z důvodu snadné aktualizace. Klientská část může být na síti umístěna na kterémkoliv místě bez ohledu na to, kde běží databáze. Stačí zajistit pouze to, aby toto místo bylo přístupné pro všechny uživatele.

Ve specializovaných případech však nevylučujeme možnost mít klientskou část aplikace umístěnou kdekoliv na pracovní stanici. Potom je ale nutné na tuto skutečnost myslet při provádění aktualizací.

Z popsaných vlastností je zřejmé, že variabilita rozmístění databáze a aplikace v prostředí sítě je obrovská a není možné vytvořit aktualizační automatiku, která by plnohodnotně zajistila aktualizaci všech částí systému. Zůstává zde tedy drobný podíl "ruční práce", kterou popisuje následující text.

Při aktualizaci je zásadně potřeba dodržovat následující pravidla

1. Povyšování může provádět pouze uživatel disponující v databázi Vision ERP administrátorským privilegiem.

2. Před zahájením operace musejí všichni uživatelé ukončit Vision ERP.

3. Replikované databáze musí být před povýšením zreplikovány (sehrány).

4. Pokud se využívá lokalizace do jiných jazyků, je nutné v adresáři, odkud se spouští aplikace Vision ERP aktualizovat také příslušné jazykové soubory (.EN, .DE, .SK).

Pokud se jazykové verze nevyužívají, doporučujeme tyto soubory odstranit.

 

Při aktualizaci je potřeba provést několik zásadních kroků

1.Aktualizovat starou databázi a promítnout do ní všechny změny (tato akce se provádí prostřednictvím speciálního nástroje Správce verzí dodávaného se systémem Vision ERP.
2.Nahradit staré soubory klientské části systému novými (tato akce se provádí pouhým kopírováním souborů).
3.Před aktualizací si poznamenejte číslo aktuální databáze - informaci získáte pomocí funkce pro přehled technických informací. Funkci naleznete v hlavním menu Nápověda | Technické informace:

Umístění funkce

 

V tabulce jsou mino jiné veškeré informace o databázi, na které se právě pracuje.

Technické parametry systému

 

Aktualizace databáze

Aktualizace databáze se provádí z klienta nebo ze serveru.

Databázový server musí být nastartovaný a nesmí k němu být přihlášený žádný jiný uživatel.

 

Postup

Spusťte program Správce verzí "VerMngr.exe" - standardně se instaluje při instalaci Vision ERP jako jeden z administrativních nástrojů (nové verze jsou distribuovány současně s aktualizacemi).
Pomocí menu „Soubor – Otevřít“ vyberte odpovídající soubor „dbXXtoYY.upg“.

Příklad 

Provést aktualizaci verze databáze 154 na vyšší jeli verze původní databáze č. 154 a nová verze má být 155, potom najděte soubor „db152to156.upg“)

 

Posléze zvolte tlačítko Otevřít.

Zobrazí se vám celý aktualizační skript

 

V hlavním menu vyberte „Databáze - Aktualizovat Databázi“. Zde musíte správně zvolit zdroj dat, administrátorské jméno a heslo (doporučujeme zvolit možnost zálohování databáze před spuštěním samotné aktualizace). Je-li zaškrtnuto pole „Provést zálohování databáze“ program „Vermngr.exe“ provede operativní zálohu databáze do zvoleného místa na disku. Nyní tlačítkem OK spustíte aktualizační proces.

Pokud se aktualizace nezdaří kontaktujte Vašeho dodavatele.

 Správce verzí si do databáze zapisuje informace o provedených aktualizacích a tudíž se nemůže stát, že něco vynecháte, nebo provedete dvakrát. Na tomto principu kontroly        je založena i možnost spustit opravné skripty, kterými aktualizujeme oficiálně distribuované verze

Pokud víte, že jste přeskočili některé aktualizace, opakujte kroky 2 až 4 pro každou vynechanou verzi až se dostanete do aktuálního stavu.

