Školení a postup implementace docházky |
Top Previous Next |
Seznam témat: postup zpracování dat docházky
Tento dokument má sloužit jako pomůcka pro konzultanty systému Vision ERP při implementaci docházky. Rozhodně nemůže být chápán jako příručka pro uživatele! Další podrobnosti lze najít přímo v nápovědě programu Vision ERP. Případné odchylky proti tomuto dokumentu a popis novinek lze najít v dokumentaci v Lotus Notes - novinky jednotlivých verzí či katalog funkcí.
Funkce slouží k nastavení parametrů docházkového terminálu a jejich uložení, spuštění a monitorování komunikace. Také jsou k dispozici různé obslužné a servisní funkce. Veškeré nastavení provádějte zásadně jen pokud jste přihlášeni jako uživatel, pod kterým bude probíhat zpracování docházky (t.j. bude mít připojen terminál). Některé parametry jsou totiž pouze lokální (t.j. platné jen pro konkrétního uživatele - z důvodu možného připojení více řídících terminálů a jejich odlišných parametrů) a při změně nastavení např. admistrátorem nebude toto nastavení akceptováno uživatelem, který má připojený terminál.
Obsluha docházkového terminálu
Základní ovládací prvky
Panel terminálu DS100
Pořízení záznamu
Instalace HW – terminály Instalaci čteček zajišťují pracovníci oddělení HW. Ti také zajišťují síťové propojení jednotlivých čteček se serverem.
Nastavení typu docházkového terminálu
Menu Vision ERP – Docházka – Typ docházkového terminálu Zde je třeba vybrat typ terminálu, obvykle DS100 v.2.06 a výše. výběr terminálu
Konfigurace jednotlivých terminálů Menu Vision ERP – Docházka – Docházkový terminál - nastavení, monitorování, obslužné funkce Každý terminál MUSÍ být připojen k PC/serveru. Nic ale nebrání tomu, aby k jednomu PC/serveru bylo připojeno více terminálů. Jedinou podmínkou je, aby všechny terminály připojené ke stejnému PC/serveru byly stejné verze.
Společné pro všechny terminály připojené k jednomu PC/serveru je:
formulář pro zadání terminálu Pro každý terminál je třeba uvést jeho číselné označení (kód terminálu). Při přidávání nového terminálu do seznamu je třeba, aby již byl k počítači připojen (tedy hardwarem)! Přednastavený kód terminálu je 255 (toto číslo je nastaveno v každém novém terminálu již z výroby) a změna na potřebný kód se provádí v testovacích a obslužných funkcích po zvolení příslušného terminálu (255) tlačítkem Nastavení nového ID. Pro každý terminál je možné zadat jeho slovní označení a umístění. Nutné vyplnění je požadováno u způsobu připojení terminálu a jeho následném nastavení v závislosti na zvoleném způsobu připojení. Zaškrtnutím povolit přístup bude terminál podporovat i přístupy (tj. otevírání zámku dveří terminálem). Po zvolení přepisovat po zaplnění dojde při zaplnění paměti terminálu (např. při delším provozu offline bez komunikace s PC) k jejímu přepisování od začátku (ztráta dat nejdříve pořízených), v opačném případě terminál odmítne načíst nový záznam a zobrazí upozornění o plné paměti. Pokud nebude zatržena položka Úsporný režim displeje, bude displej terminálu trvale podsvícen.
Terminálem jsou odesílána potvrzení o splnění požadavku vyslaného z řídícího počítače. Pokud řídící počítač neobdrží potvrzení, vypíše o tom chybovou zprávu a požadovaná akce je stornována. Nemůže dojít k tomu, že uživatel vyšle nějaký požadavek do terminálu (např. na změnu času, datumu, přiřazení přístupových práv apod.) a tato akce neproběhne, aniž by byl uživatel informován. Program při zapnuté komunikaci kontroluje aktivitu terminálů, pokud některý terminál nereaguje (program opakuje pokus o spojení 100x), je zpráva o přerušené komunikaci zapsána do tabulky chyb a terminál je označen červeně, po opětovném navázání spojení se terminál označí jako připojený.
