Než začnete pracovat s modulem docházka

Top  Previous  Next

Seznam témat :

implementace

uživatel "terminal"

základní údaje

akce

 

Implementace

Instalace HW - terminály

Instalaci "čteček" zajišťuje  pracovníci oddělení HW. Ti také zajišťují síťové propojení jednotlivých čteček se serverem.

 

Nastavení typu docházkového terminálu

Menu Vision ERP / Docházka / Typ docházkového terminálu - zde je třeba vybrat typ terminálu, obvykle DS100 v.2.06 a výše.

výběr terminálu

 

Konfigurace jednotlivých terminálů

Každý terminál MUSÍ být připojen k PC/serveru. Nic ale nebrání tomu, aby k jednomu PC/serveru bylo připojeno více terminálů. Jedinou podmínkou je, aby všechny terminály připojené ke stejnému PC/serveru byly stejné verze.

 

Společné pro všechny terminály připojené k jednomu PC/serveru je:

1.interval synchronizace času v minutách (čas ze serveru je nastaven na stanici i terminálech)
2.zobrazení celkového počtu terminálů a právě aktuální terminál
3.nastavení zpracování docházky
4.prodleva při přechodu mezi terminály v milisekundách
5.zapnutí a vypnutí komunikace
6.uzamčení programu (dojde k minimalizaci formuláře a zobrazení formuláře s heslem, bez jeho zadání není možný přístup k programu)
7.uložení nastavení do databáze pro další spuštění programu
8.aktivita na lince signalizuje komunikaci s terminálem (bliká žlutě), načítání dat signalizuje zelená kontrolka, chybu při komunikaci signalizuje červená kontrolka.

Pro každý terminál je třeba uvést jeho číselné označení (kód terminálu). Při přidávání nového terminálu do seznamu je třeba, aby již byl k počítači připojen (tedy hardwarem)!

 

Uživatel "terminal"

Pro každé PC, k němuž jsou připojeny terminály, je třeba ve Vision ERP přidat nového uživatele, který bude členem skupiny DOCHAZKOVÝ_TERMINAL.

Na ploše zřiďte novou spouštěcí ikonu pro Vision ERP, která bude mít nastavení pro automatické spouštění terminálů po startu programu. Toto nastavení je shodné se spouštěním všech starších terminálů, tj. uvedením následujících parametrů do příkazové řádky programu (/DSN:databáze /UID:uživatel /PWD:heslo /ACT:4505 /NP).

Přihlášení tohoto uživatele do systému je nutné pro přenos dat mezi terminálem a databází Vision ERP

 

Spuštění modulu docházky Vision ERP s  odpovídajícími parametry přidejte do sekce "po spuštění" daného počítače (Vždy, když se počítač z jakýchkoliv důvodů znovu nastartuje je automaticky spuštěna i docházka).

Při spuštění této ikony se automaticky otevře úloha "docházkový terminál" a kliknutím na tlačítko "uzamčení programu" se „sbalí" obrazovka aplikace do lišty a nepřekáží v další práci. Současně, pokud jsou terminály připojeny k serveru, je zabráněno, aby do docházky mohli zasahovat neoprávnění pracovníci. Je-li program zamknut, kliknutím na něj se vyvolá dialog, který požaduje zadání hesla uživatele. Bez něj je obrazovka terminálu nedostupná.

 

Základní údaje

 

Kalendáře a jejich nastavení

V organizaci může být zavedena různá směnnost. Pokud používáte modul evidenci docházky Vision, je nutné jednotlivým pracovníkům přiřadit do pracovního poměru číslo kalendáře dle průběhu jeho směny. Kalendáře je možné využívat i bez docházky, pokud má pracovník přiřazen kalendář, jsou jeho měsíční data vyplněna dle tohoto kalendáře (fond pracovních hodin, odpracované dny a hodiny, dny náhrad z svátky, hodiny příplatků za svátky). Jelikož může být potřebné definovat několik různých kalendářů dle směnnosti, je nutné definovat Číslo kalendáře. Tato položka se potom přiřadí do pracovního poměru určeným zaměstnancům.