V případech, že v programu dodatečně nalezneme problémové místo. Opravné skripty se aplikují prostřednictvím správce verzí stejně jako oficiální aktualizace. Možností        označení aktualizace, že chceme provést úpravu či doplnění pouze 1 akce pak může mít skript pro aktualizaci označení  např. „db155_12.upg“. Aplikace předpokládá, že jste již aplikovali skripty „db155_1.upg“ až „db155_11.upg“ a pokud ne, nenechá vás opravu 12 provést.

 

Nejpravděpodobnější  jsou ovšem skripty hromadné. Tyto skripty jsou označovány např.: „db155_01_12.upg“, což je 12. opravný skript databáze verze 155. Aplikace předpokládá, že verze databáze je 155.0, tj. že jste provedli povýšení z verze 154.xx na 155.0. Provedou se kroky aktualizace, kdy se aplikují změny do databáze 1 - 12. Tj. všechny opravy se provedou v jedné dávce.  Navíc tyto souhrnné skripty automaticky vynechají ty opravy, které již byly aplikovány. Můžete tak například po postupné aplikaci oprav „db155_1.upg“, „db155_2.upg“, až „db155_13.upg“ klidně aplikovat souhrnnou opravu „db155_01-37.upg“. Program sám pozná, že opravy 1 až 13 má vynechat.

 

 Formulář - aktualizovat databázi

 

Zde je důležité připomenou, že vynechání provádění záloh může mít fatální důsledky.

 

Po aktivaci funkce tlačítkem OK se spustí aktualizace s vypisovaným protokolem prováděných kroků aktualizace.

 

 Protokol o aktualizaci

 

V případě libovolné kolize se provádění zastaví a program se zeptá, zda pokračovat či příslušnou aktualizaci ukončit. Tento protokol o provádění aktualizace si můžete v závěru uložit do textového souboru.

 

 

Nahrazení starých souborů klientské části

Tato operace má jediný předpoklad: máte-li klienta umístěného na sdíleném místě na serveru, nesmí v době aktualizace žádný uživatel se systémem pracovat (musí programy vypnout). Aktualizace je distribuována buď na CD, nebo prostřednictvím Webových služeb a to obvykle v zapakovaném stavu (*.zip).

Je-li klient umístěn na sdíleném místě na serveru, nesmí v době aktualizace žádný uživatel se systémem pracovat

Klient je vždy označován následujícím schématem:

„2_1_24_0434_db155“ (kde „2_1_24_0434“ je číslo verze a „db155“ označuje číslo databáze, se kterou je tento klient kompatibilní).

a obsahuje tyto soubory:

Vision ERP.exe
*.bpl

 

Současně obvykle (není to však pravidlo) v samostatném adresáři nazvaném Plugins se nacházejí soubory označené jako „plugins“ (tj. zásuvné-přídavné moduly specializovaných řešení vytvářených na zakázku), též s příponou *.bpl.

Nyní původní staré soubory „Vision32.exe“ a „*.bpl“ nahradíte novými (v té době přirozeně již nesmí s aplikací nikdo pracovat!). Informace o nainstalovaném „exe“ souboru získáte v hlavním menu, nápověda, technické informace :

Umístění funkce

 

v části "aplikace"

Technické informace - údaje o aplikaci

 

Poznámka:

Poté, co aktualizujete „exe“ soubor, musíte mít nutně aktualizovanou i databázi (v jiném případě bude program při spuštění oznamovat, že není kompatibilní s aktuální databází a nebude pracovat správně).

 

 

Řízená aktualizace

Smyslem řízeného upgrade je snižovat riziko (byť velmi malé) disfunkce některé procesně důležité úlohy založené na individuálním přizpůsobení (sestavy, varianty browserů, skripty).

 

Poznámka:

Naše doporučení (nikoliv diktát) je provedení řízené aktualizace. Riziko nespočívá v tom, že byste o svá nastavení přišli, ale v tom, že můžeme okamžitě reagovat na případné vzniklé problémy – proto nabádáme zákazníky, aby upgrade dělali řízeně (byť sami) a u nás si třeba jen objednali „pohotovost“.