Po zatržení Zapnout/vypnout monitor se zobrazí monitorovací okno, ve kterém je zaznamenán průběh komunikace programu s terminály. Co všechno se má v monitoru vypisovat je možné zvolit zaškrtnutím jednotlivých možností: Monitorování
Záložka Testovací a obslužné funkce slouží k testování funkčnosti konkrétního terminálu a nastavení jeho některých parametrů, jako je datum, čas, docházkové akce, změna kódu terminálu (ID) apod. Při testování je vhodné zapnout monitor (uvedeno výše), veškerá komunikace počítače s terminálem v něm bude zaznamenána. Záložka Testovací a obslužné funkce
Jde vlastně o omezení uživatele v přístupu do objektu. Máte možnost ke každému zaměstnanci (číslu docházkové karty) zadat časové období v jednotlivých dnech týdne, kdy má mít povoleno si pomocí své karty odemknout zámek dveří. (Je možné nastavovat i v pracovních poměrech) Nastavování přístupů do objektu (otevírání dveří terminálem) pro jednotlivé docházkové karty je umožněno jen těm uživatelům, kterým bude doplněno ve správci uživatelů příslušné právo k této akci: nastavení oprávnění
Pro každé PC, k němuž jsou připojeny terminály, je třeba ve Vision ERP přidat nového uživatele, který bude členem skupiny DOCHAZKOVÝ_TERMINAL. Na ploše zřiďte novou spouštěcí ikonu pro Vision ERP, která bude mít nastavení pro automatické spouštění terminálů po startu programu. Toto nastavení je shodné se spouštěním všech starších terminálů, tj. uvedením následujících parametrů do příkazové řádky programu (/DSN:databáze /UID:uživatel /PWD:heslo /ACT:4505 /NP). Přihlášení tohoto uživatele do systému je nutné pro přenos dat mezi terminálem a databází Vision ERP!!! Spuštění Docházky Vision ERP s odpovídajícími parametry přidejte do sekce „Po spuštění“ daného počítače (Vždy, když se počítač z jakýchkoliv důvodů znovu nastartuje je automaticky spuštěna i docházka). Při spuštění této ikony se automaticky otevře úloha „Docházkový terminál“ a kliknutím na tlačítko „Uzamčení programu“ se „sbalí“ obrazovka aplikace do lišty a nepřekáží v další práci. Současně, pokud jsou terminály připojeny k serveru, je zabráněno, aby do docházky mohli zasahovat neoprávnění pracovníci. Je-li program zamknut, kliknutím na něj se vyvolá dialog, který požaduje zadání hesla uživatele. Bez něj je obrazovka terminálu nedostupná.
Zde je možné nadefinovat seznam akcí, které je třeba v docházce sledovat, pojmenovat je, určit způsob jejich započítání do mezd, zvolit, které akce se budou zobrazovat na terminálu apod. Povinné akce 1 - příchod 2 - odchod
Doporučené číslování dalších akcí 3 - služební cesta 4 – dovolená 5 - lékař
Další akce jsou uživatelsky nastavitelné, jejich počet je omezen na 999999, ale jen akce s kódem 1 - 99 je možné zobrazit na docházkovém terminálu. číselník akcí
Každé akci je možné (nikoliv nutné) přiřadit nějakou barvu, které se potom používá k odlišení jednotlivých akcí v prohlížečích (browserech). Přiřazenou barvu je možné změnit, případně odstranit (klávesou DEL). Barvy jsou použity i v sestavách, jsou barevně odlišeny záznamy z terminálu. Popis :
nastavení akcí
Pro každý terminál je možné přiřadit numerickým klávesám libovolnou akci. Akce lze vybrat z číselníku akcí, kód akce je omezen po číslo 100, vyšší čísla akcí nelze numerickým klávesám přiřadit. Akce se na terminál nahrají stiskem tlačítka "Odeslání na terminál". Přiřazení akcí rychlé volby lze z terminálu smazat stejným tlačítkem, pokud není zatrženo "Používat klávesu" bude akce z numerické klávesy terminálu odstraněna. Možnost rychlé volby je dostupná pro terminály TM100 verze 2.26 (a vyšší) a TM120 verze 3.09 (a vyšší), pro starší typy terminálů záložka "Rychlá volba" ve formuláři terminálu bude sice k dispozici, ale odeslání se neprojeví na terminálu. Popis :
číselník akcí docházky
Způsob započítávání akcí byl rozšířen o možnost "Nezapočítávat (slouží jen pro přístupy)". Akce s tímto nastavením nebudou vůbec zobrazeny v docházce, budou zapisovány jen do přístupů (pokud je karta, kterou bude akce na terminálu zvolena, evidována v přístupech), nebo do chyb (pokud karta není evidována). Takto nastavenou akci lze použít např. pro služební pochůzky po pracovišti, kdy v docházce záznam nebude existovat, ale z tabulky přístupů lze potom dohledat kde a v jakou dobu se pracovník pohyboval.
