Likvidace faktur

Top  Previous  Next

Seznam témat:

použití

popis funkce

 

Použití

Funkce pro likvidaci faktur slouží primárně ke kontrole příjmů ve skladě proti dodavatelským fakturám. Kontrola se provádí pomocí klasické účetní likvidace na likvidačních účtech (např. 111 a 131). Účetní likvidace v systému Vision ERP pracuje podobně jako saldokonto. Funkce umožňuje, aby více příjemek bylo zlikvidováno jedinou fakturou, opačně však nikoliv.

 

Popis funkce

Funkci lze nejlépe popsat pomocí následujícího příkladu. Na jedné straně budete mít zaúčtovanou příjemku na materiál od firmy ABC v hodnotě 199,- Kč.

Účtování bude následující:

 

 

MD

DAL

 

firma (IČ)

pobočka

Variabilní symbol

Rozlišení (var2)

111

 

199

 

ABC

0

777

0

112

199

 

 

ABC

0

777

0

 

Nezávisle na této příjemce přijde do organizace faktura od stejné firmy na částku 200 Kč + DPH 38,- Kč. Účtování bude následující

 

 

MD

DAL

 

firma (IČ)

pobočka

Variabilní symbol

Rozlišení (var2)

321

 

238

 

ABC

0

777

0

343

38

 

 

ABC

0

777

0

111

200

 

 

ABC

0

777

0

 

Princip likvidace je potom takový, že program v účetním deníku najde všechny zápisy na likvidačních účtech (v tomto případě se jedná o účet 111), potom k sobě dá všechny zápisy, které mají stejnou firmu, pobočku a variabilní symbol takže v tomto případě dostaneme:

 

 

MD

DAL

 

firma (IČ)

pobočka

Variabilní symbol

Rozlišení (var2)

111

 

199

 

ABC

0

777

0

111

200

 

 

ABC

0

777

0

 

a nakonec z těchto řádků sečte obraty stran MD a DAL

 

 

MD

DAL

rozdíl

firma (IČ)

pobočka

Variabilní symbol

Rozlišení (var2)

111

200

199

1

ABC

0

777

0

 

Dostaneme tak případ k likvidaci rozdílu 1 Kč. Případy, kde je rozdíl 0 Kč, se považují za zlikvidované. Cílem likvidace je tedy pouze zaúčtovat rozdíl, což v tomto případě můžete udělat takto:

 

 

MD

DAL

 

firma (IČ)

pobočka

Variabilní symbol

Rozlišení (var2)

111

 

1

 

ABC

0

777

0

588

1

 

 

ABC

0

777

0

 

Aby bylo možno tuto operaci provést jednoduše, nabízí program funkce likvidace faktur.

Ukážeme si jeden z možných postupů. Nejprve vytvořte a zaúčtujte příjemku. V této chvíli pravděpodobně ještě nebudete znát variabilní symbol, protože ten se dozvíte až z faktury. Na následujícím obrázku ještě variabilní symbol chybí.

 

 

Později přijde faktura, která se do účetnictví dostane takto:

 

 

V rámci likvidace je zvykem vystavit likvidační lístek (fakturu obvykle schvaluje ten, kdo prováděl příjem). Ten samý pracovník tedy doplní variabilní symbol na všechny příjemky, kterých se tato faktura týká. Udělá to jednoduše následujícím způsobem. Postaví kursor na požadovanou příjemku (v seznamu příjemek) a zmáčkne tlačítko F3 - změna variabilního symbolu . Program ihned vyvolá dialog

a uživatel pouze doplní správný variabilní symbol. Program tímto symbolem zaktualizuje účetní doklad příjemky takto:

 

Nyní jsou tedy splněny všechny podmínky k provedení likvidace, protože v účetnictví je zaúčtovaná příjemka a je opatřená správným variabilním symbolem a dále je v účetnictví od stejné firmy faktura se stejným variabilním symbolem.

Likvidační rozdíl uvidíte na několika místech. Nejjednodušeji přímo na příjemce v záložce likvidace:

 

 

Je zde patrný likvidační rozdíl 1 Kč.  Je zřejmé, že evidenční cena bude ve skutečnosti o tuto korunu vyšší a my budeme muset tento rozdíl nějak zaúčtovat. Program to udělá pomocí funkce "Likvidace". Po zmáčknutí tlačítka likvidace program vyvolá dialog:

 

 

Program zareaguje tak, že vzniklý rozdíl jedné koruny vloží do pořizovacích nákladů příjemky, zvýší tedy evidenční cenu příjemky o 1Kč, což se projeví na položkách příjemky takto:

 

 

a v účetním dokladu příjemky takto:

 

 

Výsledkem je tedy to, že likvidační rozdíl již neexistuje a hodnota příjemky je upravena dle faktury. Rozdíl mezi původní cenou příjemky a konečnou fakturou je zaznamenán na příjemce v záložce "Pořizovací náklady".

 

 

Související témata