Daňový doklad z platby zálohových faktur

Top  Previous  Next

Dotaz 1

Od roku 2010 vystavujeme zálohové faktury s DPH, jak jste nám doporučili, protože v této verzi již nejde používat způsob, kdy jsme fakturovali bez DPH a potom vybírali v tabulce kolik procent chceme na jednotlivé sazby. Obdrželi jsme úhrady za zálohové faktury, zadali jsme vytvořit daňový doklad z platby, nabídne se přehled řad, vybrali jsme příslušnou řadu a dále máme vybrat pohyb, žádné pohyby pro daňové doklady v číselníku nemáme. Jak  postupovat? Řada na daňové doklady byla nastavena od Vás a až do této verze vždy bez problémů fungovala.

 

Dotaz 2

Způsobem, který popisujete ("řešení 1") jsme vystavovali doklady z úhrad několik let. V současnosti, když se postavím na zálohovou fa, zmáčknu tlačítko vystavit daňový doklad /Alt+H/, nabídnou se mi zaplacené zálohy, zálohu vyberu a místo vytvoření dokladu se mi nabídne, abych vybrala fakturační řadu, která není založena. Fakturační řady mají nastaveno fakturovat z položek.

V minulosti jsme běžně zálohové faktury i daňové doklady vystavovali naprosto bez problémů, ale bez DPH a potom jsme vyplňovali tabulku kolik procent z částky chceme použít k určité sazbě. Tento způsob je prý chybný a nemá se používat. Není možné, že je nastavený chybně nějaký pohyb.

 

 

 

Řešení 1

Může se jednat o  omyl při výběru tlačítka...

 
Toto hlášení ("výběr pohybu pro změnu pohybu ze zál. faktury") je jediném místě v programu - a to ve funkci, která z označené zálohové faktury v browseru udělá konečnou fakturu (ALT+F). Navíc daná fakturační řada musí být označená jako "fakturovat z položek" - proto to chce ten pohyb...

pokud má být vytvořen daňový doklad z úhrady, tak se musí použít jiná funkce (ALT+H):

 

Řešení 2

Nejprve vysvětlení k zálohovým fakturám:

V číselné řadě zálohových faktur je parametr „Tisknout daňovou rekapitulaci (u zálohových faktur).

Nastavení parametru v účetní řadě

 

Tento parametr je určený k tomu, aby na zálohové faktuře nebyla daňová rekapitulace.

Proč tento parametr existuje a proč vystavovat zálohové faktury s DPH? Je to jen a jen z důvodu pohodlí, když máte fakturační řadu z položek, přijde Vám objednávka, vygenerujete zálohovou fakturu položkově a odešlete, pak jednoduše (bez jakýkoliv dotazů) vygenerujete jak doklad na přijatou úplatu, nebo pokud zdanitelné plnění uskutečníte do konce měsíce, ve kterém jste úplatu přijala, tak rovnou vyúčtovací doklad (souhrnný daňový doklad).

Pokud ale zálohovou faktur máte nastavenou v číselné řadě v položce „Typ fakturace“ „Rekapitulací“ a z ní vystavujete vyúčtovací (Souhrnný) daňový doklad, musí se Vás program zeptat na pohyb, pokud doklad vystavujete do řady, který je označená v položce  „Typ fakturace“ „Z položek“.

Nyní je potřeba se zamyslet nad tím, jak to budete dělat. Možnosti jsou všechny kombinace, záleží na tom, jak moc položek na faktuře míváte a jak Vám to nejvíce vyhovuje. Je správně vystavit zálohovou fakturu bez DPH, ale správně je ji vystavit i s DPH, když nebude na faktuře uvedeno.

Jde tedy jen o to, jak to Vám vyhovuje, co je pro Vás jednodušší. Pokud vypočítáváte DPH z částky včetně DPH (shora) a vyúčtujete výpočtem z částky ZD bez DPH, pak zaokrouhlení koeficientu podle zákona o DPH na 4 desetinná místa dělá potíže. Dalším problémem může být rozdílně nastavené zaokrouhlování na zálohové faktuře, dokladu na přijatou úplatu a vyúčtovacím dokladu. Toto jsou důvody, proč říkáme, že je lepší mít postupy pokud možno jednoduché a jak zaokrouhlení (ZD i DPH), tak způsob výpočtu DPH (ze základu daně, nebo z částky včetně daně) mít shodně jak na zálohové faktuře, tak dokladu na platbu, tak na vyúčtování.

 

Popis funkcí

Jde o to, co chci udělat:

1.Pokud budu vystavovat souhrnný daňový doklad – tedy přijal jsem úplatu a do konce měsíce jsem uskutečnil zdanitelné plnění – pak použiju Alt+F  – funkci na vystavení daňového dokladu ze zálohové faktury. Nebude mě to otravovat pohybem, pokud pohyb v zálohové faktuře bude (bude z položek).
2.Pokud budu vystavovat doklad na přijatou úplatu – tedy do konce měsíce neuskutečním zdanitelné plnění a potom do 15-ti dnů od přijetí platby musím vystavit doklad na přijatou úplatu a odvést DPH – pak použiju Alt + H pro vystavení dokladu na přijatou úplatu, to vystavuji vždy do řady označené v položce „Typ řady“ „Rekapitulací“ (poněvadž v tomto případě mě zajímá jen celkový základ daně).