Začínáme s účetnictvím |
Top Previous Next |
Seznam témat:
Aby uživatel byl schopen provést základní nastavení programu, je potřeba nejprve definovat základní nastavení číselníků potřebných k vedení účetnictví a pořizovat účetní doklady do ekonomického systému Vision ERP. Následující výklad předpokládá znalosti problematiky vedení účetnictví na úrovni samostatného pracovníka účtárny s patřičným vzděláním a alespoň minimální praxí. Dále se počítá s tím, že uživatel zvládá základy práce se systémem v rozsahu základního školení Vision ERP (ovládání programu, pořízení nové věty, výběry hodnot z číselníků, vyhledávání, třídění filtry apod.). Nejprve je nutné stanovit základní strukturu a základní parametrické nastavení. Parametry účetnictví - sdílené - základní nastavení funkcí. Parametry účetnictví - osobní - základní nastavení funkcí. Sbírka účetních souvztažností - doporučené souvztažnosti. Účtová osnova - směrná osnova dodávaná s informačním systémem a udržovaná s vazbou na výkazy. Účtové skupiny - seznam účtových skupin s pojmenováním. Účtové třídy - seznam účtových tříd s pojmenováním. Účty - seznam syntetických účtů s pojmenováním.
Účtový rozvrh je páteří celého účetnictví - bez správně definovaného účetního rozvrhu není možné zpracovávat účetní doklady. Proto je třeba jako první seznámit se s principem tvorby účetního rozvrhu. Najdeme ho pomocí menu . Nejdříve je nutné nastavit stálé účty - tedy číselník kódů na které se účtuje v průběhu všech účetních období. Stálé účty nesou základní informace a nastavení příslušného účtu, jako:
Mimo názvu účtu je ve spodní části zobrazený detailní popis položky (memo), který má význam v popsání účtování na zadaném účtu. Tyto informace lze sdružovat ve směrnici pro účtování.
Po definici stálého účtu je třeba také určit jaké bude mít vlastnosti v daných účetních obdobích tzn. že pro každé účetní období může mít jiné parametry a to:
Do účetního deníku se vkládají všechny účetní zápisy. Je rozdělen do účetních knih (agend). Toto rozdělení je organizováno dle místa vzniku účetních případů. Příklad definice knih účetního deníku: KDF Kniha přijatého plnění (s úhradou bankou). VFA Vydané faktury - uskutečněné plnění. PO1 Pokladna číslo 1 - (Každá pokladna musí mít samostatnou agendu.) BA1 Bankovní účet číslo 111111/0100 (Každý bankovní účet samostatně.) ODP Příjem na sklad. ODV Výdej ze skladu MAJ Evidence majetku MZD Mzdy INT Ostatní vnitřní doklady
Popis číselníku účetní knihy :
Kniha účetního deníku může obsahovat libovolný počet číselných řad (vždy však alespoň jednu), přičemž jedna číselná řada představuje archivaci účetních dokladů v jedné složce (i fyzické zakládání dokladů v šanonech nebo složkách). Struktura čísla účetního dokladu potom představuje až čtyři místa na označení řady a šestimístné pořadové číslo: RRRR CCCCCC.
Pořadové číslo - program čísluje doklady v rámci číselné řady. Číslo dokladu je přiděleno v okamžiku jeho uložení. Pořadové číslo je vždy šestimístné. Řady dokladů pořizujeme v menu Číselníky / Číslování dokladů / Číselné řady knih. Při definici číselných řad je nutné brát v úvahu vlastnost příslušné účetní knihy a podle toho rozlišujeme v zásadě tři typy účetních dokladů:
Příklad definice číselné řady:
Záložka Údaje řady uskutečněného plnění - je přístupná pouze při výběru druhu dokladu Uskutečněné plnění a Zvolit u dokladu:
- z položek (fakturace pomocí skladových položek a číselníku prací a služeb, faktury z výdejek a přijatých objednávek), - rekapitulací (fakturace pomocí prostého zadání celkové částky bez DPH s možností vložení doprovodného textu),
Některé řady dokladů (příjemky, výdejky) vznikají automaticky při definování nového skladu, tzn. takové řady není třeba pořizovat.
