Kontrola sazeb DPH při hromadné fakturaci z výdejek/vratek |
Top Previous Next |
Seznam témat:
Funkce zabraňuje nevhodnému kombinování fakturovaných položek výdejek s dobropisovanými položkami vratek s rozdílnou sazbou DPH (z různých období) v rámci jednoho dokladu během hromadné fakturace výdejek. Protože daňový doklad uskutečněného plnění standardně pracuje s jedním datumem uskutečnění zdanitelného plnění, dle kterého se počítá DPH, nelze v rámci jednoho dokladu kombinovat dobropisy z minulých období (s různými sazbami DPH) s položkami fakturovanými v současných sazbách DPH, ani dobropisy z různých období (s různými sazbami DPH) mezi sebou.
Aby se popisovanému nežádoucímu stavu zabránilo ještě před samotnou fakturací, probíhá kontrola položek na DPH z různých období již na úrovni výdejek. Tato kontrola nedovolí v rámci výdejky vytvořit některou z následujících kombinací položek:
Tato kontrola ale sama o sobě nepomůže, pokud se k fakturaci hromadně označí několik výdejek obsahujících vratky z různých období (s DPH v odlišné výši). Vygenerovaná faktura pak bude obsahovat jen jednu výši snížené a/nebo základní sazby, tj. část vratek bude fakturována v nesprávné sazbě. V takovém případě pomůže speciální parametr fakturace "Při fakturaci z více výdejek s vratkou generovat samostatné faktury", nastavením kterého se při hromadné fakturaci výdejek vygeneruje pro každou výdejku obsahující položku vratky samostatná faktura. Nastavení v parametrech fakturace V případě, že parametr zajišťující generování samostatných faktur pro výdejky obsahující vratku není nastaven, nelze zaručit, že se na generovaných fakturách nebudou kombinovat sazby DPH z různých období. Uživatel proto přebírá plnou zodpovědnost za výběr výdejek určených k fakturaci.
Na druhou stranu, pokud je uživatel schopen pohlídat si výběr výdejek/vratek pro fakturaci, po zrušení nastavení uvedeného parametru se nebudou zbytečně generovat samostatné faktury pro každou výdejku s vratkou.
V případě, že si uživatel nepřeje generovat samostatnou fakturu pro každou výdejku obsahující vratku a zároveň jeho odběratelé akceptují dobropisování vratek s aktuálně platnými sazbami DPH (místo původních sazeb platných k datu původního DUZP), lze nastavit speciální parametr fakturace, který umožní dobropisovat vratky jako klasické položky výdejky (tj. bez vazby na původní doklad a původní DUZP). Nastavení v parametrech fakturace
V případě, že je nastaven parametr zajišťující dobropisování vratek jako klasických položek výdejky, dobropisují se vratky pomocí fakturačních položek se zápornými částkami v rámci standardního dokladu místo dobropisu, a to s aktuálně platnými sazbami DPH, které se můžou lišit od původních sazeb platných k datu původního DUZP. Uživatel za toto nastavení přebírá plnou zodpovědnost.
Systém navíc hlídá výši použitých sazeb DPH na právě generovaném dokladu. Takže i v případě nesprávně vybrané sady výdejek pro hromadnou fakturaci faktura nebude vytvořena (za určitých níže uvedených podmínek). Funguje to tak, že se v rámci generovaného dokladu (faktury/dobropisu) pamatuje výše použité snížené i základní sazby DPH. V okamžiku, kdy se zakládá nová položka faktury/dobropisu, systém zkontroluje, zda se jedná o fakturaci ve snížené nebo základní sazbě DPH a zda již byla nějaká položka s touto sazbou fakturována na daném dokladu. Pokud ne, položka se standardně založí a systém si zapamatuje výši použité sazby DPH (snížené nebo základní). Pokud se už v dané sazbě fakturovalo, zkontroluje se, zda ve stejné výši. Když je výše sazeb stejná, položka se založí a pokračuje se ve fakturaci další položky výdejky/vratky. Když se výše sazeb liší (např. 19% a 20% u základní sazby), fakturace skončí chybou. Uživatel pak musí zvolit jinou (menší) sadu výdejek pro opětovnou hromadnou fakturaci - a to i opakovaně, dokud fakturace neskončí úspěšně.
Kontrola výše použitých sazeb DPH neprobíhá v těchto případech:
Související témata Vytvoření (oprava) faktury |