Seznam témat :
umístění
popis funkce
omezení, podmínky provozu
návaznosti
Umístění
Funkce je umístěna v prohlížeči zakázek:
Popis funkce
Fukce umožňuje zaúčtovat/přeúčtovat nad definovanou množinou zakázek rozpracovanou výrobu. Pro každou zakázku bude vytvořen samostatný účetní doklad do něhož se nejdříve provede storno zaúčtování z předchozího měsíce (pokud existuje) a následně výpočet celé rozpracované výroby dle následujícícho algoritmu:
1. | Zjistí se všechny náklady na danou zakázku do konce aktuálního měsíce (obrat MD-DAL nákladových účtů z účetního rozvrhu + nákladové ceny realizovaných výkonů). |
3. | Rozpracovaná výroba pak bude součin nákladů a koeficientu. |
Spuštěním úlohy je uživatel dotázán na parametry zaúčtování:
Zde je nutné nastavit příslušné parametry (aplikace si „pamatuje" poslední nastavení):
• | Období – vždy se nastaví účetní období, ve kterém je uživatel přihlášen (nelze měnit) |
• | Měsíc – vždy se nastaví pořadové číslo měsíce, ve kterém je uživatel přihlášen (nelze měnit) |
1. Účtovat (přeúčtovat)
2. Zrušit zaúčtování (při této volbě jsou nepovinné parametry Úč. kniha + Řada, KontoMD a Konto DAL). Před rušením musí uživatel potvrdit akci:
• | Úč. kniha + Řada – vybírá se z číselníku „Číselné řady knih", k dispozici jsou pouze řady, které mají povolený typ dokladu „Běžný" |
• | Konto MD – konto, na které se bude účtovat náběh rozpracované výroby (výběr z kont s kódem osnovy začínajícím 121) |
• | Konto DAL – konto, na které se bude účtovat změna stavu rozpracované výroby (výběr z kont s kódem osnovy začínajícím 585) |
• | Účtovat, přeúčtovat nebo zrušit zaúčtování pro – výběr množiny zakázek, o kterých bude účtováno |
Potvrzením parametrů účtování se spustí samotný proces. Pro každou zakázku je vytvořen samostatný účetní doklad. Doklad obsahuje položky typu:
• | Storno zaúčtování z předchozího dokladu (může se jednat i o doklad několik měsíců zpět, původ 1295) |
• | Náběh rozpracované výroby ke konci aktuálního měsíce (původ 1290) |
Účtování je možné libovolně opakovat nad libovolnou množinou zakázek. Při každém spuštění úlohy je vytvořen protokol o průběhu a výsledku zpracování jednotlivých zakázek:
Další možné výsledky zaúčtování (mimo „OK“) jsou:
• | Řada „kód řady" zakázky „č. zakázky" je nastavena jako součást zakázky (zakázky v řadách s tímto nastavením nemůžou mít rozpracovanou výrobu). |
• | Zakázka „č. zakázky" není ve stavu pro zařazení do rozpracované výroby (zakázka se nachází ve stavu, který nezakládá rozpracovanou výrobu. Pokud existuje v předchozích měsících dosud nestornovaný náběh na tuto zakázku, bude provedeno pouze storno). |
• | Zakázka „č. zakázky" nemá rozpracovanou výrobu k zaúčtování (zakázka splňuje podmínky pro zaúčtování rozpracované výroby, ale dosud na ni nejsou žádné náklady). |
• | Zakázka „č. zakázky": smazán doklad „Identifikace úč. dokladu" (oznámení o zrušení účtování v aktuálním měsíci). |
• | Zakázka „č. zakázky": Nenalezen doklad ke smazání (ve výběru pro zrušení účtování je zakázka, která nemá v aktuálním měsíci účtovánu rozpracovanou výrobu). |
Všechny tyto stavy jsou uvedeny v protokolu písmenem W. (místo standardního I.).
Pokud dojde při účtování zakázky k neočekávané chybě, je tento stav uveden v protokolu písmenem E.:
Od verze 2.1.38.1256, db 189.174 je možné ke každé řadě zakázek splňující podmínky pro sledování rozpracované výroby definovat konta režie:
Obrat na těchto kontech pak bude připočten k nákladům zakázky (je možné použít např. ke stanovení režie k vykázaným výkonům, příp. ručně zadaným režijním nákladům k zakázce, které nevstupují do finančního účetnictví).
Omezení, podmínky provozu
Účtovat rozpracovanou výrobu je možné nad zakázkami, které jsou vedeny v řadách. V řadě zakázky se nesmí pracovat se součástmi zakázek:
Do rozpracované výroby se zahrnou zakázky v řadách s výše uvedeným nastavením a v definovaných uživatelských stavech. Stavy, které zakládají účtování rozpracované výroby se musí označit v číselníku stavů zakázek (CRM (Obchod) – Zakázky – Stavy zakázek):
Nákladovými účty se rozumí všechny s kódem účetní osnovy, která mají definován druh účtu jako Výsledkový nákladový (hodnota v databázi uosn.druh= 4):
U nákladových účtů je nutné mít nastaveno členění na zakázky, jinak nelze náklad přiřadit zakázce:
Členění účtu v účtovém rozvrhu je parametr závislý na účetním období.
Dosavadní skutečná fakturace
Bude vypočtena jako součet fakturovaných částek vázaných k zakázce do konce měsíce, za které se rozpracovaná výroba počítá.
Celková očekávaná fakturace bude vypočtena v závislosti na typu fakturace zakázky:
1. | Zakázky fakturované dle plánu jako součet všech |
1.1. | Fakturačních údajů určených k fakturaci |
1.2. | Plánovaných výkonů určených k fakturaci |
1.2.1. | nenavázaných na fakturační údaj |
1.2.2. | označených jako vícepráce |
1.3. | Výkonů určených k fakturaci |
1.3.1. | označených jako vícepráce |
1.3.2. | nenavázaných na plánovaný výkon |
1.3.3. | nenavázaných na fakturační údaj |
1.4. | Požadovaných materiálů určených k fakturaci |
1.4.1. | označených jako vícenáklady |
1.4.2. | nenavázaných na fakturační údaj |
1.5. | Vydaných materiálů určených k fakturaci |
1.5.1. | označených jako vícenáklady |
1.5.2. | nenavázaných na fakturační údaj |
2. | Ostatní zakázky jako součet všech: |
2.1. | Fakturačních údajů určených k fakturaci |
2.2. | Požadovaných materiálu určených k fakturaci |
2.2.2. | nenavázaných na fakturační údaj |
2.3. | Vydaných materiálů určených k fakturaci nenavázaných na fakturační údaj |
Související odkazy
Evidence zakázek
|