Účetní souvztažnosti Účetní souvztažnosti jsou další ze základních číselníků nutných pro bezproblémové provozování účetního modulu. V systému Vision ERP rozlišujeme dva základní typy účetních souvztažností. Souvztažnosti pro přijaté a uskutečněné plnění, o jaký typ souvztažnosti systém při pořízení nové souvztažnosti rozpozná automaticky na základě agendy a řady, pro kterou je souvztažnost vytvářena. Souvztažnosti pro přijaté plnění - pořizování Nejdříve je třeba zvolit účetní knihu a řadu dokladů, pro které bude nová souvztažnost platná (tzn. souvztažnost lze použít pouze v dokladech dané účetní knihy a řady). Pro vlastní souvztažnost musíme zvolit kód účetní souvztažnosti a název, poté přidáváme položky, kde definujeme účet, stranu kam účtovat, členění na střediska, činnosti, zakázky a další (položky Vztažný a Případ ponecháváme beze změny). Jelikož částky, které se mají účtovat jsou reprezentovány SQL dotazem, můžeme využít pomocník SQL, kde můžeme vybrat položky základů daní, jež se na příslušný účet mají zaúčtovat. Do souvztažnosti zadáváme buďto nákladový účet, nebo účty 041, 042, 111, 131, ... jen pro zaúčtování MD základů daní. Účty DPH jsou uvedeny v číselné řadě a stejně účet celkové částky. Souvztažnosti pro uskutečněné plnění a pohyby na skladech Postup je podobný jako u souvztažnosti pro přijaté plnění - pouze musíme vybrat účetní knihu a řadu dokladů reprezentující uskutečněné plnění nebo nějaký sklad. Formulář pak vypadá trochu jinak: Na rozdíl od souvztažnosti pro přijaté plnění zde můžeme pracovat bez pomocníka a přímo vybírat položky pro účtování (v hranatých závorkách je naznačeno, pro co lze jednotlivé položky použít - P=příjemky, V=výdejky, F=vydané faktury). Běžné účetní doklady Účetní doklady můžeme pořizovat po výběru účetní knihy, do které chceme účtovat. Ve Vision ERP jsou tři typy účetních dokladů - systém rozpozná podle nastavení účetní knihy a řady dokladů, jaký typ dokladu budeme pořizovat (výjimkou jsou doklady v řadách, kde je nastaveno zvolit typ u dokladu).
Běžné účetní doklady Jedná se o obecný účetní doklad, který není přijaté ani uskutečněné zdanitelné plnění. Doklad je tvořen hlavičkou a položkami reprezentujícími záznamy v účetním deníku. Popis položek v hlavičce dokladu :
Popis položek účetního dokladu:
Tlačítkem Přidat je možné doplnit další částky na stejný účet, ale jiné organizační členění. Záznam se pak v náhledu dokladu jeví jako jedna položka zaúčtovaná na jednu částku (celkovou) rozdělená na více organizačních členění (např. středisek). Funkce párování Tuto funkci voláme z hlavičky dokladu pomocí klávesy F3 a následným výběrem položky saldokonto. Slouží nám k vyhledávání nespárovaných položek saldokonta a jejich následnému spárování. Hledat v saldokontu můžeme pomocí těchto kritérií:
Zcela analogicky pracuje také funkce likvidace.
Přijaté plnění Doklady typu Přijaté plnění jsou zejména přijaté faktury, obecně však všechny doklady kde se vyskytuje DPH na vstupu (pokladní doklady, interní doklady s odpočtem DPH). Formulář pro vyplnění takového dokladu je však vždy stejný: Faktury v cizí měně Měnu je možné vybírat pouze tehdy je-li hledisko Zahr. osoba dovoz nebo EU …. . V tom případě po zvolení měny se pro účetní kurz (ocenění závazku) vyhledá kurz k datumu účetního případu a pro kurz DPH k datu zdanitelného plnění. Částky pak vyplňujeme v příslušné měně:
U těchto dokladů je také možnost změnit měsíc DPH na výstupu pro odvod DPH za pořízení zboží (služby) z jiného členského státu EU, popř. dovoz zboží nebo služby mimo EU. Faktury v cizí měně z ČR Daňovou rekapitulaci musíme vyplnit v Kč (zákon o DPH ukládá povinnost vykazovat základy a DPH v tuzemské měně) a nakonec určíme částku v cizí měně. Program se pak dotáže na měnu a po zvolení měny vypočítá kurz. Zaúčtování pak už probíhá klasicky.
Uskutečněné plnění Doklady uskutečněného plnění jsou zejména vystavené faktury, pokladní doklady a obecné doklady s DPH na výstupu. Postup vytváření těchto dokladů naleznete v dokumentu Začínáme v odbytové části.
Obecně: Pro výpis výkazů pro podnikatele je rozhodující přiřazení kódů ze směrné účtové osnovy pro podnikatele dodávané se systémem Vision ERP (tabulka UOSN - udržuje se při update, právo zápisu má jen DBA = společnost Vision ERP. Položka má název UKOD. V popisu pro směrnou účtovou osnovu je v případě dělení syntetických účtů uvedené číslo řádku, nebo odkaz na řádek rozvahy nebo výkazu zisku a ztráty, kde bude daný účet vykazován.
Související témata Účtování běžných účetních dokladů Uskutečněné plnění
|