Postup aktualizace |
Top Previous Next |
Seznam témat: nahrazení starých souborů klientské části řízená aktualizace Jak již bylo v této příručce několikrát zmíněno, systém Vision ERP je dvouvrstvá aplikace typu klient-server. Vzhledem, k tomu, že s databází se komunikuje výhradně prostřednictvím databázového serveru, není nutné aby jednotliví klienti měli souborový přístup k místu, kde databáze fyzicky leží. Na serveru obvykle bývají umístěny i soubory klientské aplikace. Ta zde však neběží, pouze je odsud spouštěna. Umístění klientských souborů ve sdílené složce na serveru je doporučeno z důvodu snadné aktualizace. Klientská část může být na síti umístěna na kterémkoliv místě bez ohledu na to, kde běží databáze. Stačí zajistit pouze to, aby toto místo bylo přístupné pro všechny uživatele. Ve specializovaných případech však nevylučujeme možnost mít klientskou část aplikace umístěnou kdekoliv na pracovní stanici. Potom je ale nutné na tuto skutečnost myslet při provádění aktualizací. Z popsaných vlastností je zřejmé, že variabilita rozmístění databáze a aplikace v prostředí sítě je obrovská a není možné vytvořit aktualizační automatiku, která by plnohodnotně zajistila aktualizaci všech částí systému. Zůstává zde tedy drobný podíl "ruční práce", kterou popisuje následující text. Při aktualizaci je zásadně potřeba dodržovat následující pravidla 1. Povyšování může provádět pouze uživatel disponující v databázi Vision ERP administrátorským privilegiem. 2. Před zahájením operace musejí všichni uživatelé ukončit Vision ERP. 3. Replikované databáze musí být před povýšením zreplikovány (sehrány). 4. Pokud se využívá lokalizace do jiných jazyků, je nutné v adresáři, odkud se spouští aplikace Vision ERP aktualizovat také příslušné jazykové soubory (.EN, .DE, .SK). Pokud se jazykové verze nevyužívají, doporučujeme tyto soubory odstranit.
Při aktualizaci je potřeba provést několik zásadních kroků
Umístění funkce
V tabulce jsou mino jiné veškeré informace o databázi, na které se právě pracuje. Technické parametry systému
Aktualizace databáze se provádí z klienta nebo ze serveru. Databázový server musí být nastartovaný a nesmí k němu být přihlášený žádný jiný uživatel.
Postup
Příklad Provést aktualizaci verze databáze 154 na vyšší jeli verze původní databáze č. 154 a nová verze má být 155, potom najděte soubor „db152to156.upg“)
Posléze zvolte tlačítko . Zobrazí se vám celý aktualizační skript
Pokud se aktualizace nezdaří kontaktujte Vašeho dodavatele. Správce verzí si do databáze zapisuje informace o provedených aktualizacích a tudíž se nemůže stát, že něco vynecháte, nebo provedete dvakrát. Na tomto principu kontroly je založena i možnost spustit opravné skripty, kterými aktualizujeme oficiálně distribuované verze Pokud víte, že jste přeskočili některé aktualizace, opakujte kroky 2 až 4 pro každou vynechanou verzi až se dostanete do aktuálního stavu. V případech, že v programu dodatečně nalezneme problémové místo. Opravné skripty se aplikují prostřednictvím správce verzí stejně jako oficiální aktualizace. Možností označení aktualizace, že chceme provést úpravu či doplnění pouze 1 akce pak může mít skript pro aktualizaci označení např. „db155_12.upg“. Aplikace předpokládá, že jste již aplikovali skripty „db155_1.upg“ až „db155_11.upg“ a pokud ne, nenechá vás opravu 12 provést.
Nejpravděpodobnější jsou ovšem skripty hromadné. Tyto skripty jsou označovány např.: „db155_01_12.upg“, což je 12. opravný skript databáze verze 155. Aplikace předpokládá, že verze databáze je 155.0, tj. že jste provedli povýšení z verze 154.xx na 155.0. Provedou se kroky aktualizace, kdy se aplikují změny do databáze 1 - 12. Tj. všechny opravy se provedou v jedné dávce. Navíc tyto souhrnné skripty automaticky vynechají ty opravy, které již byly aplikovány. Můžete tak například po postupné aplikaci oprav „db155_1.upg“, „db155_2.upg“, až „db155_13.upg“ klidně aplikovat souhrnnou opravu „db155_01-37.upg“. Program sám pozná, že opravy 1 až 13 má vynechat.
Formulář - aktualizovat databázi
Zde je důležité připomenou, že vynechání provádění záloh může mít fatální důsledky.
Po aktivaci funkce tlačítkem OK se spustí aktualizace s vypisovaným protokolem prováděných kroků aktualizace.
Protokol o aktualizaci
V případě libovolné kolize se provádění zastaví a program se zeptá, zda pokračovat či příslušnou aktualizaci ukončit. Tento protokol o provádění aktualizace si můžete v závěru uložit do textového souboru.