Menu: Vision ERP – Docházka - Kalendáře Správné nastavení kalendářů může být nesložitější částí celé implementace. Není-li v celé organizaci pro všechny pracovníky stejná a nejlépe pak pevná pracovní doba, není možné spouštět ostrý provoz bez minimálně jedno-měsíčního zkušebního provozu, nebo provozu s paralelní „starou“ evidencí docházky. Každý zaměstnanec musí mít v Pracovním poměru přidělené číslo kalendáře!!! číselník - kalendář Popis :
Důležité je naplnění jednotlivých dnů pro celý kalendářní rok!!! naplnění jednotlivých dnů
Začíná-li noční směna v neděli večer, musí být v jednotlivých dnech k neděli přiřazena (tedy jak příchod na noční směnu, tak i odchod ze směny s datumem dalšího dne). Na záložce „Odpolední“ je třeba se rozhodnout, mají-li být počítány příplatky za odpolední
V kalendáři stačí vyplnit nějaký ucelený cyklus (např. od pondělí po neděli) a ten potom překopírovat od následujícího pondělí do libovolného data dopředu. Bude ale nutné zkontrolovat a případně upravit svátky (každý typ pracovní doby, hodinová – měsíční mzda a den, na který svátek připadá má svá specifika, je třeba nastavit vždy ručně). Pozor na svátky Svátek je možno zadat jedním ze tří způsobů:
Čísla docházkových karet jsou uvedeny v hlavičce pracovních poměrů. pracovní poměry - záhlaví
Pokud má zaměstnanec přidělenou docházkovou kartu a její číslo není v pracovním poměru uvedeno, bude terminál vykazovat chyby (v úloze Vision ERP – Docházka – Chyby z terminálů). Všechny akce však budou v databázi zaznamenány a je možné číslo karty pracovníkovi doplnit později a chybové akce přenést do databáze Vision ERP. Správný postup je ovšem takový, že nejprve je číslo karty zadáno do pracovního poměru zaměstnance (a případě vytištěn a podepsán předávací protokol) a pak teprve ji může zaměstnanec používat.
Čtečka čipových karet V organizacích, kde je víc zaměstnanců se vyplatí pořídit čtečku čipových karet. Tou se zajistí správné vložení čísla karty do pracovního poměru. Aby čtečka správně fungovala je třeba ji nastavit: Vision ERP – Docházka – Parametry čtečky čipových karet parametry čtečky čipových karet A pak už jen stačí v úloze Vision ERP – Personalistika a mzdy – Pracovní poměry trvalé najít daného zaměstnance, zobrazit si jeho detailní údaje (stát kurzorem v políčku docházková karta) a čtečkou sejmout z karty její číslo, tímto je číslo do pracovního poměru načteno automaticky.
Postup zpracování dat docházky
Ruční modifikace a vkládání záznamů je možné provádět pouze zpětně. Jakýkoliv ruční zásah má přednost před záznamem z terminálu a je nutné s tím počítat!
