Vytvoření dobropisu |
Top Previous Next |
Seznam témat:
Použití Tato funkce pracuje nad příjemkami stejně jako nad výdejkami. Běžně může uživatel dobropis vystavit kdykoliv potřebujete stornovat část dodávky, která je již vyexpedovaná i vyfakturovaná. Jednoduše je potřeba přijmout zboží zpět na sklad a vystavit na něj dobropis. Oboje lze provést pomocí výdejky – položkou typu „vratka“ nebo úplně standardní příjemkou. V případě příjemky se pro vytvoření dobropisu použije této funkce. Dobropis se objeví i v saldokontu a aby saldokonto odpovídalo skutečnosti, zeptá se program při vytváření dobropisu i na původní fakturu, ze které použije variabilní symbol. Daňový dobropis tedy může mít i stejný variabilní symbol jako původní faktura a díky tomu upraví stav u původního saldokontního případu. Pokud je tedy původní faktura stále neuhrazená, bude program očekávat částku sníženou právě o částku dobropisu a pokud již je uhrazena, vyhodnotí program tento případ jako přeplatek a částka dobropisu se objeví v platebním kalendáři k úhradě. Vystavení dobropisu pomocí příjemky má to omezení, že uživatel musí hlídat, za jakou cenu se zboží prodávalo a jaká cena se tedy bude dobropisovat. Druhým omezením je to, že zůstane ovlivněn obrat skladu a budete-li se vyhodnocovat prodej jednomu zákazníkovi jen podle výdejek, bude výsledek zkreslený. Podobného efektu docílíte i v případě, že místo výdejky, na které vytvoříte položku typu "vratka" použijete příjemku. Samozřejmě že srovnáte stav skladu jako v předchozím případě, ale už budete muset ručně hlídat, za jakou cenu se zboží prodávalo a jaká cena se tedy bude dobropisovat, dále zůstane ovlivněn obrat skladu a budete-li vyhodnocovat prodeje jednomu zákazníkovi jen podle výdejek, dostanete zkreslený stav.
Vytvoření dobropisu pomocí příjemky Někdy není možno udělat jednoduše vratku na výdejce, protože z jakéhokoliv důvodu neexistuje ale přesto je potřeba přijmout zboží na sklad a vygenerovat dobropis. Zde na rozdíl od předchozího případu nejsou žádné výchozí podmínky, avšak existují výše popsaná omezení týkající se obratu skladu a obratu zákazníka. Vytvoření dobropisu a napojení na původní daňový doklad je však totožné jako v případě výdejky. Pokud chcete vytvořit pomocí příjemky daňový dobropis, vytvořte standardním způsobem příjemku. Jakmile máte příjemku vytvořenou, zmáčkněte klávesu , abyste se přesvědčili, že jste na nic nezapomněli a případ bude možno normálně zaúčtovat. Proběhne li vše v pořádku, použijte klávesu pro vytvoření dobropisu . Program vás opět vyzve k výběru fakturační řady a po té i k výběru pohybu k fakturaci (to v případě výdejek nebylo nutné, protože si program ohyb převezme z výdejky, u příjemky to není možné). Další postup je již naprosto stejný jako v případě vytvoření dobropisu z výdejky při použití volby "vrubopis".
Související témata |