Kalendáře jsou vhodné i pro vícesměnné nebo nepřetržité provozy, nerovnoměrnou pracovní dobu apod. Je možné přesně nadefinovat pro každý typ pracovní doby v jaké dny je směna a případně jaká (ranní, odpolední,noční), kdy je volno, kolik hodin se v jaký den pracuje apod. Tyto údaje se přenáší do měsíčních dokladů pracovníků při založení měsíce, t.j. program předvyplní odpracovanou dobu podle kalendáře. Pro organizace s pracovní dobou Po-Pá, které nepoužívají Evidenci docházky Vision, není nutné vyplňovat. Je možnost kopírování jednotlivých dnů v určeném intervalu. Není nutné pořizovat ručně celý rok, ale stačí vyplnit první ucelený blok (např. od pondělí 31.12.2001 do neděle 6.1.2002) a zbytek kopírovat (např. od pondělí 7.1.2002 do konce roku 31.12.2002). Je možné kopírování opakovat, nejprve vždy dojde ke zrušení případných existujících záznamů v požadovaném intervalu a potom teprve k novému vložení.

Číslo kalendáře je možné pojmenovat položkou Název kalendáře. Položkou Pracovní doba se určí druh pracovní doby.

V položce Počet hodin týdně se uvede týdenní pracovní doba v hodinách.

Ukončovat na maximální konec

Při nastavení NE se do odpracované doby i hodin navíc započte celá odpracovaná doba, i když přesáhne maximální konec pracovní doby. Při nastavení na ANO se započítá doba jen do maximálního konce pracovní doby bez ohledu na skutečný odchod. Má význam jen pro Evidenci docházky Vision.

Přestávka po

Rozumí se doba od začátku pracovní doby, po uplynutí které program automaticky doplní přestávku všem pracovníkům, kteří mají příchod do práce a mají přidělen tento kalendář. Položku je třeba vyplnit ve formátu HH.MM, podle zákoníku práce by položka měla mít hodnotu 4.30 (čtyři a půl hodiny).  Musí být současně vyplněny i následující položka, jinak přestávka nebude doplněna. Přestávka bude doplněna i vícekrát za směnu, např. u dvanáctihodinových směn dvakrát (např.:4.5 práce-0.5 přestávka-4.5 práce-0.5 přestávka atd). Pokud již byla přestávka pořízena ručně (snímač, obsluha počítače), i v jinou dobu, případně byl záznam ručně upraven (např. smazáním přestávky), tak přestávka nebude doplněna automaticky, ruční zásah má přednost před automatickým zpracováním. Při vkládání měsíčních dat se fond pracovní doby snižuje o přestávku, přestávka se do odpracované doby nepočítá. Při vyplnění začátku v 8:00 a konce v 16:00 je pracovní doba 8 hodin, při vyplnění přestávky je odpracovaná doba 7.5 hodiny. Vyplnění přestávky má vliv i na měsíční data (fond pracovních hodin, odpracované hodiny).

 

Délka přestávky

Rozumí se délka přestávky, po uplynutí které program automaticky ukončí přestávku (doplní příchod do práce) všem pracovníkům, kterým byla doplněna přestávka a mají přidělen tento kalendář. Položku je třeba vyplnit ve formátu HH.MM, podle zákoníku práce by položka měla mít hodnotu 0.30 (půl hodiny). Musí být současně vyplněna i předchozí položka, jinak přestávka nebude doplněna.

 

Kód přestávky

Z číselníku akcí docházky. Má význam jen pro Evidenci docházky Vision.

Ostatní položky se vyplňují v jednotlivých záložkách. Záložka ranní směny určí nastavení snímače pro začátek a konec pracovní doby ranní,  záložka odpolední směny určí začátek a konec pracovní doby odpolední (a zároveň interval pro poskytnutí příplatku za odpolední), záložka noční směny určí začátek a konec pracovní doby noční (příplatek za noční je od 22:00 do 06:00). Položky jsou nutné pro správnou činnost docházkového systému. Záložka jednotlivé dny je určena k definici jednotlivých dnů. Zde má význam položka svátek.