Nahrazení starých souborů klientské části Tato operace má jediný předpoklad: máte-li klienta umístěného na sdíleném místě na serveru, nesmí v době aktualizace žádný uživatel se systémem pracovat (musí programy vypnout). Aktualizace je distribuována buď na CD, nebo prostřednictvím Webových služeb a to obvykle v zapakovaném stavu (*.zip). Je-li klient umístěn na sdíleném místě na serveru, nesmí v době aktualizace žádný uživatel se systémem pracovat Klient je vždy označován následujícím schématem:
a obsahuje tyto soubory:
Současně obvykle (není to však pravidlo) v samostatném adresáři nazvaném Plugins se nacházejí soubory označené jako „plugins“ (tj. zásuvné-přídavné moduly specializovaných řešení vytvářených na zakázku), též s příponou *.bpl. Nyní původní staré soubory „Vision32.exe“ a „*.bpl“ nahradíte novými (v té době přirozeně již nesmí s aplikací nikdo pracovat!). Informace o nainstalovaném „exe“ souboru získáte v hlavním menu, nápověda, technické informace : Umístění funkce
v části "aplikace" Technické informace - údaje o aplikaci
Poznámka: Poté, co aktualizujete „exe“ soubor, musíte mít nutně aktualizovanou i databázi (v jiném případě bude program při spuštění oznamovat, že není kompatibilní s aktuální databází a nebude pracovat správně).
Smyslem řízeného upgrade je snižovat riziko (byť velmi malé) disfunkce některé procesně důležité úlohy založené na individuálním přizpůsobení (sestavy, varianty browserů, skripty).
Poznámka: Naše doporučení (nikoliv diktát) je provedení řízené aktualizace. Riziko nespočívá v tom, že byste o svá nastavení přišli, ale v tom, že můžeme okamžitě reagovat na případné vzniklé problémy – proto nabádáme zákazníky, aby upgrade dělali řízeně (byť sami) a u nás si třeba jen objednali „pohotovost“. Provedli jsme s úpravou sestav modulu majetek, a to podle několika aspektů:
V on-line nápovědě naleznete tabulky s informacemi o sestavách, které jsou sdružené do jedné. Sestavy, jež nadále nebudou podporovány jako standardní jsou v popisu označeny podtržítkem:
Navíc při spuštění takovéto sestavy je uživatel upozorněn na tuto skutečnost včetně informace, kterou sestavu s danými informacemi nadále používat: Pokud sestavu používáte v nabídce sestav některého z prohlížečů, odstraňte tuto původní a zařaďte do nabídky sestav sestavu novou viz seznam nebo upozornění při spouštění sestavy:
Upravené sestavy modulu majetek - aktualizace sestav ve verzi 169 Ve verzi 187 byla sjednocena data osobních údajů, které byly v tomto okamžiku ve více tabulkách tj. na různých místech, do jednoho místa a to do tabulky kontaktů (gfkontakt), která má nyní nastavitelné úrovně přístupu a umožňuje tak jednoduše naplnit požadavky, které jsou určeny nařízením Evropského parlamentu a Rady EU o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. Jedná se tedy o to, že ne všichni uživatelé systému mohou vidět všechny osobní data. Vyjímku tvoří podnikající fyzické osoby, které jsou pod tabulkou obchodních partnerů (tabulka gfirmy). GDPR-tabulky-osobní-data – představuje seznam tabulek, ze kterých v případě, že neexistuje vazba na tabulku kontaktů (DBA.GFKONTAKT) je vazba založena, kontakt založen v kontaktech a provázán pomocí primárního klíče. Pokud kontakt nebyl nalezen založí se nový dle daných pravidel. Vzhledem k výše uvedenému je zde velké riziko, že u nestandardních (uživatelských) objektů jako jsou např. sestavy či scripty může nastat situace, že již budou nekompatibilní k této verzi databáze tj. 187 a výš. Na základě těchto skutečností je potřeba přistupovat k aktualizaci na verzi 187 obezřetně = bezpečným způsobem s ohledem na to, že bylo potřeba provést konverze osobních údajů, měl by být dodržen doporučený postup.
V rámci etapy standardizace sestav byly ve verzi 193.181 uvolněny sestavy účetnictví v nové modernější podobě, která je již standardem pro všechny moduly Vision ERP. Původní účetní sestavy byly přesunuty do nové složky „Sestavy\Účetnictví\Zrušené_standardní“ a nebudou dále upravovány. Odstraněny budou v některé z následujících aktualizací. Pokud byste chtěli některé z těchto sestav dále používat, můžete je překopírovat do vašeho úložiště. Sestavy jsou obsahově stejné, hlavní změnou je pouze barevné sjednocení oblastí a úprava záhlaví a zápatí. Záhlaví bylo modernizováno a některé údaje byly přesunuty do nového zápatí doplněného o vysvětlivky, které slouží k identifikaci zkratek, jež se v sestavě vyskytují.
Starý vzor záhlaví (příklad pro účetní doklad) Nový vzor záhlaví (příklad pro účetní doklad) Nový vzor zápatí (příklad pro účetní doklad) Související témata Aktualizace na verzi 187 - GDPR
|