Přehled za aktuální den – sledování přítomnosti v reálném čase Tato úloha může sloužit ke zjištění, kde se daný pracovník momentálně nachází. Může mít využití na recepci firmy, nadřízenému pracovníkovi k přehledu o jeho podřízených, …. V této úloze není možné data jakkoliv modifikovat. Slouží jen pro prohlížení. V prohlížeči lze sledovat aktuální přítomnost v reálném čase. U prohlížeče musí být vypnutý náhled, při jeho zapnutí by docházelo ke zpožděnému zobrazování. V intervalu 0.5 sekundy program zjišťuje, zda nebyla některým terminálem načtena karta. Pokud k načtení karty došlo, tak se prohlížeč automaticky překreslí a na prvním řádku je zobrazen pracovník, který poslední použil terminál. Záznamy jsou řazeny sestupně od nejnovějších po nejstarší. Nově bylo sledování přítomnosti rozšířeno o možnost zobrazení fotografií, je tak možné na vrátnici kontrolovat, zda procházející člověk odpovídá zobrazené fotografii. Pro sledování fotografií je třeba tyto pořídit do osobních karet pracovníků a aktivovat novou funkcí na liště prohlížeče sledování přítomnosti v reálném čase ( Alt-F Fotky ). Velikost zobrazovaných fotografií je možné nastavit změnou velikosti formuláře (nastavenou velikost si program zapamatuje pro příště), na kterém se zobrazují. Zobrazují se 3 fotografie zároveň (patřící ke 3 prvním řádkům v prohlížeči) a ke starším se lze snadno dostat rolováním. Pro zobrazení aktuálních záznamů na prvních řádcích prohlížeče (a tím i jejich fotografií) je třeba v možnostech prohlížeče zrušit všechna zatržítka "Podržet pozici kurzoru po", jinak zůstane zobrazen stále stejný záznam, na kterém právě stojí kurzor. Záznamy z terminálů Zde jsou k dispozici všechny záznamy, které se udály na některém z terminálů. Je možné zjistit "kdy", "kdo", "co" a na kterém terminálu. Je umožněno rušení záznamů (např. z důvodu úspory místa na disku). Chyby z terminálů Zde jsou záznamy, u kterých z nějakého důvodu nedošlo ke vložení do databáze (i s popisem chyby). Záznam je možné opravit a vložit do docházky. Např. při chybě "karta neexistuje" je možné pracovníkovi doplnit správné číslo docházkové karty (nebo opravit chybné), označit zde všechny jeho záznamy a funkcí "Vlož do docházky" (obrázek vpravo na liště prohlížeče) je vložit znovu do docházky tak, jako by byly načteny z terminálu do databáze Vision ERP, včetně všech výpočtů. Úspěšně vložené záznamy do docházky jsou z chyb terminálu vymazány. Oprava záznamů a jejich vložení do docházky je funkční pouze pokud je používán nový terminál DS100 a výše, staré typy terminálů (z programu Oskar) nejsou podporovány. Do tabulky chyb se zapisuje i přerušení komunikace s terminály, je proto možné podíváním se do tabulky chyb odhalit i neprobíhají komunikaci mezi některým z terminálů a PC a sjednat nápravu. Byl také vytvořen workflow případ pro sledování chyb zaznamenaných docházkovým terminálem. Jakákoliv chyba z terminálu (ztráta spojení, chybné záznamy apod.) je předána do workflow.
Přehled docházky za zvolený den Úloha slouží k prohlížení a úpravám docházky za zvolené dny. Je možné zadat jeden den, ale i interval dnů, za který chceme docházku prohlížet či upravovat. Souhrn za den Při otevření konkrétního záznamu máme k dispozici tři záložky: přehled docházky za zvolený den Hodinové vyjádření daného dne. Pokud je nastaveno v kalendáři, že o přesčasových hodinách rozhodne vedoucí, jsou tyto hodiny uvedeny v položce Hodiny navíc a vedoucí je oprávněn s těmito hodinami navíc manipulovat. Pokud je uzná jako přesčas, vyplní příslušné políčko pro přesčas počtem uznaných hodin, případně je může uznat jako náhradní volno. Do mezd se nepřenáší hodiny navíc, pokud chcete započítat hodiny navíc do mzdy, je nutné upřesnit jejich určení (např. přesčas).
