OSSZ VPDPP Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce

Top  Previous  Next

Seznam témat:

umístění

popis funkce

možnosti prohlížeče

 

Umístění

Funkce pro hlášení dohod o provedení práce je umístěna v hlavním menu Personalistika a mzdy | Mzdy | Měsíční zpracování ... | Výstupy, sestavy | OSSZ Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce:

Umístění funkce

 

Popis funkce

Dne 1. 7. 2024 vstupuje v účinnost zákon č. 163/2024 Sb., který vyšel ve Sbírce zákonů dne 19. 6. 2024 a který přináší změny tzv. konsolidačního balíčku v oblasti nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a dohod o provedení práce.

Změny jsou časově rozděleny do dvou fází:

   Tzv. „registrační a ohlašovací“ fáze od července 2024. Nová právní úprava zavádí evidenci všech DPP a měsíční hlášení příjmů z těchto dohod.

   Od ledna 2025 fáze sjednocení úpravy DPP s úpravou běžných pracovních poměrů/dohod pracovní činnosti (DPČ) a zavedení režimu tzv. oznámené dohody.

Konkrétně:

   Od 1. 7. 2024 máte povinnost registrace všech dosud nepojištěných DPP.

   Od 1. 8. 2024 zasíláte pravidelně hlášení o příjmech všech jednotlivých zaměstnanců na DPP.

   Do konce roku 2024 nadále platí, že zaměstnanci pracující na základě DPP jsou účastni nemocenského a důchodového pojištění pouze v těch kalendářních měsících, kdy jejich započitatelný příjem přesáhl 10 000 Kč.

   Od 1. 1. 2025 budete mít možnost uplatnit režim tzv. oznámené dohody, při kterém lze využívat u DPP vyšší limit pro účast na pojištění a placení pojistného. Jinak budou pro DPP platit obdobné podmínky jako pro pracovní poměry či dohody o pracovní činnosti.

 

Funkce umožňuje registraci všech dosud nepojištěných DPP i pravidelné hlášení o příjmech zaměstnanců na DPP.

Po spuštění funkce se zobrazí prohlížeč, ve kterém jsou zobrazeny všechny činné dohody o provedení práce za aktuální měsíc (tj. období nastavené uživatelem) s údaji, požadovanými v hlášení. Konkrétně se jedná o příjmení, jméno, rodné číslo, datum narození, pohlaví, rodné příjmení, kód zdravotní pojišťovny, státní občanství, datum nástupu a výstupu, zúčtované příjmy a kód dohody. Údaje do prohlížeče jsou vygenerovány z osobní karty, aktuálního měsíčního pracovního poměru (ročního - zdravotní pojišťovny od verze 205.274) a měsíčních dat. Pokud některé údaje chybí, jsou zobrazeny červeně a je třeba je doplnit přímo v datech, ze kterých se prohlížeč generuje (osobní karty, aktuálního měsíční pracovní poměr a měsíční data). Záznamy s červeným označením budou ČSSZ odmítnuty, proto není vhodné je předávat bez opravy do elektronického podání. Do výstupu se do datumu nástupu načítá datum vzniku pojištění a nikoliv datum nástupu. ČSSZ odlišuje den výkonu práce od datumu nástupu v pracovní smlouvě. Takže když někdo podepíše dohodu od prvního, ale fyzicky pracovat začne až 15., tak pro ČSSZ je prioritní 15., tj. to, co je v programu nazvané den vzniku pojištění (stejně jako pro ELDP a další výstupy pro ČSSZ). Pokud je vznik pojištění vyplněn, má ve všech výstupech pro ČSSZ přednost před datem nástupu. Dohody, které nezakládají vznik pojištění, nemusí mít vznik pojištění vůbec vyplněn a do hlášení DPP pro ČSSZ se tak použije datum nástupu.

Od verze 205.274 jsou zdravotní pojišťovny do prohlížeče DPP načítány z ročního pracovního poměru, nikoliv měsíčního, chybějící zdravotní pojišťovny tak stačí doplnit v ročním pracovním poměru bez zásahu do měsíčních dat.