 

 

Akce a jejich nastavení

Zde je možné nadefinovat seznam akcí, které je třeba v docházce sledovat, pojmenovat je, určit způsob jejich započítání do mezd, zvolit, které akce se budou zobrazovat na terminálu apod. Povinné akce jsou 1 - příchod, 2 - odchod. Doporučené číslování dalších akcí je 3 - služební cesta, 4 - dovolená, 5 - lékař. Další akce jsou uživatelsky nastavitelné, jejich počet je omezen na 999999, ale jen akce s kódem 1 - 99 je možné zobrazit na docházkovém terminálu.

 

Neukončenou akci automaticky ukončit

Zde je možné určit způsob ukončování neukončených akcí zvlášť pro pružnou a zvlášť pro pevnou pracovní dobu. Např. pracovník odjede na služební cestu a v tento den se již do práce nevrátí. Je 5 možností:

1.Neukončovat - akce nebude ukončena, je třeba ručně doplnit skutečnou dobu ukončení služební cesty
2.Na stanovený konec pracovní doby - akce bude ukončena na stanovený konec pracovní doby dle kalendáře
3.Na minimální konec pracovní doby - akce bude ukončena na minimální konec pracovní doby dle kalendáře
4.Na maximální konec pracovní doby - akce bude ukončena na maximální konec pracovní doby dle kalendáře
5.Na plný fond pracovní doby - akce bude ukončena tak, aby celková odpracovaná doba za den činila fond pracovní doby

 

 

Přehled docházky za zvolený den

Funkce slouží k prohlížení a úpravám docházky za zvolené dny. Je možné zadat jeden den, ale  i interval dnů, za který chceme docházku prohlížet či upravovat.

 

 

Přehled docházky za aktuální den

Zde je možné aktuálně sledovat přítomnost či nepřítomnost pracovníků, ke změnám dochází v reálném čase, tedy v okamžiku, kdy dojde k sejmutí karty na docházkovém terminálu. Okamžitě je tedy možné zjistit, kde se nachází kterýkoliv pracovník v danou chvíli.

 

 

Souhrn docházky za aktuální měsíc

Celkové měsíční součty docházky pracovníků. Je možné je prohlížet, upravovat, doplňovat (včetně denních záznamů i záznamů z terminálu) i přepočítávat. Doklad o docházce je možné vytisknout pro zvoleného pracovníka nebo pro všechny pracovníky hromadně, sestavy jsou přiřazeny v liště prohlížeče. Aktuálním měsícem je ten měsíc, který byl zvolen při přihlášení uživatele.

 

 

 

Akce

Zde je možné nadefinovat seznam akcí, které je třeba v docházce sledovat, pojmenovat je, určit způsob jejich započítání do mezd, zvolit, které akce se budou zobrazovat na terminálu apod.

Povinné akce

1   - příchod
2   - odchod
13 - přestávka

 

Doporučené číslování dalších akcí

3 - služební cesta
4 - dovolená
5 - lékař

 

Další akce jsou uživatelsky nastavitelné, jejich počet je omezen na 999999.

Pouze akce s kódem 1 - 99 je možné zobrazit na docházkovém terminálu.

 

Každé akci je možné (nikoliv nutné) přiřadit nějakou barvu, které se potom používá k odlišení jednotlivých akcí v prohlížečích.  Barvy jsou dále použity i v sestavách, jsou barevně odlišeny záznamy z terminálu.

 

Kalendáře

Správné nastavení kalendářů může být nejsložitější částí celé implementace. Není-li v celé organizaci pro všechny pracovníky stejná a nejlépe pak pevná pracovní doba, není možné spouštět ostrý provoz bez minimálně jedno-měsíčního zkušebního provozu, nebo provozu s paralelní „starou" evidencí docházky.

 

Každý zaměstnanec musí mít v pracovním poměru přidělené číslo kalendáře

 

 

Související témata