Detaily, záznamy ze snímače Konkrétní rozložení akcí a hodin trvání v daný den, je možné zde upravovat časové údaje ze snímače, ale i ručně přidat položku, která není načtena snímačem, protože si pracovník tento záznam přes snímač nepořídil. Při ručním pořízení záznamu je nutné vyplnit čas a akci, která měla být provedena a uložit. Po zvolení tlačítka Výpočet jsou data ihned přepočítána. Samozřejmě je patrný každý ruční zásah do dat načtených ze snímače i samotné ruční pořízení nenačtené položky včetně uživatele, který ruční zásah provedl. přehled docházky za zvolený den
Volitelné složky mzdy Souvisí s nastavení volitelné složky – tedy má-li se používat v docházce. V denních záznamech pracovníků je umožněna změna jejich kalendáře pro konkrétní den. Po změně kalendáře dojde ke zrušení přestávek, jejich novému vložení dle zvoleného kalendáře a zároveň proběhne výpočet docházky za tento den.
Souhrn docházky za aktuální měsíc Celkové měsíční součty docházky pracovníků. Je možné je prohlížet, upravovat, doplňovat (včetně denních záznamů i záznamů z terminálu) i přepočítávat. V přehledu jsou jen ti pracovníci, kteří mají vyplněno číslo docházkové karty a přiřazen kalendář, pracovníci bez kalendáře nebo s chybějícím číslem karty v přehledu nejsou a není možné ani jejich ruční vložení. Pokud pracovník používá terminál, je do přehledu zařazen automaticky. Pro jednotlivé uživatele (mistry, vedoucí středisek, …) je možné ve správci uživatelů zakázat přístup na střediska (členění 1), která jim nepřísluší (restrikce dPRISTUPKCL1). Případně zobrazované věty omezit využitím restrikce GBROWSERFILTER. Doklad o docházce je možné vytisknout pro zvoleného pracovníka nebo pro všechny pracovníky hromadně, sestavy jsou přiřazeny v liště prohlížeče. Aktuálním měsícem je ten měsíc, který byl zvolen při přihlášení uživatele. Na liště prohlížeče najdete také funkci na vložení docházky do mezd (pro jednoho pracovníka nebo označené pracovníky, Ctrl-A označí všechny). Sestava docházky přenesené do mezd se vytvoří automaticky po spuštění funkce na převod docházky do mezd v liště prohlížeče měsíčních součtů docházky. Pro převod do mezd je možno označit všechny pracovníky nebo jen některé. Převést docházková data do mezd může jen uživatel, který má oprávnění dIMPORTDOMEZD. V měsíčním souhrnu docházky dojde při otevření formuláře konkrétního pracovníka k doplnění případných chybějících dnů (doplní se akce ?? - nedefinováno, červeně označená) dle kalendáře pracovníka. Doplnění chybějících dnů proběhne od prvního dne nastaveného měsíce do aktuálního dne, maximálně však do posledního dne nastaveného měsíce (jsou zohledněny i případné nástupy a výstupy v průběhu měsíce). Zároveň s doplněním dnů se aktualizuje celý formulář, např. se zvýší fond pracovní doby o nově doplněné dny.
Popis položek:
Formulář je rozdělen do 4 částí: Jednotlivé dny Všechny změny a úpravy by měly být prováděny v této části!!! Denní záznamy je možné přidávat, rušit i upravovat, všechny změny se automaticky promítnou do dalších částí formuláře. Při otevření záznamu konkrétního dne je možné i přidávat nebo upravovat k tomuto dni i záznamy z terminálu a provést výpočet docházky. Pokud pracovník některý den nepřišel a měl být dle kalendáře přítomen, je chybějící záznam automaticky doplněn (je zobrazen červeně, akce ?? - nedefinováno) a je možné ho upravit. Pro vložení chybějících záznamů je na formuláři tlačítko Doplnit chybějící dny. Tlačítko Vyplnit příchody a odchody slouží k vyplnění dnů i s příchody a odchody podle kalendáře, jako by pracovník pracoval. Jsou doplněny i přestávky a vypočtena docházka, ale jen u dnů, u kterých pracovník nemá záznam z terminálu, záznamy z terminálu mají přednost. V denních záznamech pracovníků je umožněna změna jejich kalendáře pro konkrétní den. Po změně kalendáře dojde ke zrušení přestávek, jejich novému vložení dle zvoleného kalendáře a zároveň proběhne výpočet docházky za tento den. Při otevření konkrétního dne máme k dispozici tři záložky obdobně, jako v Přehledu docházky za zvolený den.