Více informací najdete na stránkách ČSSZ: Od srpna čekají zaměstnavatele u dohod o provedení práce změny a Všeobecné zásady pro vyplňování VPDPP.

U zaměstnanců na DPP již nebude mít zaměstnavatel povinnost zasílat tiskopis „Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)“, zůstane však možnost použít i tento současný tiskopis „Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)“ pro oznámení nástupu/skončení, jako tomu bylo doposud. To znamená, že bude záležet na zaměstnavateli, který tiskopis bude chtít pro nahlášení nástupu / skončení využívat. Tiskopis ONZ bude možné použít pro všechny DPP bez ohledu na to, zda jsou pojištěné nebo nepojištěné, zde nebude žádný rozdíl, tzn., že prostřednictvím ONZ bude možné i po 1. 7. 2024 nahlásit nástup / skončení u pojistného vztahu s druhem činnosti dohoda o provedení práce (T – Z) i nadále, ovšem za předpokladu, že následně bude muset zaměstnavatel zasílat k tomuto pojistnému vztahu i tiskopis “Výkaz DPP” s akcí 1, kde dohlásí příjmy zúčtované zaměstnavatelem zaměstnanci za určité období.

 

Upozornění: Od 1. 7. 2024 došlo k rozšíření číselníku C_ZPOJ (zdravotních pojišťoven) o novou hodnotu 999 (“Ostatní”), která se použije například v těchto případech:

 Zaměstnanec (cizinec) je pojištěn u komerční pojišťovny (zaměstnanec nemá na území ČR trvalý pobyt a současně je zaměstnán u zaměstnavatele se sídlem mimo ČR)

 Cizinec bez trvalého pobytu na území ČR pracující u zaměstnavatele se sídlem v ČR na DPP bez účasti na pojištění, který není povinně účasten veřejného zdravotního pojištění

 

Možnosti prohlížeče

Funkce pro elektronické podání VPDPP pro označené pracovníky je umístěna v záhlaví prohlížeče:

Umístění funkcí

 

Popis funkce

 Funkce je určena pro pro předání označených dohod do modulu elektronická podání. Funkce umožňuje registraci všech dosud nepojištěných DPP i pravidelné hlášení o příjmech zaměstnanců na DPP. Funkce se vyvolá pro aktuálně nastaveného pracovníka nebo více označených pracovníků.

Vyvolání funkce se provede buď  stiskem levého tlačítka myši na tlačítku pro aktivaci funkce nebo stiskem kombinace kláves Alt + E.

 

Po spuštění funkce se zobrazí do dotaz na typ akce:

Označené záznamy (pokud ještě nebyly do elektronického podání vloženy) se přenesou do elektronického podání se zvoleným typem akce. Pokud není akce zvolena, přenesou se záznamy automaticky, akce bude zvolena dle datumů nástupu a výstupu. Výchozí akce bude 1 - výkaz příjmů, ale u pracovníků s nástupem ve zpracovávaném období se bude jednat o akci 2 - nástup na DPP s výkazem příjmů, u pracovníků s výstupem ve zpracovávaném období to bude akce 3 - skončení DPP s výkazem příjmů. Již vložené záznamy do elektronického podání není možné do něj předat znovu, s výjimkou zamítnutého podání, záznam lze po opravě chybných údajů ve výchozích tabulkách přenést do EP znovu. Pokud pracovníci na DPP ještě nebyli přihlášeni (výše příjmu nezakládala účast na pojištění), je vhodné jako první akci zvolit 2 - nástup na DPP s výkazem příjmů, u pracovníků, tímto dojde současně k přihlášení a již není třeba pro DPP podávat ONZ.

 

Po předání záznamů do modulu elektronického podání se zpracované záznamy označí, prohlížeč obsahuje sloupce o stavu podání, id podání, kdo a kdy záznam do elektronického podání vložil. V prohlížeči tak lze sledovat, jestli bylo podání uskutečněno, s jakým výsledkem, kdy a kým. Stavy podání jsou 0 - pořízeno, 1 - chyba při přenosu, 2 - čeká na vyhodnocení, 3 - zamítnuto, 4 - přijato, 10 - nebylo vytvořeno.

 

Související témata

Osobní karty

Pracovní poměry