Jak to bylo myšleno |
Top Previous Next |
Agenda sklady (MTZ, nákup ) jsou velice propracovanou aplikací se širokou škálou možných provozních režimů. Tyto agendy jsou podobně jako "odbyt" konglomerátem několika úloh vzájemně úzce provázaných. Uživatel může opět velice úzce spolupracovat s evidencí obchodních partnerů, dále pak využije mnoho funkcí zakomponovaných do příjemek, výdejek a vydaných objednávek. I zde je množství poloautomatických nebo zcela automatických funkcí, které spolu s on-line vazbou na agendy účetnictví dělají z těchto agend mimořádně efektivní systém. Všechny funkce zde úzce spolupracují s odbytovými funkcemi a lze tedy jen těžko hovořit o samostatných agendách.
Programy jsou vybaveny celou řadou parametrů, jimiž lze na začátku jeho používání zvolit pracovní režimy, chování programu k různým problémům, automatické operace, postupy účtování, členění organizace, ovládání programu, zabezpečení a podobně. Organizace Oblast skladového hospodářství Vám nabízí kompletní evidenci materiálu, zboží, polotovarů, výrobků nebo jiných položek, které je potřeba pro sledování pomocí účetních nebo neúčetních „pohybů“. Materiál je oceňován metodou FIFO, metodou váženého průměru nebo prostřednictvím plánovaných cen. Vazba na účetnictví je mimořádně důležitá a znamená mimo jiné možnost on-line pohledů do saldokonta, on-line zaúčtování příjemek a výdejek. Mimo vazbu na účetnictví jsou agendy přímo napojeny na výrobní agendy. Z hlediska výrobních jednotek se zde sledují skutečné materiálové náklady na zakázky, nakupuje se materiál podle požadavků výroby a naopak výrobě jsou předávány informace o stavu zásob. Pro podtržení komplexnosti uživatelského komfortu jsou dále k dispozici funkce pro evidenci skladových míst, expedičních dávek apod.. Sklad Program umožňuje vedení libovolného počtu skladů. Typ skladuje je definován jeho obsahem, přičemž se může jednat o sklad materiálu, zboží, výrobků nebo polotovarů. Každý sklad parametricky ovlivňuje chování se programu (např. se zde definuje zdroj nákupní ceny na příjemce, typ likvidace požadavků po příjmu, typ rušení rezervací po zrušení příjmu apod.). Nad každým skladem existuje celá škála funkcí.
Sklad přirozeně umožňuje příjem materiálu. Typ příjmu je charakterizován jeho povahou. Příjemky lze generovat na základě vydaných objednávek, výrobního příkazu, případně převodem z jiného skladu. Již existující příjemku lze stornovat vytvořením tzv. storno příjemky. Příjemky lze tisknout do uživatelsky definovatelných sestav. Druhým nejčastějším pohybem na skladě je výdej. Opět je možno sledovat typ výdeje podle povahy. Výdejky lze generovat na základě došlých objednávek (výběrem z rezervací nebo nezlikvidovaných požadavků), příp. výdejem na výrobní příkaz. Specifickou funkcí nad výdejkami je převod ze skladu na jiný sklad, pro který je automaticky generována příjemka. Existující výdejku lze stornovat, a to vytvořením speciální výdejky - vratky. Evidenční ceny se u výdejek automaticky doplňují dle nastavené metody účtování (FIFO, průměrná nebo plánovaná cena), přičemž prodejní cena se určuje nezávisle podle zvoleného cenového systému. Parametricky je možné navíc nastavit ruční výběr konkrétní dodávky, ze které se bude vydávat. Vydávat lze i v jiné měrné jednotce, než v základní. Koeficienty přepočtu jednotlivých měrných jednotek daného materiálu se definují na materiálové kartě a je možné je použít i pro přepočet hodnot do výkazů Intrastat. Výdejky je možné tisknout do uživatelsky definovatelných sestav (výdejka, dodací list, předávací protokol apod.). Sklad automaticky generuje účetních doklady. Systém umí zcela nezávisle na uživateli každý pohyb na skladě automaticky on-line účtovat. I zde je zde zajištěna možnost účtování podle druhů, podle střediskového členění, podle zakázek, podle výrobních příkazů a podobně. Vše se děje zcela automaticky na základě předem nadefinovaných vlastností systému. Z účetnictví je potom opačná vazba na prvotní doklady a účetní má tak celý proces zcela pod kontrolou, aniž by musel rutinně účtovat každý jednotlivý skladový pohyb. Sériové čísla, šarže a expirace Pro možnost sledování zboží označených sériovým číslem, šarží nebo zboží podléhající exspiraci je k dispozici funkce, která umožňující vydávat skladové položky „ručně“ a nevydávat automaticky dle FIFO. Při příjmu systém vyžaduje zadání povinných parametrů na základě kterých bude zboží vydáváno. Reklamace
Modul reklamací umožňuje sledovat dodavatelské i vlastní reklamace. Reklamační řízení Vám zprůhlední a zjednoduší průběh reklamace, ušetří čas strávený administrativou a riziko prodlení 30-ti denní lhůty. Poptávky Tato část systému řeší problematiku poptávání dodávek materiálu, zboží a služeb. Funkce přímo souvisí s funkcemi obchodních příležitostí, nabídkami a vydanými objednávkami. Uživatel zde vytváří poptávkový dokument obsahující soupis poptávaného zboží (nebo služeb) a tento dokument rozešle například pomocí elektronické pošty potenciálním dodavatelům. Uživatel potom může zaznamenávat nabídky dodavatelů a systém dokonce provede návrh hodnocení podle různých kritérií. Nabídnuté ceny se mohou ukládat do dodavatelských ceníků a je tedy možno je využívat v dalším obchodním styku. Každopádně je možno přímo na základě výsledků poptávkového řízení tvořit vydané objednávky. Vydané objednávky Funkce slouží pro vystavování a evidenci dodavatelských objednávek. Funkce má rozsáhlé možnosti sledování již vykrytých objednávek, jejich potvrzování, stav plnění apod. Zajímavou funkcí je výpočet doporučeného množství na základě známého stavu na skladě, známých požadavků, známých rezervací a známého množství na cestě. Formulář objednávky je definovatelný uživatelem. Objednávky vydané jsou uzpůsobeny nejen pro objednávání materiálu, ale i služeb, kooperací a podobně. Dodavatelské objednávky rozlišují objednané množství a množství potvrzené dodavatelem, včetně cen a termínů. Objednávky též kontrolují stav vykrytí a lze nad objednávkami tisknout urgence a další korespondenci. Pro zjednodušení příjmu materiálu mají objednávky zabudovanou funkci automatického naskladnění celé objednávky. Dodavatelský ceník Dodavatelský ceník je jednou z nejdůležitějších částí nákupu. Slouží nejen pro hodnocení dodavatelů, ale též pro zjišťování dodacích lhůt, cen, kvality. Nedílnou součástí dodavatelského ceníku je název a kód položky, pod kterým ji eviduje konkrétní dodavatel. V systému je potom vcelku snadné zařídit tisk dodavatelské objednávky s použitím kódů a názvů typických danému dodavateli.
|