Dny, hodiny Dny i hodiny jsou automaticky vyplňovány při načtení karty pracovníka terminálem. Také jsou aktualizovány i při ruční změně některého denního záznamu pracovníka (i při smazání nebo vložení nového). V této části formuláře neprovádějte žádné ruční úpravy, vše je aktualizováno automaticky z denních záznamů. Při ručním zásahu nebudou dny a hodiny souhlasit s tím, co je uvedeno v denních záznamech. Hodnoty z této části formuláře jsou přenášeny do mezd, v odůvodněných případech je možné hodnoty před převodem do mezd upravit.
Příplatky Hodiny příplatků jsou automaticky vyplňovány při načtení karty pracovníka terminálem (soboty, neděle, svátky, odpolední, noční). Také jsou aktualizovány i při ruční změně některého denního záznamu pracovníka (i při smazání nebo vložení nového). V této části formuláře by neměly být prováděny ruční úpravy položek, které jsou aktualizovány automaticky (soboty, neděle, svátky, odpolední, noční), ale je možné ručně pořídit příplatky, které docházka nezpracovává (např. auto, pohotovost, vedení). Hodiny z této části formuláře jsou přenášeny do mezd, sazby nejsou viditelné (týkají se pouze mezd), použijí se ty, které jsou nastaveny ve mzdách.
Výpočet docházky za zvolený den (nebo více dnů) Funkce je nepřístupná, pokud je nastaveno online zpracování terminálem (přednastaveno). V opačném případě je funkce přístupná a je třeba ji spouštět. Doporučujeme ale využívat online zpracování, k výpočtům dochází automaticky při sejmutí karty terminálem a data jsou vždy aktuální.
Data lze do docházky nahrávat i bez terminálu (např. pro zkoušení) přes ISQL jednoduchým příkazem:
INSERT INTO DBA.dosnimac(datumcas,akce,karta,snimac) VALUES ('2007-05-02 07:00:04.0',1,'0136083308',1); Tento příkaz nahraje zadané údaje do tabulky dosnimac a trigger již provede vše ostatní, včetně výpočtu docházky. Je tak tedy možné docházku Vision ERP provozovat i s terminály jiných firem, pokud z jejich terminálu dostaneme požadované údaje, tj. datum a čas, číslo akce, číslo docházkové karty a číslo terminálu. Buď napojením na databázi a přímým generováním údajů do databáze, nebo vytvářením nějakého textového souboru, který se bude importovat.
Nastavení skrytých neveřejných parametrů přes ISQL Pokud nebudou vážné důvody a uživatel to přímo nebude vyžadovat, tak se ani o těchto skrytých možnostech ani nezmiňovat, raději je vůbec nepoužívat, protože nejsou na 100% odzkoušeny. V žádném případě o těchto možnostech neinformovat uživatele, pokud bude potřeba, tak parametry nastavit, ale aby uživatel o tom nevěděl a nenadělal změnou parametrů nějaký chaos. Podle ZP u zaměstnavatelů s nočními směnami začíná den pracovního klidu hodinou odpovídající nástupu směny, která v pracovním týdnu nastupuje podle rozvrhu směn jako první. To znamená, že svátek není pro pracovněprávní účely dobou od 0:00 do 24:00 hod. , ale např. od 7:00 (kdy nastupuje ranní pondělní směna) do 7:00 následujícího dne. Totéž platí i pro So a Ne. Standardně je počátek v 0:00, níže uvedeným příkazem je možné jej posunout (začátek i konec jedním příkazem) na jinou hodinu: update dba.globals set value='07:00:00' where name='Do_SvatekZacatek';
Doba příplatků za noční byla zparametrizována, standardně je 22:00 - 06:00. Tyto hodnoty lze přepsat v ISQL na jiné (např. 23-7) níže uvedenými příkazy: update dba.globals set value='23:00:00' where name='Do_NocniOd'; update dba.globals set value='07:00:00' where name='Do_NocniDo';
Čas pro opravu akce na terminálu je nastaven na 5 minut, lze změnit následujícím příkazem: update dba.globals set value=5 where name='Do_CasProOpravuAkce'
Související témata |