Aktualizace verze 169

Provedli jsme s úpravou sestav  modulu majetek, a to podle několika aspektů:

grafická úprava
sdružení parametrů do jednoho formuláře nám umožňuje jednou sestavou postihnout více variant na jedno téma. Navíc po dobu spuštění klienta si program „pamatuje“ již zadané parametry, pak při opakovaném tisku není nutné parametry opětovně zadávat
eliminace duplicitních sestav, kde jediným rozdílem, bylo např. různé třídění, jiné druhy výběrů apod., byť výstup obsahoval stejné hodnoty i když např. jinak seskupené
pokud bude sestava obsahovat více parametrů, pak v záhlaví výstupu bude uvedeno za jakých okolností byla data do výstupu vybrána
do zápatí byly přidány informace o cestě k sestavě, neb je někdy obtížné co a za jakých okolností bylo vytvořeno

 

V on-line nápovědě naleznete tabulky s informacemi o sestavách, které jsou sdružené do jedné. Sestavy, jež  nadále nebudou podporovány jako standardní jsou v popisu označeny podtržítkem:

 

Navíc při spuštění takovéto sestavy je uživatel upozorněn na tuto skutečnost včetně informace, kterou sestavu s danými informacemi nadále používat:

Pokud sestavu používáte v nabídce sestav některého z prohlížečů, odstraňte tuto původní a zařaďte do nabídky sestav sestavu novou viz seznam nebo upozornění při spouštění sestavy:

 

Majetek

Upravené sestavy modulu majetek - aktualizace sestav ve verzi 169

Aktualizace verze 187

Ve verzi 187 byla sjednocena data osobních údajů, které byly v tomto okamžiku ve více tabulkách tj. na různých místech, do jednoho místa a to do tabulky kontaktů (gfkontakt), která má nyní nastavitelné úrovně přístupu a umožňuje tak jednoduše naplnit požadavky, které jsou určeny nařízením Evropského parlamentu a Rady EU o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. Jedná se tedy o to, že ne všichni uživatelé systému mohou vidět všechny osobní data.  Vyjímku tvoří podnikající fyzické osoby, které jsou pod tabulkou obchodních partnerů (tabulka gfirmy). GDPR-tabulky-osobní-data – představuje seznam tabulek, ze kterých v případě, že neexistuje vazba na tabulku kontaktů (DBA.GFKONTAKT) je vazba založena, kontakt založen v kontaktech a provázán pomocí primárního klíče. Pokud kontakt nebyl nalezen založí se nový dle daných pravidel.

Vzhledem k výše uvedenému je zde velké riziko, že u nestandardních (uživatelských) objektů jako jsou např. sestavy či scripty může nastat situace, že již budou nekompatibilní k této verzi databáze tj. 187 a výš.

Na základě těchto skutečností je potřeba přistupovat k aktualizaci na verzi 187 obezřetně = bezpečným způsobem s ohledem na to, že bylo potřeba provést konverze osobních údajů, měl by být dodržen doporučený postup.

 

Aktualizace verze 193.181

V rámci etapy standardizace sestav byly ve verzi 193.181 uvolněny sestavy účetnictví v nové modernější podobě, která je již standardem pro všechny moduly Vision ERP.

Původní účetní sestavy byly přesunuty do nové složky „Sestavy\Účetnictví\Zrušené_standardní“ a nebudou dále upravovány. Odstraněny budou v některé z následujících aktualizací. Pokud byste chtěli některé z těchto sestav dále používat, můžete je překopírovat do vašeho úložiště. Sestavy jsou obsahově stejné, hlavní změnou je pouze barevné sjednocení oblastí a úprava záhlaví a zápatí.

Záhlaví bylo modernizováno a některé údaje byly přesunuty do nového zápatí doplněného o vysvětlivky, které slouží k identifikaci zkratek, jež se v sestavě vyskytují.

 

Starý vzor záhlaví (příklad pro účetní doklad)

Nový vzor záhlaví (příklad pro účetní doklad)

Nový vzor zápatí (příklad pro účetní doklad)

Související témata

Instalace programu

Zálohování dat

Správce verzí

Aktualizace - stručný návod

Aktualizace na verzi 187 - GDPR

Revitalizace sestav

Asociace sestav